BMW X1 - erfaringer?

Medlem
30. april 2012
Innlegg
395
Sted
CPH/OSL
Er på utkikk etter å kjøpe bil som dekker det daglige behov som bybil, samt gjør seg godt på helgetur til hytta. 4WD er pluss men ikke must, og da det ikke skal være plass til unger, hund eller lignende har tankene blitt dratt mot en kompakt-SUV ala BMW X1. Tenker å kjøpe pent brukt (les: rundt 50k km og gjerne typ 2012 modell for å komme inn under budsjettet). Noen erfaringer eller fallgruver man skal ha øynene opp for her?

Evt. andre modeller som stiller som sterk konkurrent? Ser ut til å få mer bil for pengene i X1 vs Q3/GLK hvis jeg skal holde meg i prisleiet rundt 250k...
 
Jeg har tidligere eid BMW X1 og var rimelig godt fornøyd. Den er litt stumpete på langkjøring og jeg syns dieselmotoren ble vel støyende, særlig på småkjøring. Men den kjører bra til å være SUV og oppleves omtrent som en vanlig stasjonsvogn på veien. Bilen er trang og kompakt, men om du ikke har krav til stor bagasjeplass så holder den for de fleste. Mitt inntrykk er at bilene holder høy kvalitet, men jeg ville kjøpt nyest mulig og gjerne med gjenværende garanti. Mercedes GLK stiller etter min mening i klassen over særlig på komfortsiden. Jeg byttet ut X1 i Subaru Forester for en stund siden, hovedsaklig for å få mer komfort, bedre plass og bedre egenskaper på dårlig vei. Med dine forutsetninger så ser jeg egentlig ikke så mange konkurrenter, det måtte evt. være en tilsvarende 3 serie. Den kjører endra bedre enn X1 og ser noe bedre ut.