Betaling av klokke

Medlem
7. mars 2016
Innlegg
0
Sted
Tromsø
Hei,

Ved handel av dyrere klokke, er kontant betaling å anbefale? Holder korrespondansen man har på finn.no som bevis om det skulle skje noe? Eller burde man skrive en liten kontrakt med kjøpesum og begges underskrifter med navnet og serienummeret på klokken?
 
Personlig foretrekker jeg F2F-handel med straksbetaling via nettbank. Da blir det ytelse mot ytelse på stedet. I utgangspunktet er korrespondanse via Finn.no tilstrekkelig dokumentasjon for handelen deres. Men en kort kontrakt kan være greit dersom klokken har litt verdi. Dette kan vel særlig være aktuelt dersom man ønsker å dokumentere teknisk og fysisk tilstand på klokken.
 
Hei,

Ved handel av dyrere klokke, er kontant betaling å anbefale? Holder korrespondansen man har på finn.no som bevis om det skulle skje noe? Eller burde man skrive en liten kontrakt med kjøpesum og begges underskrifter med navnet og serienummeret på klokken?

Hvordan du velger å betale er egentlig opp til preferanse.

Jeg vil anbefale å skrive en kontrakt om du har mulighet til det ved en F2F handel, om så bare for å ha dokumentasjon på tilstand, hva som følger med og så videre. Better safe than sorry.

Kontrakt kan du finne her: http://www.forbrukerradet.no/kontrakter/ting/kjop-av-ting/
 
Takk for svar!

I dette tilfellet bor selger litt ugunstig til, så tenkte å få en venn som har kunnskap om klokker til å besiktige klokken bare for å se at alt stemmer og gjøre handelen for meg. I en slik kotrakt, tro om en venn kan skrive under på vegne av meg? Blir litt rart, tror jeg gjør litt mye ut av en smal sak. Har fått en god referanse fra urmaker på klokken, så da er det kanskje nok å bare kjøpe klokken?

Hva har dere gjort når dere ikke kan være F2F? Aldri brukt en venn til å kjøpe for dere før?
 
Har holdt meg til good guys på sonen, og betalt på forhånd uten problemer. Ellers bør vel en tommel opp fra urmaker telle for en del.
 
Takk for gode svar! Bruker kontrakten Heritage linket. Takk for hjelpen! Skal poste noen bilder når jeg får uret :)
 
Handler du på finn.no, så kan du vel benytte finnbetalings garanti.
Koster deg 3%, men får klokke tilsend og kan du sjekke om tilstand som beskrevet/forventet. Er du fornøyd, bekrefter du at alt er i orden, og selger får penger. Er det fake /tvist, melder du det til finn.no og dem hjelper deg.