Bestille klokke fra Japan/Utlandet (Chrono24) - erfaringer?

Medlem
10. jan. 2019
Innlegg
2
Sted
Halden
Hei, ny på forumet her! Har sjekket en del tråder, men fant ingen som har delt erfaringer av å bestille dyrere klokker fra Japanske selgere på chrono24, alt fra 20000kr og oppover. Selv om jeg legger til moms på 25% er klokkene betydelig rimeligere enn i Norge, spesielt hvis klokken er brukt.

Så er det noen her som har bestilt dyre klokker fra Chrono24 (helst fra Japan) som kan dele erfaringene sine?Gjerne kom med meninger og synspunkt. Har selv tatt en risikovurdering og har hittils latt være å kjøpe fra Japanske selgere.
 
Jeg kjøpte en Grand Seiko fra Matsuda Housyoku Co. på Chrono24 i fjor. Benyttet meg av Trusted Checkout, som betyr at pengene jeg overfører overføres en tredjeparts konto og overføres selger når jeg sier OK.
Klokken var strøken og kjøpsprosessen upåklagelig.
Gikk vel ca. en uke før jeg fikk klokken og MVA-krav kom fra transportør ca. 2 uker senere.
Knirkefritt i mitt tilfelle.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Jeg har kjøpt to strøkne quartz Grand Seiko via chrono24, fra japanske sjapper (fra forhandleren Omicron begge gangene tror jeg). Langt billigere enn via Optura her i Norge. Jeg kjøpte også Speedmasteren min brukt fra en japansk sjappe via chrono24 (fra forhandleren Gallery Rare).

I alle tilfellene: knirkefri prosess, rask betjening, bra kommunikasjon. Tok toppen 2 uker tror jeg, inkludert toll/mva.

Skal sies at jeg sjekket opp selskapene bak direkte via websjappene deres for å lete etter "røde flagg" også, da. Buy the seller, osv.

Jeg har forøvrig lest at japanske aktører er noe mer nitidige og ærlige på tilstand på klokker enn andre regioner, og det er fristende å tro på, men det spørs vel om man uten videre kan anta det. :)
 
Redigert:
Jeg kjøpte en Grand Seiko fra Matsuda Housyoku Co. på Chrono24 i fjor. Benyttet meg av Trusted Checkout, som betyr at pengene jeg overfører overføres en tredjeparts konto og overføres selger når jeg sier OK.
Klokken var strøken og kjøpsprosessen upåklagelig.
Gikk vel ca. en uke før jeg fikk klokken og MVA-krav kom fra transportør ca. 2 uker senere.
Knirkefritt i mitt tilfelle.

Har vurdert å kjøpe en 2018 modell Tag Heuer, som ligger til omtrent 15000kr fra japan og 20000kr+ fra europeiske selgere. Så vurderer det sterkt, spesielt med "trusted checkout". Får vel ta med klokken til en urmaker og kontrollert at alt er ekte og som det skal være, dessuten er det fortsatt 1 år igjen av international warranty, noe som burde være positivt?
 
Redigert:
Jeg stusser litt på dette med mva og Chrono 24. (Beklager bumping, forresten.) Se for eks. denne annonsen:

Noen momenter:
- Nettsiden er på norsk
- Det er et .no-domene
- Norge er valgt som land (fraktprisen til Norge vises)
- Ingen info noe sted om at mva tilkommer i tillegg
- I tillegg står det eksplisitt under "Trusted Checkout" : "Uten ekstra kostnader"
- Det opplyses heller ikke om noen ekstra kostnader når man trykker "kjøp nå", så om det er noen ekstra priselementer blir man i beste fall opplyst om dette etter at man har laget seg en konto og går videre i prosessen.

Det er jo et soleklart lovbrudd dersom mva. skulle komme i tillegg når varen presenteres på denne måten. Min første innskytelse er at Chrono24 umulig kan være SÅ useriøse. Men utifra FAQ-en deres, kan mva og fortollingsgebyr komme i tillegg.
 
Redigert:
Chrono24 er en markedsplass, lignende finn.no. Du står for mye av ansvaret selv, men de tilrettelegger for "trygge" kjøp. Det er da en selvfølge at du skal betale mva ved import fra andre land. Derfor er det også listet i FAQ, og ikke i hver enkelt annonse
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Enkelte selgere tilbyr mva refusjon, verdt å sjekke ut men krever ofte bankoverføring. Jeg har selv gjort det men da har selger hatt mange positive tilbakemeldinger. Kanskje det blir billigere enn fra Japan.,.
 
Jeg har sett en Zenith tipo der jeg holdt på å kjøpe. Den hadde kommet på nesten halv pris av den norske, med mva inkludert. Selgeren hadde 400 salg bak seg med positive tilbakemeldinger. Jeg tror nok jeg slår til hvis jeg bestemmer meg for en Zenith.

Men blir det noe galt med klokken, så sitter man vel med skjegget i postkassen. Selv om en service nok ikke koster mer enn prisforskjellen.
 
Chrono24 er en markedsplass, lignende finn.no. Du står for mye av ansvaret selv, men de tilrettelegger for "trygge" kjøp. Det er da en selvfølge at du skal betale mva ved import fra andre land. Derfor er det også listet i FAQ, og ikke i hver enkelt annonse
Det er jeg fullt ut inneforstått med. Det er likevel et soleklart lovbrudd å henvende seg til norske kunder, på norsk og med priser i norske kroner, uten å inkludere mva og andre omkostninger i prisen. Har de nok informasjon til å vise prisen, har de også nok info til å vise den endelige prisen.

Kjøper man fra en engelskspråklig side med USD som valuta forventer man selvfølgelig at mva, fortollingsgebyrer osv. kommer i tillegg, men det er definitivt ikke slik chrono24 fremstår på sitt .no-domene, og det er vanskelig å tro at det er noe annet enn bevisst.
 
Jeg har prøvt noen ganger å få til mva-refusjon fra både Tyskland og UK, har ikke fått det til selv på nye klokker! Så det bli mao moms på moms! I utgangspunktet er alle priser på Chrono24 ex. Mva.