Bil som trekker 2500-3000kg - Tips / Erfaringer

Medlem
22. nov. 2012
Innlegg
1.577
Sted
Fredrikstad
Hei folkens!

Vår yngste datter har en slik en "havremoped" som vi må frakte rundt på ymse ridestevner.

Trenger forslag til bil, jeg har satt en grense på maks 200k, som kan trekke 2500-3000kg.

Til den prisen er det vel kun pickup å velge i.

Disse er kandidatene jeg har funnet: Nissan Navara, Misubishi L200, Isuzu D-Max, Ssangyoung Actyuon Sport og Ford Ranger.

Er det noen som har erfaringer med ovennevnte biler eller andre forslag? :)

Passer på å ønske dere alle en riktig God Påske! :)
 
Hvor ny skal du ha? Til den prisen får du en Toyota Land Cruiser også med ett par år på baken. Det er i hvertfall en god bil å trekke ett par tonn med pølsekjøtt med.
 
Hvor ny skal du ha? Til den prisen får du en Toyota Land Cruiser også med ett par år på baken. Det er i hvertfall en god bil å trekke ett par tonn med pølsekjøtt med.

Helst ikke alt for gammel bil, de jeg har funnet i min prisklasse på finn har vært 2008-2009 modeller.

En Toyota Land Cruiser til rundt 200k, da snakker vi vel relativt gammel bil? :)
 
I følge finn ser det ut som det blir alt fra 2000-2005 mod rundt den prisen, så det blir jo noe eldre.
 
Jeg har jobbet med Nissan og Subaru og kjørte mye rundt i en Nissan navara, pathfinder og patrol. Alle tre er gode trekkbiler med rundt 3 tonn i trekklast.
 
Jeg har jobbet med Nissan og Subaru og kjørte mye rundt i en Nissan navara, pathfinder og patrol. Alle tre er gode trekkbiler med rundt 3 tonn i trekklast.

Jeg har lånt en Nissan Navara til i morra. Førsteinntrykket er at det kommer mye støy fra bak i kupeen. Skulle tro vinduet bak var åpent eller noe. Vet ikke om dette er et kjent problem. Det er snakk om en 2010 modell.
 
Nei, det problemet har jeg ikke vært borti. Men det er jo snakk om en nyere model enn da jeg jobbet med Nissan, men samme karosseri. Navara var den bilen jeg valgte og kjøre mest. En singelcab vel og merke. Er noe av det bedre jeg har vært borti når det gjelder pickup, med tanke på at det er en arbeidsbil. Hadde også en mountain-truck utgave av Pathfinder på lån en periode, det var et beist an en kjærre. :)


-Fadern kjører rundt i en D22 og den går som en klokke, men tror den faller utenom de årgangene med motorhavariet. Mener de som kunne være i fare sonen var modeller mellom 2002-2005. Rust er et problem på de. Spesielt fangerne som ruster opp.
 
Redigert:
Nei, det problemet har jeg ikke vært borti. Men det er jo snakk om en nyere model enn da jeg jobbet med Nissan, men samme karosseri. Navara var den bilen jeg valgte og kjøre mest. En singelcab vel og merke. Er noe av det bedre jeg har vært borti når det gjelder pickup, med tanke på at det er en arbeidsbil. Hadde også en mountain-truck utgave av Pathfinder på lån en periode, det var et beist an en kjærre. :)


-Fadern kjører rundt i en D22 og den går som en klokke, men tror den faller utenom de årgangene med motorhavariet. Mener de som kunne være i fare sonen var modeller mellom 2002-2005. Rust er et problem på de. Spesielt fangerne som ruster opp.

Ok, det var det første kona mi reagerte på da vi prøvde en tur sammen. Så det var ikke bare meg. :)

Etter å ha googlet det fant jeg noen forumtråder hvor eierne hadde etterisolert bak i kupeen. Det er visst noen små lufteluker på hver side bak som kan være problemet. De tror også at noe av støyen forsvinner når man setter inn baksetene.

Bortsett fra støyen virket bilen grei. :)

Skal prøve en Ford Ranger i morra så da får jeg noe å sammenligne med.
 
Det er utluftningsventilen bak på førersiden som er problemet. Det er opprinnelig meningen at baksetet skal dempe lyden som slipper gjennom her, men veldig få av de Norske bilene ble solgt med baksetet montert, altså som femseter. Enkelt og dempe denne!
 
Seriøst, en kollega har en Hyundai Terracan, med bakseter, so han kjøpte for rundt 150t. Denne har snart rullet 200t km og er fortsatt i nybilstand. Har lånt den til å trekke en veteranbil med, og jeg er mektig imponert! Skinn, klima, solid ramme, lavgir, samt storbilkomfort i en bil som har alt- kun feil navn. Den ligger ikke tilbake for en eldre X5 jeg hadde for endel år siden. Svenske "knugen" har en... Verdt en kikk!

G.
 
Har du sett på Jeep Commander? Veldig komfortabel og stillegående. Sterk og ikke minst sekssylindret mercedesmotor som er bygget for å vare evig. Såvidt jeg husker trekker den 3,3tonn. Har kjørt en slik en del med hengere mellom 1,5 og 2,6 tonn. Fungerer utmerket!
Den ser jo ganske kul ut og :)
 
Noen av Ford Mondeo har noen modeller som har lov å trekke hestehenger.
Det er snakk om motorstørrelse 2 liter slikt prisen på et brukt eksemplar vil passe inn i dine planer
 
Takk for alle tilbakemeldingene.

Det ble til slutt en Ford Ranger på meg. :)

Så nå får vi dratt havremopeden til yngstedatter rundt på de sprangstevene hun ønsker å starte.

IMAG0800_1_zps1fbb437b.jpg
 
Er dessverre kun ét alternativ her. :)

[video=youtube;w_lhF2x-5MM]http://www.youtube.com/watch?v=w_lhF2x-5MM[/video]
 
Grattis med effektiv hengertrekkebil! Burde være en pålitelig sak å dra med seg havremopeden med.

Det skal du ha! Kjøpe egen bil til å trekke datterens hobby. Ikke dårlig :)