Bil & Motorprogrammer på tv!

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Hei, regner med at jeg ikke er den eneste som liker gode bilprogrammer på fjernsynet!

Kort om de jeg følger - er det noen jeg har gått glipp av?

Broom
Vi starter i fedrelandet, gledelig at den nye sesongen var tonet ned og tempoet på Larsen var roligere.

Nett, SMS og trønderen var heldigvis fjernet og det hele lover bra.

Benny er en utrolig sympatisk fyr.

Zebra Grand Prix
Ikke akkurat "on-topic", men nevnes. Kjendiser som kjører rally med god underholdningsverdi i tillegg til surfing på ipadden.

Dessverre byttet de uten den kvinnelige programlederen med en brautende kar som vistnok skal være komiker. Dialekten er vanskelig og programmet bør tekstes for og fortsatt bli sett.

Top Gear
Unødvendig og si noe mer, men vil nevne USA versjonen som også er verdt og se. Morsomt var det når de testet Ferrari California og døpte den til Ferrari Gay. :rolleyes:

Den australske versjonen er så som så, begynte bra men i sesong 3 ble det kun 3 episoder...

Wheelers Dealers
Komedie! De kjøper biler, pusser de opp og prøver og tjene noen slanter. Mange ikoner som har blitt omtalt.

Fifth Gear
Nå i 15+ sesong og med minst like mange "formater", men årets er faktisk ganske bra. Fagfolk + 1 underholder som lager gode reportasjer. Ikke på høyde med Top Gear men absolutt en av mine favoritter. I tillegg har de en dame (som jeg var sikker på var lesbisk) som nettopp fikk barn og ble en MILF!


Som sagt innledningsvis, har jeg gått glipp av noe nå?
 
Min oppsummering har til nå kun inneholdt Top Gear, skal nå også prøve Top Gear USA! ;)

Fifth Gear, og TG AU har jeg gidd opp. Jan Erik Larsen fikk jeg helt i halsen under Autofil-perioden. Når mannen ikke en gang kan finne en kritisk ord om en liten Daihaitsu og samtidig klarer å lire av seg store menger til dels grove faktafeil gidder jeg ikke.. For all del, mulig han har roet seg ned etter hvert og har fått et team som er flinkere til å sjekke ut fakta og skrive kritiske tester til ham.. Men han er rett og slett forsatt i halsen min.. :p
 
Dama i 5th gear er en utrolig god sjåfør - i tillegg til at hun er rimelig sprek ;)

Likte ikke Autofil, men ifølge unge Larsen testet og omtalte han bare biler han selv likte eller hadde sansen for - og at konseptet skulle være underholdning, og ikke en avart av FBI eller TV2 hjelper deg.

Etter nesten 25 år i bilbransjen har jeg et rimelig avslappet forhold til biler, men de gangene jeg har kjøpt bil med hodet har jeg aldri vært fornøyd. Bedre å la hjertet styre - og lommeboka...
 
Dama i 5th gear er en utrolig god sjåfør - i tillegg til at hun er rimelig sprek ;)

Likte ikke Autofil, men ifølge unge Larsen testet og omtalte han bare biler han selv likte eller hadde sansen for - og at konseptet skulle være underholdning, og ikke en avart av FBI eller TV2 hjelper deg.

Problemet mitt med fifth gear er at det ofte blir for mye avart av FBI eller TV2 hjelper deg, godt sagt. :p Slik var hvertfall fifth gear en periode, men de kan jo ha forandret profil flere ganger siden det..


Med tanke på Autofil så er det mulig at han hadde en slik holdning. Det vet jeg ingen ting om. Kan forklare hvorfor han aldri var kritisk til en bil.. Når jeg sier de var dårlig på fakta tenker jeg på uttalser som "Lamborghini Diablo kom aldri med bakvinge orginalt fra fabrikk, så denne er ettermontert!" ikke hvor mange liter bagasjerommet i en eller annen stasjonsvogn rommer. ;)
 
Jan Erik Larsen fikk jeg helt i halsen under Autofil-perioden. Når mannen ikke en gang kan finne en kritisk ord om en liten Daihaitsu og samtidig klarer å lire av seg store menger til dels grove faktafeil gidder jeg ikke.. For all del, mulig han har roet seg ned etter hvert og har fått et team som er flinkere til å sjekke ut fakta og skrive kritiske tester til ham.. Men han er rett og slett forsatt i halsen min.. :p
+1, fyren irriterer meg no jævlig! Skjønner ikke hvordan han kan være så "bil-interressert" og fremdeles ha mindre peiling enn mora mi. Klemming og kosing med tydelig utilpasse intervjuobjekt, flirer som ei jente hele tiden, herregud for en slitsom fyr. Traff han en gang i virkeligheten for sikkert ti år siden, han var akkurat maken da. Men Benny og ikke minst Tommy Rustad trekker opp. Liker å høre Tommy fortelle om kjøreegenskaper på biler han har kjørt. Bra på siste Broom når Tommy sier at 911`en er "stump" (på fjæringa) og jan erik tror han mener at bilen er stum (lager lite lyd). Aaargh.
 
