Betalingsmetode ved kjøp av klokke på sonen?

Medlem
7. sep. 2013
Innlegg
454
Hva er vanlig prosedyre for betaling ved kjøp av klokker her på sonen? Da tenker jeg på om det er en goodguy eller ikke. Hva gjør dere for at dere skal være tryggest mulig ved betalingen av klokken? Hvilken betalingsmetode benyttes mest?
 
Det kommer an på. Møter jeg noen f2f så går det ofte i kontant eller så er det vanligbankoverføring. Oppkrav fungerer jo også.

Hva disse som hhandler for nærmere 100k gjør vet jeg ikke
 
Kommer veldig an på. Er det veteraner på sonen sender jeg ofte klokken samme kvelden dealen blir avgjort, altså før penger er på konto. I andre tilfeller har jeg vel nok fartstid her til at de aller fleste forhåndsbetaler til meg uten at det i det hele tatt diskuteres så mye. Kjøper jeg selv har jeg alltid bare forhåndsbetalt til annen GG uten noen problemer. Har også fått tilsendt klokke før penger er på konto fra min side. Alle mine kjøp har vært med brukere med lang fartstid så har aldri tenkt så mye over det. Har flere salg med brukere som har alt fra 0 til 10 innlegg og det har aldri vært noen problem. Alle har forhåndsbetalt til konto og det har vært raske smoothe dealer :cool:
 
Gjentagende Good Guy har jeg ikke noe problem å forskuddsbetale til. Gjorde en handel i helgen f2f og det viste seg at DNB har noe som heter straksbetaling, da var pengene inne hos mottaker i det jeg trykket betal (riktignok DNB kunde han også). Oppkrav er bare tull. Bruk da isåfall en PayEx lignende tjeneste.
 
Metodene beskrevet over er bra og funker bra i minst 999 av 1000 tilfeller. Men, det har blitt avdekket svindel også her inne. Kanskje bare en gang, og da av en sleiping som hadde fått seg good-guy stempel før svindelen ble iverksatt. Brukere med flere anbefalinger på good-guy og som har 100+ innlegg ville ikke jeg vært skeptisk til i det hele tatt. Ellers er jo pay-pal et greit alternativ, men da må man jo ta høyde for at pay-pal drar avgårde med 4% (tror det er 4%).
 
Takk for svarene.

Når det er snakk om 4-5000 er synes jeg det er greit å forhåndsbetale. Men hva når det gjelder beløp på 50K-100K? Forhåndsbetaler dere like lett da så lenge det er en good guy? Det er jeg litt mer usikker på... 4% blir noen tusenlapper når det er et høyt beløp. Kanskje ikke så mye tatt verdien på klokken i betraktning. Men har man spart lenge til en drømmeklokke, så må en jo spare litt til for å dekke paypalavgiftene også. Men det er vel det sikreste.
 
Takk for svarene.

Når det er snakk om 4-5000 er synes jeg det er greit å forhåndsbetale. Men hva når det gjelder beløp på 50K-100K? Forhåndsbetaler dere like lett da så lenge det er en good guy? Det er jeg litt mer usikker på... 4% blir noen tusenlapper når det er et høyt beløp. Kanskje ikke så mye tatt verdien på klokken i betraktning. Men har man spart lenge til en drømmeklokke, så må en jo spare litt til for å dekke paypalavgiftene også. Men det er vel det sikreste.

Har både kjøpt og solgt i 100-200k klassen mange ganger og forhåndsbetaling / gi fra seg klokken før penger er på konto er ikke noe problem.

Dette handler 100% om tillit. Stoler du ikke på selger nok til å forhåndsbetale, hvordan vet du at klokken ikke er fake eller stjålet?

Har også handlet i disse prisklassene kontant av pragmatiske årsaker. Uansett handler det utelukkende om tillit mellom kjøper og selger.

Siden jeg ikke kjenner deg ville jeg feks krevd forhåndsbetaling om vi skulle ha handlet. Hadde ikke det vært ok for deg hadde jeg ventet på neste kjøper. Her må man bare sikre seg selv avhengig av mengden tillit involvert i handelen.