Bilpleie

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
51
Sted
Askim
Dere som er interessert i biler er sikkert også interessert i å holde bilene i så god stand som mulig. Min egen store hobby er nettopp bilpleie så jeg vil bare anbefale en side som kanskje kan være av interesse:

Detailersclub.no

Titt gjerne også innom min egen Facebook-side :)
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Har holdt på med detailing i omtrent 4 år så har blitt noen biler.

IMG_1641.JPG


_MG_9692.jpg


_MG_6740.JPG


_MG_0026.jpg
 
jeg er også litt over gjennomsnittet opptatt av bilpleie, men tiden strekker ikke helt til. Har også lært mye av DC og Bernhard. Etter flere år med folie på bilene, stiller jeg nå uten og klar for å detaile litt igjen - nå venter jeg bare på sommeren...
 
Du har de som vasker bilen innimellom og kanskje polerer en gang i året. Og det er helt ok det. Men jeg personlig ville nok ikke kalt det en hobby nei. Men for mange er detailing noe helt annet og en "smule" mer omfattende :) Så hvis det noe man liker og gjøre på fritiden så ser ihvertfall jeg på det som hobby.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Blir man først bitt av basillen innen detailing og seriøs bilpleie skal man holde godt på lommeboka.
Dette er en hobby jeg har også, har foreløpig ikke tatt noen biler utenfor de som er eid i familien men har mine timer bak en poleringsmaskin. Tok bla. en 3.stegs polering på min egen bil i fjor, med litt våtsliping av noen områder gikk det fort 45 timer bare på lakk. Noe av det vi medlemmer på DCN.NO liker aller best er 50/50 shots av det vi holder på med. Selv har jeg vært særdeles lat med å ta bilder, men her er et par jeg tok vedrørende polering av min bil:
7496221144_453fd19bf0_c.jpg

7489171128_aee2db1b74_c.jpg

Selv om jeg er å regne som nybegynner innen bilpleie på det forumet, så har det gått med utallige timer på bilpleie og et sted mellom 20-30K på utstyr. I motsetning til klokker kan man jo tjene inn igjen deler av denne hobbyen, men da må man virkelig være dedikert og generelt sett god. Har stor respekt for mange av de mer erfarne medlemmene på DCN og stolt av å være med på galskapen.
 
Redigert:
For min del er det rett og slett som Tore sier, meditasjon. Det er moro å finne kombinasjoner som gir akkurat min lakk meget god glans, Det er gøy å ha en halvgammel bil som er blankere enn stort sett alle de nyere bilene i nabolaget, det er stas å gjøre den daglige bilvasken til et lite rituale om sommeren, skumkanon er gøy ;), det er passe tanketomt ( ref meditasjon, man får tømt hodet litt for hverdagens mas og kjas) og gir meget tydelige visuelle resultater som kan nytes.
Har tatt noen biler i familien, og det er svært så populært. Har brukt en del kroner på utstyr, men det gjør jobben enklere og mer morsom :)

De som virkelig gjør dette som hobby eller profesjonelt kan godt ha helt andre motivasjoner enn meg, og har sett jobber som mildt sagt er imponerende. Det er virkelig fantastisk hvor fin man kan få en bil som virkelig ikke utstråler det minste av håp.
 
Jeg har planer om å bytte klistremerkene på herbie til våren, og tenker i mitt stille sinn at en polering må til da i samme slengen.
Hva er basisproduktene jeg trenger, og i hvilken rekkefølge gjøres hva?
 
Langt på vei enig med deg @Rød, men hvor finner man en anstendig proff Bilpleier?
Enten så er det lugubre vaskehaller med gamle skumgummimadrasser som svamper og svart arbeidskraft, eller så er aktørene myteomspunnet og langt utenbys. Omtrent som: "Du må opp i lia, rundt den gamle låven, vent i 10 minutter så rop på Ole Jonny. Kanskje han tar imot deg dersom han er i humør."
Det tredje alternativet er privatpersoner som tar på seg oppdrag, men jeg er ikke der hvor jeg låner bort bilen til en fullstendig fremmed.
 
Redigert av en moderator:
Sorry, ikke meningen å ødelegge tråden. Jeg benytter meg av rørleggere, snekkere, elektrikere og polerikere.... Så for min del kunne denne tråden lagt her: http://www.tidssonen.no/forum/snikksnakk-10/de-andre-er-verre-4254/ ;):rolleyes:

Sære interesser gjør livet interessant :D

Langt på vei enig med deg @Rød, men hvor finner man en anstendig proff Bilpleier?
Enten så er det lugubre vaskehaller med gamle skumgummimadrasser som svamper og svart arbeidskraft, eller så er aktørene myteomspunnet og langt utenbys. Omtrent som: "Du må opp i lia, rundt den gamle låven, vent i 10 minutter så rop på Ole Jonny. Kanskje han tar imot deg dersom han er i humør."
Det tredje alternativet er privatpersoner som tar på seg oppdrag, men jeg er ikke der hvor jeg låner bort bilen til en fullstendig fremmed.

Det finnes antakelig fler enn man skulle tro. Det er litt på linje med alle de bra menneskene som henger her på tidssonen. Det er plenty av dem, men man ser dem ikke nødvendigvis på hvert gatehjørne ;)
 
Redigert av en moderator:
Sære interesser gjør livet interessant :D



Det finnes antakelig fler enn man skulle tro. Det er litt på linje med alle de bra menneskene som henger her på tidssonen. Det er plenty av dem, men man ser dem ikke nødvendigvis på hvert gatehjørne ;)

Ja, og de beste er nok entusiastene dere finner på Detailers Club Norway, ellers så er det faktisk et par veldig flinke folk representert i denne tråden :)
 
Forståelig at ikke alle syns det er interessant. Det hadde jo vært litt kjedelig om alle var like. :D

Et råd til bilpleie i Oslo området er et firma som heter Rehabil. ( Adresse: Østre Aker vei 206 F. )
Jeg har snakket med gutta der og spesielt da sjefen for bilpleien der og de skal visstnok være flinke og relativt rimelige. En av hoved kundene dems er Møller. Dette er mennesker som er i rehabilitering fra ymse ting så man støtter også en fin sak her. :)
 
Det finnes antakelig fler enn man skulle tro. Det er litt på linje med alle de bra menneskene som henger her på tidssonen. Det er plenty av dem, men man ser dem ikke nødvendigvis på hvert gatehjørne ;)

@Boro Jeg tviler ikke på at det er bra folk som driver med bilpleie, men det er merkelig vanskelig å finne de gode proffene blant grumset.
Har du navn eller lenke til noen anbefalte proffer i Oslo er det supert!:)
 
Redigert av en moderator:
Forståelig at ikke alle syns det er interessant. Det hadde jo vært litt kjedelig om alle var like. :D

Et råd til bilpleie i Oslo området er et firma som heter Rehabil. ( Adresse: Østre Aker vei 206 F. )
Jeg har snakket med gutta der og spesielt da sjefen for bilpleien der og de skal visstnok være flinke og relativt rimelige. En av hoved kundene dems er Møller. Dette er mennesker som er i rehabilitering fra ymse ting så man støtter også en fin sak her. :)

De lager også gode vaffler og generelt god overtidsmat også :) Vær dog obs på vekslepengene, noen av de bak kassen er ikke helt stødige i matte og gir ofte for mye tilbake.
 
Hehehe, sant så sant Mathfjeld :) Han som er sjefen på bilpleien der har vært representant for autoglym. Mener og huske han sa at han utdannet seg som detailer hos dem og var visst betraktet som en av de bedre her i landet.