Bjerke og serienr. på rolex

Nei, i den store sammenhengen blir det meste betydningsløst. Dette plager meg ikke nevneverdig, men interne forhandlerskriblerier på klokker til 30K og oppover kunne gjerne vært gjort på innsiden av baklokket.

Jeg lurer som sagt mest på hva tallene betyr.

DJM skrev:
Merkelig manér....!

Jeg hadde ikke blitt spesielt begeistret om noen gjorde dette uten å innhente mitt samtykke først.

Erik, hvor på Paneraien din risset de dette inn?

Det stod på samme sted som på Rolexen, på lugen bak. Og de klokkene er ikke kjøpt der.. det kom som sagt etter service, reprasjon.

Jeg har funnet lignende på vintage ur, på utsiden av baksiden, altså ikke de vanlige service innrissingene på innsiden av baklokket. Klarte å identifisere det som var risset og henvendte meg til urmakerforbundet. Da kunne de fortelle at uret mitt var solgt hos urmaker XX(husker ikke navnet) i Trondheim i 1961.

Min gamle urmaker kunne bekrefte at de hadde sitt eget nummer som var tildelt av forbundet som de hadde risset inn på baklokket. Han klarte imidlertid å gjøre det mer diskre enn Bjerke :eek:

Dette er en stund siden men det forekommer meg at dette var et slags register for forsikringsamarbeid.

Om Bjerkes håndarbeid er det samme vet jeg ikke, men norske urmakere har hatt praksis men å risse på baklokk/bøyle.

LT

Vanlig praksis fra gammelt av er å risse inn NUF koden for butikken der uret er kjøpt ( 3 siffer) og tall for måned og år for kjøpet. Dette er en praksis som skriver seg tilbake laaaaangt i tid og var ofte til hjelp for sulliker som rota bort kvittering eller kjøpsbevis for urene sine. Min praksis for dyre ur er å spørre om kunden ønsker dette som en backup, men gjør det selvsagt ikke hvis kunden sier nei.