Problemet mitt med fifth gear er at det ofte blir for mye avart av FBI eller TV2 hjelper deg, godt sagt. :p Slik var hvertfall fifth gear en periode, men de kan jo ha forandret profil flere ganger siden det..


Med tanke på Autofil så er det mulig at han hadde en slik holdning. Det vet jeg ingen ting om. Kan forklare hvorfor han aldri var kritisk til en bil.. Når jeg sier de var dårlig på fakta tenker jeg på uttalser som "Lamborghini Diablo kom aldri med bakvinge orginalt fra fabrikk, så denne er ettermontert!" ikke hvor mange liter bagasjerommet i en eller annen stasjonsvogn rommer. ;)

Ett år før Autofil kom på lufta hadde Larsen en runde hos alle - eller i alle fall de fleste bilimportørene. Hos Bertel O. Steen var alle importavdelingene samlet til felles møte med Larsen. Der klargjorde han i detalj for hele Autofilkonseptet. Han fortalte selv at han hadde fått helt frie tøyler hos NRK, noe som neppe var langt fra virkeligheten, og at han var mer enn perverst opptatt av biler og andre motordrevne kjøretøy.

Med tanke på at hans innsats som mikrofonstativ for bilbransjen er det kanskje nærliggende å tro at bransjen var en viktig bidragsyter både økonomisk og på andre områder. Dette er ikke en påstand, men kun en teori. Selv om teorien muligens er basert på litt i overkant inside information... Jeg var den ene representanten fra BOS ;)
 
.....

Med tanke på at hans innsats som mikrofonstativ for bilbransjen er det kanskje nærliggende å tro at bransjen var en viktig bidragsyter både økonomisk og på andre områder. Dette er ikke en påstand, men kun en teori. Selv om teorien muligens er basert på litt i overkant inside information... Jeg var den ene representanten fra BOS ;)

Og det er vel litt av problemet i Norge. Vi er ikke mange nok til å finansiere slik på bakgrunn av seertall. Så da blir det ikke upartisk..
 
Nei, det er jammen sant.
Men tror ikke den såkalt "kritiske presse" er så rent lite kjøpt og betalt heller. Opplevde selv at en bilmodell som tidligere bare hadde fått terningkast fire plutselig fikk en sekser, etter at journalisten i norges største avis også hadde fått seg et terningkast som sa sex;)

Autofil var et NRK-produkt, og skulle slik sett være finansiert så det holder av skattebetalernes penger. Men Larsen hadde aldri planer om å være kritisk - bare entusiastisk - for på den måten å øke den vanlige nordmanns generelle interesse for bil.

Tenk om noen hadde gjort det samme med klokker :D
 
Hehe, grunnen til at jeg ikke takler Fifth Gear er nettopp Vicky Butler-Henderson. For en grusomt irriterende dame!

Tiff Needell derimot, han er tøff. Har kjørt Le Mans og diverse andre løp, og vet virkelig hva han snakker om, pluss at han kjører sinnsykt bra :D
 
Ingen ting var så bra som gode gamle Trafikkmagasinet på svensk TV eller hurr... ;)

Jeg så noen episoder av Autofil via internett da jeg bodde i utlandet, syns programmet var helt okay, men veldig lite proff (Det virker ut som at det kun er Nyhetene og Sport Ola Dunk kan greie og lage av en bra kvalitet ref Oslo VM & NRK Dagsrevyen)

5th Gear er som nevnt tidligere litt blanding mellom FBI og TV2 Hjelper deg, der de tar opp en del fakta og samfunnsproblem. Men de går ikke i fella som Top Gear og tester kun biler som er klin umulige og kjøpe her i landet pga avgiftene (Lamborghini, Ferrari, BMW M serie osv)

Per dags dato så har jeg Top Gear som min favoritt og da den britiske versjonen. Har sett litt på TG Australia og Russland, men ser ikke helt pointet med en test av et merke som aldri kommer på markedet her i Norge...
Skal se om jeg ikke gidder og sette meg ned og se på USA versjonen?
 
Bump!

Broom er tilbake, mye roligere og nå som enkle reportasjer med Jan Erik og Benny.

Intet stress denne gangen, går på Zebra torsdager, også gratis på nett for oss som mistet 1. episode.


Top Gear er fortsatt kongen på haugen, mens USA varianten har jeg sluttet med.


Fifth Gear er utrolig morsomme, Becky er søt.


Wealers Dealers har kommet med en ny vri, har ikke fått sett den enda.


Andre som har noe nytt å melde?
 
Garasjen med sjefen over aller sjefer Asgeir Borgemoen syns jeg har vært veldig bra. Liker konseptet hvor man følger et utvalg personer og deres prosjekter gjennom hele sesongen, og Asgeir er jo helt sjef!
 
På Youtube har du veldige gode filmer lagd av EVO TV. Søk også på Chris Harris.
 
Argh. Hva heter de to motorsyklistene som reiser rundt på kule turer? De kjente...

Vel, de er hvertfall hyggelige og liker Norge.

Liker forøvrig også nitro sircus selvom det er mer og mer jackass-aktig. Hver gang travis bruker noe med motor blir jeg imponert:)
 
Mye bra her for petrol heads. Men en stor favoritt hos meg er "Chasing classic cars" eller jakten på en klassiker som de kaller den på norsk. Går på Discovery HD og Discovery world. Wayne Carini som er hosten der er meget dreven på bil generelt men ekspert på klassikere. Han driver en verdens kjent bilsjappe/restaurering verksted som heter F40 motorsport. Det er og anbefale på det sterkeste. Masse gamle italienere blant annet :D "sikle"
 
Mye bra her for petrol heads. Men en stor favoritt hos meg er "Chasing classic cars" eller jakten på en klassiker som de kaller den på norsk. Går på Discovery HD og Discovery world. Wayne Carini som er hosten der er meget dreven på bil generelt men ekspert på klassikere. Han driver en verdens kjent bilsjappe/restaurering verksted som heter F40 motorsport. Det er og anbefale på det sterkeste. Masse gamle italienere blant annet :D "sikle"

Helt enig med deg Toland85!
Dette programmet har gitt meg mange gode stunder, der livet ikke har vært helt enkelt!
Så nå har jeg bestilt deler og skal begynne en liten restaurering av min følgesvenn gjennom 11 år!
Dette er en BMW Z3 1.9 140hk!
Det har vært skrevet mye om denne biltypen gjennom årene, ikke alt like positivt, men jeg er kjempe fornøyd, med en fantastisk 16v motor og en drøm av en girkasse!
1.9 140hk kan ikke sammenlingnes med 1.8 115/118 hk! dette er to forskjellige verdener!
Så nå ser jeg frem til sommeren med lange turer på vestlandsveier under åpen himmel!:cool:
 
Er det bare meg, eller er det på tide at Jan Erik Larsen, sender bilnøkkelen videre og finner noe annet å bruke tiden på?

Har akkurat sett den siste episoden av Broom, og er like skuffet som alltid.

Bruktbiltest av Toyota Aygo og Hiace flerseter? Tullete test av Audi S8 og annet vrøvl - nei, dette må noen kunne klare bedre????

25 minutter av livet mitt jeg ikke får igjen :(

Mine 2 cent...
 
Helt enig med deg Toland85!
Dette programmet har gitt meg mange gode stunder, der livet ikke har vært helt enkelt!
Så nå har jeg bestilt deler og skal begynne en liten restaurering av min følgesvenn gjennom 11 år!
Dette er en BMW Z3 1.9 140hk!
Det har vært skrevet mye om denne biltypen gjennom årene, ikke alt like positivt, men jeg er kjempe fornøyd, med en fantastisk 16v motor og en drøm av en girkasse!
1.9 140hk kan ikke sammenlingnes med 1.8 115/118 hk! dette er to forskjellige verdener!
Så nå ser jeg frem til sommeren med lange turer på vestlandsveier under åpen himmel!:cool:


Jeg syns CCC er veldig bra, og mye flotte biler som man ikke ser så ofte. :D Så bra, det liker vi og høre. Gøy og restaurer litt også. Det er noe spesielt med en liten 2 seter cab også kalt roadster. Har prøvekjørt endel z3 og et par z4, syns de er artige jeg. Har hatt det veldig morro med biler som lotus elise, mazda mx5, gamle rx7 cab og fler. Som sagt så syns jeg roadstere er generelt morro. Når vi snakker om restaurering. Forrige sommer bilen min var en rimelig strøken 87" bmw e30 325 cab med "dorullfelger" og "tyskerstuk". Det vil si litt høyere bak enn forran men samtidig veldig lav. Den brukte jeg mange timer på. Men det var gøy :D