Bilspotting

60718341-A9BC-44A0-9B81-7D28D2038C2D.jpeg

En 66’ Sunbeam Tiger, spottet i Vollen idag. Dette en relativ sjelden 8 sylindret modell, hvis motor er nær beslektet med Shelby’s AC Cobra , ca 350 hester
https://fordcobraengines.com/sunbeam-tiger-europe/
 
Vis vedlegg 86418
En 66’ Sunbeam Tiger, spottet i Vollen idag. Dette en relativ sjelden 8 sylindret modell, hvis motor er nær beslektet med Shelby’s AC Cobra , ca 350 hester
https://fordcobraengines.com/sunbeam-tiger-europe/

Er registrert som Sunbeam Alpine Serie V med 1725 cm3

"The final version had a new five-bearing 1,725 cc (105.3 cu in) engine with twin Zenith-Stromberg semi-downdraught carburettors producing 93 bhp.[1] There was no longer an automatic transmission option. 19,122 were made.[1] In some export markets, 100 PS (99 bhp) SAE were claimed.[13]"
 
Er registrert som Sunbeam Alpine Serie V med 1725 cm3

"The final version had a new five-bearing 1,725 cc (105.3 cu in) engine with twin Zenith-Stromberg semi-downdraught carburettors producing 93 bhp.[1] There was no longer an automatic transmission option. 19,122 were made.[1] In some export markets, 100 PS (99 bhp) SAE were claimed.[13]"

@Edzilla: Leste du ikke linken jeg delte om modifiseringen av bilen ?
Motorlyden var forøvrig ikke å misforstå :)
 
@Edzilla: Leste du ikke linken jeg delte om modifiseringen av bilen ?
Motorlyden var forøvrig ikke å misforstå :)

Tok en rask titt på den. Men siden endringene ikke er registrert i vognkortet tenkte jeg at den fortsatt gikk med stock engine. Men mulig jeg tar feil :)
 
Tok en rask titt på den. Men siden endringene ikke er registrert i vognkortet tenkte jeg at den fortsatt gikk med stock engine. Men mulig jeg tar feil :)
Tror nok du gjorde det ja, den engelske artikkelen siterer forøvrig navnet på den norske eieren som er identisk med nevnte vognkort. Det var den historien som gjorde spottingen litt ekstra morsom. Det var garantert ingen 4 sylindret motor i bilen idag
 
Tror nok du gjorde det ja, den engelske artikkelen siterer forøvrig navnet på den norske eieren som er identisk med nevnte vognkort. Det var den historien som gjorde spottingen litt ekstra morsom. Det var garantert ingen 4 sylindret motor i bilen idag

Ser at jeg tar feil ja. Men til gjengjeld burde eieren av nevnte bil få vist bilen på sin lokale trafikkstasjon for å få godkjent motorbytte :)
Får også håpe han har oppgradert understell og bremser. Ikke bare maskinist ;)
 
Som fundamentalist vil jeg fastholde at det er en Alpine, som er ombygd til Tiger-specs ;)
Men uansett en rå bil, stor motor og kanskje 1100 kilo gir mye moro som kan ende med ubetinget fengsel.....
 
De aller fleste slike bildet er nok "franken", @Gin. 8- D
Min gamle Cooper S var også en slik, bygget av gamle orginaldeler, og visuelt identisk. Det sto fortsatt 850 i vognkortet. Nå er tjenesten til Veivesnet nede, så jeg får ikke sjekket, med jeg tror ikke det står der at bilen har annen motor. I vognkortet og ellers i systemet deres står det ført opp at bilen har godkjent Cooper S spesifikasjoner.

8
 
Etter én uke på veiene i USA fikk jeg sett en del biler, noen hyllevarer her hjemme også, men også noen litt sjeldne fugler også her på berget.

Tesla Model 3 - var mindre enn jeg trodde.
470B086D-BA12-4131-9894-CCC4189FC0D4.png
F6240C81-AE87-4C70-92B4-CFBE1C934A54.jpeg

McLaren - av noe slag
094EBBB3-2E5D-4E7C-9B12-508DC6C120A0.jpeg

Ferrari F12
54FA4A76-071E-406C-90AA-5CBFA2994159.jpeg

Porsche 911 GT3
78947C6D-1BD9-4B98-9D73-6C890E4A9368.png

SLS AMG
84309430-5F37-47D1-94FF-152B7A81968A.png

Hvordan denne sjåføren ser noen ting er et under
EC87D3DB-B1FA-4601-A89B-D79A915F37FF.png

Bentley Continental GTC
B162CE70-AE2E-4EBD-95D7-5A12F9B33C50.png
 
De aller fleste slike bildet er nok "franken", @Gin. 8- D
Min gamle Cooper S var også en slik, bygget av gamle orginaldeler, og visuelt identisk. Det sto fortsatt 850 i vognkortet. Nå er tjenesten til Veivesnet nede, så jeg får ikke sjekket, med jeg tror ikke det står der at bilen har annen motor. I vognkortet og ellers i systemet deres står det ført opp at bilen har godkjent Cooper S spesifikasjoner.

8

Ingen notater i nettvarianten av biltilsynets register om hvordan motor en bil har. Bare opprinnelig utførelse.

8
 
Her er min gamle VW 1302 (boble) med 2.3 liters motor som bremset 190hk.
Langt fra original motor, understell og bremser.
Motoren og andre endringer er oppført i vognkortet.
Vis vedlegg 86542 Vis vedlegg 86543

Kult! Tydelig litt ulik praksis!
Min var godkjent ombygget i september 1989 med Cooper S spesifikasjoner. Det vil si 1275ccm / 78hk.
Det som står på nettet fortsatt er 848ccm (32hk-motoren).
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=a1375
mini.png


Er din ombygging av nyere dato?

8
 
Kult! Tydelig litt ulik praksis!
Min var godkjent ombygget i september 1989 med Cooper S spesifikasjoner. Det vil si 1275ccm / 78hk.
Det som står på nettet fortsatt er 848ccm (32hk-motoren).
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=a1375
Vis vedlegg 86551

Er din ombygging av nyere dato?

8

Min gamle (dessverre solgt) ble godtkjent ombygd i 2013/2014.
Tenker nok at de endringene du gjorde med din Mini Cooper ble skrevet rett inn i vognkortet. Altså manuelt inn i vognkortet som følger bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel