Blått og gyllent fra Frankrike

Medlem
13. mai 2014
Innlegg
861
Sted
Drøbak
Jeg husker ikke sist jeg gjorde en unboxing, men det er fryktelig lenge siden. Denne artige saken hadde jeg faktisk nesten glemt og når det kom SMS fra DHL med hentekode, var jeg sikker på det var spam. Så kom den samme beskjeden i en mail, og da demret det for meg. Kickstarter prosjektet fra i fjor, ja...! Endelig var den her; Yema Superman GMT Bronze Blue (eller noe sånt)..

Vi kjører noen pics!

IMG_6443.JPEG

Overraskende LITEN eske, og godt med tape!


IMG_6444.JPEG

Men godt pakket.


IMG_6445.JPEG

De har ikke kostet på seg mer enn nødvendig her.


IMG_6446.JPEG

Kjekt med en ok travel case. Like kjekt som det er med GMT komplikasjon, nå som det reises så mye..


IMG_6447.JPEG




IMG_6449.JPEG

Limitert til 1948 stk her altså.


IMG_6453.JPEG

Positivt overrasket over kombinasjonen blå skive/ bezel og bronsen, ett godt valg.


IMG_6452.JPEG


Rett på lanken, hvor den satt riktig så godt. 41mm sitter bra på mine lanker.

Takk for titten..
 

Vedlegg

  • IMG_6450.JPEG
    IMG_6450.JPEG
    160,4 KB · Visninger: 0
Kult; bra med GMT nå, ja. Hva er den fine detaljen på bezel kl 6 (3)?

Den låser bezelen:

Since 1963, all Yema Superman dive watches have utilized a unique bezel-lock mechanism. It’s one of those “why didn’t I think of that?” inventions — a simple bracket attached to the crown that allows the bezel to rotate when the crown is screwed out, but locks against the bezel edge when the crown is fully screwed in. The result is an extremely secure bezel that won’t budge when bumped or jarred.
 
Kul funksjon, men betyr det faktisk at man må skru ut krona helt for å operere den, eller bare litt?
 
Gratulerer, kul klokke!

Noe av det fine med roterende dreieskive er jo nettopp å rotere og dreie på den i tide og utide. Jeg lurer også på hvor vanskelig det er på Yema. Kan ikke tenke meg at der virker fristende å skru ut krona for å koke hardkokte egg, eller noe annet "on the go". Når man timer en kjedelig presentasjon er det jo annerledes. Da gjør det ikke noe å fikle litt.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000
Kul funksjon, men betyr det faktisk at man må skru ut krona helt for å operere den, eller bare litt?

Kronen må skrus helt ut, så dette er mer en gimmick en noe man kommer til å benytte seg av. Denne låsen er også laget av tynnplate, altså er den knekt/ stanset og det har sine bakdeler. Den er dessverre ikke spesielt solid og mangler litt finish. Hadde den vært frest ut av et stykke bronse, så ville både finish og funksjon vært bedre, men det ville naturligvis også påvirket pris.

Når det er sagt, så føler jeg at kronen er det svake punktet på denne klokken. Den er helt "åpen" etter kun 1,5-2 runder og føles ikke veldig solid, dessverre. Den gir fra seg et klikk når man treffer posisjon for justering av tid og dato, men jeg får ikke helt følelsen her. Jeg stoler faktisk mer på 2824`en i en eldre Squale og det skuffer meg litt.

Kasse, bezel og krystal gir skikkelig god følelse! Rem, spenne, krone og verk skuffer!

Når har jeg ikke målt den enda, men oppdaterer tråden mot slutten av uken. Håper den holder tiden bra, ellers er jeg redd dette ble ett kort forhold...
 
Gratulerer med fin klokke!

Så om jeg oppfatter deg rett; pent design, interessante og uvanlige tekniske løsninger men det strander på dårlig materialkvalitet og mekanisk utførelse?

Det høres akkurat ut som konklusjonen til kompisen som var bilmekaniker hos Peugeot! ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
En liten update herfra; klokken forter seg 16-17 sekunder per døgn. Strengt talt er vel dette "innafor", selv om jeg har både 2824 og 2892 verk som oppfører seg betydelig bedre enn dette.

Yema sier selv dette på sin nettside;

Precision has been improved to +/-10 s/d accuracy and +/-25 s/d tolerance.

Er det noen som har kan forklare forskjellen på accuracy og toleranse her?
 
Gratulerer med fin klokke!

Så om jeg oppfatter deg rett; pent design, interessante og uvanlige tekniske løsninger men det strander på dårlig materialkvalitet og mekanisk utførelse?

Det høres akkurat ut som konklusjonen til kompisen som var bilmekaniker hos Peugeot! ;)

Ja, i alle fall delvis. Jeg skal gi den noen uker på armen, så får vi se hva konklusjonen blir.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless