Bestillt meg en Mako - hvilke verktøy trenger jeg?

Medlem
11. aug. 2013
Sted
Himmelen
Hei!

Dette er egentlig et delt DIY- og japanklokkespørsmål. Jeg har bestillt meg en Orient Mako FEM75002D, som på bildet under:

10119.jpg

Da dette blir en hverdagsbeater så har jeg litt lyst å kunne endre litt på den underveis.

Hva trenger jeg av verktøy for å ta av lenker på bracelet / bytte til nato ?

Kjøpte ei Mako godt brukt billig for ei stund tilbake, men den gikk 5-10minutt feil hver dag, håper jeg har mer flaks med denne :)

Gratulerer med flott Mako! Har den samme i pepsi-versjonen.

Du trenger et barett-verktøy (finnes på Webshopen her eller masse andre steder på nett) for å skifte reim. Mako sine springbars skal ikke være av de beste, så kan være greit å kjøpe noen litt sterkere som du bruker med nato. De orginale er 22mm og 1.6 brede (rar størrelse), jeg kjøpte TS sitt barettverktøy og springbars fra ebay som var 22mm og 1.8 brede som jeg bruker med mine NATO-reimer. Ta alltid ut springbars fra baksiden av klokken i tilfelle riper, da blir de ikke synlige når du har den på deg.

For å ta av ledd på lenken kan du bruke lenkeverktøy, eller hva som helst spisst til å drive ut pinnene i lenken. Finnes videoer på Youtube om du trenger guide.

Lykke til! Og husk å poste bilder når du får klokka :)

Redigert:
Gratulerer med flott Mako! Har den samme i pepsi-versjonen.

Du trenger et barett-verktøy (finnes på Webshopen her eller masse andre steder på nett) for å skifte reim. Mako sine springbars skal ikke være av de beste, så kan være greit å kjøpe noen litt sterkere som du bruker med nato. De orginale er 22mm og 1.6 brede (rar størrelse), jeg kjøpte TS sitt barettverktøy og springbars fra ebay som var 22mm og 1.8 brede som jeg bruker med mine NATO-reimer.

Ta alltid ut springbars fra baksiden av klokken i tilfelle riper, da blir de ikke synlige når du har den på deg. Finnes videoer på Youtube om du trenger guide.

Takk for kjempeflott svar og gode tips!

Jeg ser du sier at du kjøpte 22m og 1.8 på ebay. Den sizen kan man jo også få fra webshop til TS. Så da er det bare å bruke disse altså? :)

Kommer nok til å bruke lenke mye av tiden, men når sommeren nærmer seg så vurderer jeg å kjøpe navyblå nato og teste denne :)

Jepp, de funker på NATO. På lenke bruker jeg bare de som kom med klokka.

Jeg har gått med navyblå NATO hele uka nå, passer godt. Morsomt å ha litt flere så du kan bytte på litt også :) Navy med hvit stripe kanskje?

Redigert:

Da hadde jeg fått pakken på døra, måtte hjem å hente den da den bare stod på trappa uten noen var hjemme :)

Her er 2 out of the box shots med alt for stor lenke:
2yKguy2.jpg

70yVi86.jpg

Veldig fornøyd med tanke på hvor mye den koster :)