Bestefars gamle armbåndsur trenger omsorg

Medlem
27. sep. 2012
Innlegg
217
Hallo,

Jeg har hatt dette uret en stund, men synes at den trenger å få den omsorgen som den trenger så sårt. Husker ikke selv at min bestefar brukte dette uret, men ser på gamle bilder fra 50-60tallet at han har den på armen.

Uret har ikke noe merke, det står Swiss Made på urskiva og urverket.
Urverket: 17 Jewels. Har ingen anelse hvor gammel klokken er, men antar det er fra 1940-50 tallet. Klokken bærer preg av å være godt brukt. Mye av den gull-aktige emaljen på kassa er slitt vekk. Er det mulig å å legge på ny? eller kjøpe NOS kasse? Uret går ikke. Når jeg forsøker å dra ut kronen for justering av viserne så drar jeg ut hele "stammen".

Lurer på hvor jeg kan få fikset uret? Er dette en jobb for Kolbotn Ur? Eller kan Clockomania1 gjøre denne jobben?

Håper på innspill fra dere...

IMG_4181_zpsdb4845fc.jpg


IMG_4182_zpse6c41dd6.jpg


IMG_4186_zps1d179837.jpg


IMG_4185_zpse9583cff.jpg


IMG_4172_zpsc22ad0ed.jpg


IMG_4183_zps4c3d0e9c.jpg
 
Den ser sliten ut, så du må vurdere affeksjonsverdien. Det er vel ikke noe poeng å skifte kasse(?), da er det jo ikke bestefars lengre.. Kasse til gullsmed, reparasjon av urverk, restaurering av skive og visere blir dyrt. Jeg vil evt. foreslå å få vurdert reparasjon av urverk og beholde patinaen den har som minne.
 
Ja, den er sliten! Nei, egentlig ikke, det er ikke ekte gull. Noen her på sonen som kan utføre reparasjon av urverket? Hvor mye vil restaurering av skive og visere komme på?

Den ser sliten ut, så du må vurdere affeksjonsverdien. Det er vel ikke noe poeng å skifte kasse(?), da er det jo ikke bestefars lengre.. Kasse til gullsmed, reparasjon av urverk, restaurering av skive og visere blir dyrt. Jeg vil evt. foreslå å få vurdert reparasjon av urverk og beholde patinaen den har som minne.
 
Restaurering

Hei

Easy match, ta kontakt med meg så finner vi den optimale løsningen på den.

Vi legger opp eks antall alternativer og du velger den mest optimale du føler matcher dine forventninger.

Subsidiært, ved første øyekast sitter det 98% sikkert et FHF 70 verk, dog har jeg plenty av NOS deler og forøvrig deler for hele klokken hvis vi lander på det. Det forutsetter at du er klokke-entusiast og er interessert i Vintage ur. Resten lar seg ordne.

Mvh
Clockomania
 
Takker Clockomania for en solid jobb på min bestefars klokke som nå straks er ferdig fikset. Bilder kommer etterhvert