Borel Fils & Cie

Medlem
1. sep. 2018
Innlegg
6
Sted
Bergen
Hei, jeg har et vintage Borel Fils & Cie lommeur jeg har arvet, men uret ble uheldigvis vannskadet for en tid tilbake. Jeg har spurt urmaker i Bergen om hjelp til å få restaurert uret, men de fant dette vanskelig da hele urverket måtte skiftes. Er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i et slikt urverk?
 

Vedlegg

  • IMG_1315.jpg
    IMG_1315.jpg
    21 KB · Visninger: 0
Det kan nok bli en utfordring, du må nok begynne å søke på weben, f.eks fast søkestreng på eBay. Du kan søke på merkenavnet eller prøve å finne ut produsent og caliber nummer på urverket. Det står gjerne noe merking på selve urverket .. :)
 
Utrolig hva man kan finne på eBay så gode muligheter dersom det er et nogenlunde standard verk. Går ut fra at dette har affeksjonsverdi da det jo normalt ikke vil svare seg rent økonomisk?
 
Borel et fils og Ernest borel er kjent som en sveitsisk produsent som tidlig så på det asiatiske markedet som mer lønnsom og med mindre konkurranse enn hjemme i Europa.

Kvalitetsmessig sies de å kunne sammenliknes med type certina. Prismessig er de også like/rett under.

Kvalitetsklokke, men vanskelig å finne deler
 
Det kan nok bli en utfordring, du må nok begynne å søke på weben, f.eks fast søkestreng på eBay. Du kan søke på merkenavnet eller prøve å finne ut produsent og caliber nummer på urverket. Det står gjerne noe merking på selve urverket .. :)

Har hatt et søk på ebay en stund nå, men ikke mye hell der enda :(
 
Borel et fils og Ernest borel er kjent som en sveitsisk produsent som tidlig så på det asiatiske markedet som mer lønnsom og med mindre konkurranse enn hjemme i Europa.

Kvalitetsmessig sies de å kunne sammenliknes med type certina. Prismessig er de også like/rett under.

Kvalitetsklokke, men vanskelig å finne deler

Ja, jeg har søkt en del etter urverk, men enda ikke hatt hell i å finne det jeg tror er riktig urverk.
 
Hei, jeg har et vintage Borel Fils & Cie lommeur jeg har arvet, men uret ble uheldigvis vannskadet for en tid tilbake. Jeg har spurt urmaker i Bergen om hjelp til å få restaurert uret, men de fant dette vanskelig da hele urverket måtte skiftes. Er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i et slikt urverk?

Tilleggsspørsmål: er det kun målet på kassen som er avgjørende for om det vil passe eller har høyden på urverket noe å si?
 
Tilleggsspørsmål: er det kun målet på kassen som er avgjørende for om det vil passe eller har høyden på urverket noe å si?
På amerikanske lommeur er det diameter på urverk som gjelder i første omgang. De er delt opp i størrelser, som f.eks 16 (43,18mm). Det ble da laget kasser som passet til de forskjellige størrelsene, men høyden må også passe. Det kan derfor være vanskelig å finne urverk som passer kassen. Din er vel europeisk, men tror at noe av det samme er gjeldende.