Bil: diesel i bensintank

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Bruker biogassbil på jobb, type VW caddy.
Bilen går på gass, men bruker bensin for å starte. Ca 2017 modell.

Tanken ca 1/2 full med bensin. Fylte opp resten med diesel. Tanken rommer ca 10l.

Bilen kan kjøre på bensin hvis tom gass osv.

På en skala fra 1-10 hvor sannsynlig er det at:
1. jeg ikke får startet den i morgen tidlig.
2. det blir en kostbar greie.
3. At det kanskje går greit hvis jeg kjører gass tomt og etterfyller med bensin fortløpende (?!)
 
Halv tanken er jo en god del..
Den bruker vel bare bensin til starte bilen, så det er jo mulig den starter greit de første gangene.

Jeg hadde tømt tanken uansett.
 
50/50 vil mest sannsynlig gå dårlig, her på bygden kalles slike blandinger popcornfuel, litt usikker på hvorfor men tipper det har med popping og smelling å gjøre. Har selv kjørt med 15-20% diesel på bensinbil, startet treig og gikk dårlig, spesielt på kald motor. Sikreste er å tømme tanken. Det er mye verre med bensin på dieselmotor enn omvendt.
 
Diesel er tyngre enn bensin, så diesel vil ligge i bunn av tanken - der uttaket er...så dieselen vil gå "inn i motoren først"...siden de fleste biler står i ro når den startes. :D
 
Bør kunne gå, bensinbil KAN gå på diesel. Det jeg lurer på er..: Hvordan i alle verdens dagen klarte du å fylle diesel på tanken når hullet til bensinpistolen er mindre enn dieselpistolen? Eller er det en ettermontert universaltank på bilen?
 
Bør kunne gå, bensinbil KAN gå på diesel. Det jeg lurer på er..: Hvordan i alle verdens dagen klarte du å fylle diesel på tanken når hullet til bensinpistolen er mindre enn dieselpistolen? Eller er det en ettermontert universaltank på bilen?

Tro meg -det er langt fra vanskelig. Mørkt ute, dårlig tid, skulle bare fylle opp en bitteliten tank osv.
Det var langt verre å finne ut hvordan jeg skulle låse opp tanklokket med nøkkel. Det var faktisk en prestasjon.
 
Du må som et absolutt minimum tømme tanken, og seriøst vurdere å rense denne og bytte drivstoff-filteret.

Jeg håper du ikke har startet motoren, eller at bensinpumpen har startet (noe den ofte gjør når bilen låses opp). I så fall bør du rengjøre bensinpumpe og innsprøytningssystem.

Hvis du er ekstra uheldig kan uforbrent diesel ha havnet i katalysatoren, slik at denne må rengjøres eller byttes = nokså kostbart.....
 
Viking redningstjeneste informerte om følgende:

pris tauing kr.2000 samt verkstedregning på ca 4000-6000kr. De kunne ikke bistå med tømming av tenk der bilen stod. De måtte garantere for jobben og det betyr at de kun vil levere bil på verksted.

Sjåfør på bergingsbil hadde per definisjon ikke lov å si sin egentlige mening -men etter litt chitchat mente han at det burde gå fint, men at bensinfilteret måtte byttes på sikt. Også etterfylle bensin fortløpende. «Diesel vil bare smøre og det vil røyke noe jævlig»

Jeg dro innom jobb i gårkveld, fant frem hageslange og støvsuger, og fikk ut 2l diesel. Etterfyllte bensin slik at tanken inneholdt ca 70% bensin.

Resultat idag: uproblematisk
På sikt: nja usikker
 
Wow.
Lykke til, @ErikR. Jeg håper det går bra.
Jeg øyner nå at det kommer en råbillig gassbil til salgs?

8
 
Du trenger bare å tømme tanken, bytte filter og stikk innom en bilextra butikk eller noe sånt å kjøp en injektorer clean du helder på tanker så skal nok dette gå veldig bra skal du se.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost og ErikR
Dette klarte jeg å gjøre en gang også. Hadde kasko så da ble det bare
egenandel på tauinga og en 1000 lapp for tømming av tanken.

Da jeg oppdaget det startet jeg selvfølgelig ikke bilen, men ringte Falken med en gang.
 
Redigert:
Det pleier å gå bra selv om det er en god del diesel i bensintanken, blir det veldig mye blir det vanskelig å holde motoren igang, ryker endel mer, 50/50 skulle jeg tro er ok.

Når det gjelder endel bensin på dieseltanken kan det også bra, men er usikker på hvordan det går dersom det blir mer enn 20-30%. Dersom man fyller bensin på dieselbilen men stopper før det blir for ille går det bra å fylle på med så mye diesel som mulig, for så å fylle f.eks en halvliter totaktsolje på tanken, dette gjør at den manglende smøreevnen til bensinen blir kompensert. Men fyller man full tank med bensin er det nok bare å få tanken tømt ja.

Det beste er selvsagt å tenke seg om to ganger før man fyller...