Brannfakkel eller kjerkebanning? Sammenstilling av noen dykkere

Medlem
11. april 2017
Sted
Lalm
En liten dykkerklokke-sammenstilling!
Mulig jeg banner i kjerka her, men kanskje flere er med meg?

Jeg faller stadig tilbake til en dykkerklokke, da spesielt med blå skive og hvite/lyse indekser i sirkulær form. Kanskje den klassiske måten en dykker er på, som mange vil si er skapt av Rolex Submariner?
Ikke vet jeg - men estetikken vet jeg faller meg nært hjertet! Dette har jeg skrevet om tidligere også, i en unboxing av en av de nevnte klokkene.

Nå er jeg på min tredje dykkerklokke i blå utførelse og med hvite/lyse indekser av rundinger på relativt kort tid. Så hva liker jeg best?
Jeg sammenligner de tre jeg har eid, og tok med en fjerde som jeg ikke har eid men som jeg føler burde være med i sammenstillingen.

Klokkene det gjelder er:
Tudor BB58
Baltic Aquascaphe MK2
Certina DS Action Diver
Oris Divers 65
(Har konsentrert meg om en av størrelsene, selv om alle kommer i flere størrelser, utenom BB58)

Av disse 4 er det kun Orisen jeg ikke har eid.
Så her kommer en kort recap av det som jeg mener er viktigst for mine preferanser, og til slutt hvem jeg liker best av de!

Først, størrelser:
Tudor:
Ø 39mm, tykkelse 11,7, lug2lug 47, remfester 20.
Baltic:
Ø 39,5mm, tykkelse 12,9, lug2lug 47, remfester 20
Certina:
Ø 38mm, tykkelse 12,2, lug2lug 46, remfester 19
Oris:
Ø 40mm, tykkelse 12,8, lug2lug 48, remfester 20

Urverk:
Tudor:
MT5400 (inhouse), COSC/METAS
Gangreserve 70 timer
Kun tid

Baltic:
Miyota 9039
Gangreserve 42 timer
Kun tid

Certina:
Powermatic 80, ISO 6425
Gangreserve 80 timer
Tid + dato

Oris:
Calibre 733 (SW 200-1 base)
Gangreserve 38 timer
Tid + dato

Vanntetthet:
Tudor: 200m
Baltic: 200m
Certina: 300m
Oris: 100m

Glass:
Tudor: Domed safir
Baltic: Double domed safir
Certina: Flat safir
Oris: Domed safir

Lume:
Tudor: Swiss Super Luminova
Baltic: Super Luminova BGW9
Certina: Super Luminova BGW9
Oris: Super Luminova

Priser:
Tudor: ca 50.000kr
Baltic: ca 13.000kr
Certina: ca 12.000kr
Oris: ca 30.000kr
(Skriver ca priser da det varierer mellom forhandlere)

Annet:
Alle 4 har dreibar bezel. Alle 4 kommer på lenke. Alle 4 er i 316L stål.

Så, for å si det først, min favoritt av disse 4 er:
Certina DS Action Diver 38mm!

Og hvorfor faller den billigste på min topp?
Jo, den har det jeg er ute etter - og samtidig koster minst!
Når jeg nå eier en Certina DS Action, så ser jeg på den og tenker tilbake på BB58'n og tenker: hvorfor skal jeg betale 30-40k mer, for egentlig det samme, og som ikke har dato?
Dato på en dykkerklokke finnes det delte meninger om det egentlig er nødvendig. Men er egentlig en dykkerklokke nødvendig? Når har jeg "bruk" for det? Jeg dykker aldri. Altså sånn type dykking som de er ment for. Jeg gjør det aldri, og kommer nok heller aldri til å gjøre det utenom en og annen aktivitet i syden muligens. Men hadde jeg tatt med en klokke til 40-50k til stranden i syden? Neppe.
En til ish 10k? Joda, det kunne jeg.
Men jeg elsker looken på disse dykkerklokkene! Rart kanskje, men dog.
Da er heller dato noe jeg er "avhengig" av i hverdagen. Jeg tar meg selv i å sjekke dato opptil flere ganger for dagen. (Korttidshukommelsen der altså)!

Liten "wear and tear" tankevirksomhet på de 3 (utelater Orisen da jeg ikke har eid den):

Tudoren: gir en veldig wow-effekt type: wow, jeg har en Tudor!
Den sitter unektelig som støpt, er tullete komfortabel, du kjenner kvaliteten og at den er Robust med stor R!
Men, jeg savner dato....
Balticen: Egentlig samme som Tudoren, bortsett fra den wow-effekten og at den ikke gjorde meg like kry.. Kvaliteten var unektelig bra, men ikke helt oppe og nikke med Tudoren.
Ble aldri helt komfortabel med den flat-link lenken, og savnet den "oyster-lignende" lenken til Tudor.
Certinaen: Akkurat det samme, bortsett fra wow-effekten.
Men den tar det tilbake ved å ha dato!
Lenken er designet som jeg vil ha den, ved å ha en slags 3-link som minner om den klassiske oyster lenken.
Men, claspen kunne vært bedre utført, litt skrangling fra den.
Men er det verdt å kaste i 30-40k ekstra for det? Det var neeej, fra meg vertfall. Balticen opplevdes også litt skranglete i lenken, spesielt fra claspen.
Også må det nevnes, selv om jeg ikke har bruk for det, at den billigste er den med høyest vanntetthet..
Skal jeg nevne noen andre minus ved Certinaen så skulle jeg gjerne sett den med 20mm remfester istedet for 19, som hadde åpnet mulighetene mye mer!
Også savner jeg kanskje domed glass, men det ville dog gjort den litt for tykk mistenker jeg. Så jeg lever godt med dette likevell.
Så ja, for å summere det opp, Certina DS Action Diver i 38mm stål er helt klart min favoritt av disse!
Når jeg i tillegg kjøpte den på tilbud, til kun 8300kr, er den en no brainer for mitt vedkommende! 😎
Så da tenker jeg, og det er vel her kjerkebanninga kommer til sin rett.
Er det da kun at man er "merke-freak" som gjør at man bruker 30-40k mer på en Tudor BB58, kontra en Certina DS Action?
Blir det som å kjøpe Porsche Cayenne istedenfor VW Tiguan, kun fordi det er kulere og man har råd til det?
Unnskyld til de jeg tråkket på tærne til nå, jeg trer av foten deres og går forsiktig bort... 🫣

Bilder tatt av meg, bortsett fra Oris som er skamløst tatt fra internettet!

(Med forbehold om faktafeil her, mye tall er hentet med hjelp av chatgpt)

1000005461.jpg

1000005459.jpg

1000005495.jpg

1000005496.png

Vedlegg

• 1000005493.jpg
    1000005493.jpg
    168,9 KB · Visninger: 0