Blitt tilbudt Rolex i bytte mot min MC - Hjelp?

Medlem
12. aug. 2022
Innlegg
8
Sted
Vestlandet
Heisann,

Første posten min på forumet her, etter en god stund med lurking.

Holder på selge motorsykkelen min, og en kar har tilbudt meg en 1999 Rolex Explorer 2 "Swiss only" Black Dial i bytte mot den (Med et mellomlegg fra min side).

Klokken har ingen dokumentasjon knyttet til MVA eller kjøp, men kommer med Rolex boks, kortholder, servicepapirer fra AD x2, ekstra ledd og en Everest skinnreim.
Den er blitt trykktestet, sjekket og dessverre (dette er vel en dårlig ting?) polished av AD i 2019/2020.

Mitt spørsmål er: Hvilken verdi har denne klokken uten dokumentasjon, og er det en relativt trygg verdi å bytte til seg, selv uten dokumentasjonen, eller kan den være vanskelig å få solgt videre dersom jeg bestemmer meg for det i fremtiden?

Dersom denne posten er i feil kategori, pek meg gjerne i riktig retning.

Takker for alle svar.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Hei! Høres ut som en deal det er vanskelig å kommentere. Det store spm er vel; er dette en klokke du ønsker deg? Explorer 2 er (merkelig nok) mindre etterspurt enn 1. Sort skive noe mer enn hvit skive.

Personlig ville jeg mye heller hatt denne klokka enn en MC, men det er kun fordi jeg er fan av explorer og ikke har lov eller lyst til å kjøre mc :mrgreen:
 
Klokken vil holde seg fint i verdi de neste årene.
MC'en? Not so much. :)

Manglende papirer trekker selvsagt ned verdien litt, men den er nok lett å kvitte seg med til rett markedspris uansett.
 
Du sier ikke noe om din MC?
Hvor mye du forventer å få for denne?
Min første alarmklokke for slike bytter er om klokken er fake eller har andre svakheter.

Spørs også om du vil bli fornøyd med denne Rolexen. Den kom jo seilende inn fra siden.

Personlig ville jeg holdt meg til ordtaket "money talks, bullshit walks".

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Du sier ikke noe om din MC?
Hvor mye du forventer å få for denne?
Min første alarmklokke for slike bytter er om klokken er fake eller har andre svakheter.

Spørs også om du vil bli fornøyd med denne Rolexen. Den kom jo seilende inn fra siden.

Personlig ville jeg holdt meg til ordtaket "money talks, bullshit walks".

8
Min MC ligger ute til 65k, og ville kunne strekket meg til å godta 60k for den.

Mellomlegget ved et bytte vil være 22k.

Fyren virker troverdig, med masse gode reviews på Finn på over 50 handler. Han har verifiseet bruker og var hovedsakelig ute etter å kjøpe MCn kontant, men meldte at han måtte selge en klokke før han hadde cash til å kjøpeMCn.

Man sier vel «kjøp selgeren, ikke objektet» her inne, og har inntrykk av at selger er legit.
+ Han har servicekvitgeringer og papirer fra 2 ulike servicer på klokken i 2019 og 2020 (Fra Askeland)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvorfor har klokken vært inne til service to ganger på så kort tid?:unsure:

2019 - Service og polering
2020 - Trykktest og sjekk av opptrekk hos Askeland

Her er annonsen for klokken på finn:

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
2019 - Service og polering
2020 - Trykktest og sjekk av opptrekk hos Askeland

Her er annonsen for klokken på finn:


Ok. Trykktest og sjekk er ingen service.
Polering og børsting trenger heller ikke trekke ned hvis det er gjort skikkelig.
Askeland er forresten helt suverene på dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Utover å verifisere klokkens legitimitet, tenker jeg det viktigste spørsmålet for din del er om du har lyst på akkurat denne klokken, og ikke minst om du har 87.000 kr-lyst på den.
 
Selv i et noe kjørligere Rolex-marked burde 87k for en Explorer 2 være en god deal. Tipper også den vil være enklere omsettelig enn en MC om du skulle ønske å selge. Forutsatt at klokken er ekte og i grei nok stand, hadde jeg gått for dealen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Genta
Da ser det ut som om det blir ny klokke på meg i morgen.
Fortsatt litt usikker på om dette er en klokke som passer for meg, men skal gi det en sjanse, og så er det jo en fin vei inn i "klubben".

Gøy å få en liten oppgradering fra Prospex'n jeg har gått med de siste 6 årene.

Takker for alle svar!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Da ser det ut som om det blir ny klokke på meg i morgen.
Fortsatt litt usikker på om dette er en klokke som passer for meg, men skal gi det en sjanse, og så er det jo en fin vei inn i "klubben".

Gøy å få en liten oppgradering fra Prospex'n jeg har gått med de siste 6 årene.

Takker for alle svar!

hei, og velkommen til tidssonen!

vil ikke være gledesdreper, men hvis jeg var usikker på en klokke ville jeg hoppet over; jeg går bare for slikt som jeg dagdrømmer om - alt fra en crazy forelskelse til besatt galskap. med det sagt - du kjenner nok pulsen stige da du har den i hånda - for explorer 2 med svart skive er en fet klokke. lykke til!
 
hei, og velkommen til tidssonen!

vil ikke være gledesdreper, men hvis jeg var usikker på en klokke ville jeg hoppet over; jeg går bare for slikt som jeg dagdrømmer om - alt fra en crazy forelskelse til besatt galskap. med det sagt - du kjenner nok pulsen stige da du har den i hånda - for explorer 2 med svart skive er en fet klokke. lykke til!

Takk for velkomst, og takk for bidrag! Godt å høre flere sider.

Har alltid hatt en interesse for klokker, som så mange andre gutter, men etter at boligkjøp, bryllup og dagliglivet genrelt har tatt fokuset over de siste årene, har ikke interessen og materialismen stått så sterkt. Men nå, med ny jobb og en stabil økonomi, og en tilfeldig mulighet så ble det vekket en lyst på å prøve å realisere denne lille "drømmen".

Ser på klokken som en relativt stabil verdi også, selv med dagens svingninger (mitt inntrykk som "noob"), og at det ikke er umulig å selge eller bytte den i noe annet dersom jeg ikke føler at det er riktig tidspunkt eller riktig klokke for meg. :giggle:
 
Kanskje litt sent ute, men først og fremst fått bekreftet at klokken er ekte. Dessverre mange gode fake ute, neste er om du liker den. ( Noe jeg tror du gjør).
 
  • Liker
Reaksjoner: Traimar
Kanskje litt sent ute, men først og fremst fått bekreftet at klokken er ekte. Dessverre mange gode fake ute, neste er om du liker den. ( Noe jeg tror du gjør).

Hører hva du sier, og er enig i det.

Vil håpe at ektehet har blitt verifisert gjennom tidligere servicer/sjekker hos feks Askeland. Salgskontrakter skal skrives før penger, klokke og mc bytter eier, pluss at det blir gjort "ID verifiseringer" og eierskifte-registrering av MC, så vil tro jeg er godt dekket mot en evt. scam.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel