Takker alle over for tilbakemeldinger!
Neida! Denne tråden er ikke død, selv om jeg lovet neste innlegg for flere uker siden. Ferie, og latsksp får ta skylden for det.
Jeg har tidligere lovet en horoligisk stigning i tråden, og det holder jeg, men samtidig blotlegger jeg min mangel på fantasi med å presentere Klassikeren!
Men hvem kan forvente at man er fantasifull med en klassiker?
Da min horolgiske galskap startet vurderte jeg en rekke faktorer: budsjett, merker, annenhåndsverdi, status. Og man kan si man hva vil, men en Sub er en Sub.
Ja, det finnes mer kreative løsninger dersom man ønsker en klokke som man skal gi videre til sin sønn. Patek, selvfølgelig, men for meg er det for dyrt. IWC, Omega og Breitling er "innaførr", men Rolex Submariner vil alltid være der.
Jess, Rolex. Smak på det. Uansett om man er interessert i klokker eller ikke har man hørt om Rolex. Hvor mange kjenner du som har hørt om "International Watch Company"? Og ja, det teller: for det er en grunn til at folk har hørt om Rolex. Mange mener det er det ultimate symbolet på snobberi. Andre mener det er et tegn på levende interesse for klokkehistorie. Den eneste fellesnevneren er at ingen er likegyldige.
Så for meg var valget enkelt når jeg skulle kjøpe min grail, som ikke var til meg: det ble en Rolex Submariner. Linus på fire vet veldig godt at jeg bare passer på den for ham. Han aksepterer at han ikke kan bruke den annet enn på en og annen lørdags morgen før mor står opp (hun vet fortsatt ikke at vi har en Rolex i familien), men han bryr seg enda ikke om at han eier et ikonisk eksempel på indutridesign. Det han bryr seg om er at pappa passer på noe spesielt som han vet en gang skal bli hans, og det gjør meg lykkelig. En fireåring har ikke noe forhold til gull, stål eller platinum. Det han har et forhold til er hva pappa sier er spesielt. Og det pappen til Linus har sagt er at vi sammen holder en gjenstand som jeg tar vare på til han forstår nok til å verdsette den selv. Og selv om han, som fireåringer flest, selvfølgelig ønsker å ha den NÅ!, er det allikevel en stor del av ham, som innerst inne forstår at dette er alvor: han får den ikke før om en uendelig lang tid.
Og det er en del av poenget: ja, jeg tar vare på klokken, faktisk er den "min" i over 20 år, og hvordan blir det? Vel, en Rolex Submariner er virkelig noe man ikke synes det er vanskelig å ha på armen - FOR en klokke! Alt fra lenken, til de subtile klikkene i bezelen, via detaljene som sortheten i skiven, crispheten i skrifttypene til visernes jevne gang, time for time, sekund for sekund - gir en stakkar følelsen av… vel: suksess. Ja, jeg innrømmer det: selv om ethvert menneske i Norge i dag, som er i fast jobb, kunne kjøpt seg en Rolex, dersom det var drømmen, er det allikevel et faktum at Rolex utstråler ekstravaganse. På mange måter det som å kjøpe en Porsche fremfor en Toyota - både en Casio og en Rolex viser tiden, men en Rolex forteller noe mer. La oss innse det: det er snobbete å kjøpe Rolex, men så lenge det føles godt for DEG er det greit.
Når det er sagt har jeg vært meget bevisst på ikke å lære Linus ordet "Rolex". Han har forstått at han får en dykkerklokke, men jeg er ikke større enn at jeg krymper når Linus roper ut i barnehagen på morgenen: "pappa har på seg min klokke!" - jeg er rask til å dekke håndleddet med jakkeermet da, man er tross alt fra Lillestrøm...
Rolex ER spesielt, og hvis du skal kjøpet et arvestykke en gang, hvorfor ikke kjøpe det mest ikoniske uret i verden? Linus er i alle fall fornøyd, og det betyr alt!
Nese innlegg handler om det jeg kaller "Røkla". Det vil si alle urene jeg har handlet på veien, som av en eller annen grunn jeg ikke ønsker å beholde. Det er skremmende hvordan denne sykdommen tar fatt i en, og ikke minst hvor raskt preferanser endres, for selv om jeg opprinnelig lovte at "Røkla" skulle oppsummere alt, er det ikke fritt for at det blir en encore - men som seg hør og bør, kommer det når det passer seg.
God helg!