Bestefars Certina

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
801
Sted
Oslo
Hei folkens

Ved en forglemt pakke som innholdet skive og visere til et prosjekt så fikk min mor vite at jeg var interessert i klokker.

Hun hadde tatt vare på bestefars gamle Certina som hun nå ga videre til meg. Den trenger sårt litt kjærlighet, så den får nok en tur til Sutterud når det roer seg litt for innkommende klokker.

Grunnen for at jeg deler med dere er at jeg ikke har peiling på hvor gammel den er og jeg har ikke lyst til å åpne baklokket selv. Den tikker og går nå, men det er mye møkk rundt krystall og baklokk som jeg ikke har lyst til å introdusere til urverket.

Jeg kom over gravert tekst på to av lugsene: «ALF 112» og «10379», kan dette være fra noen tidligere service, eller modellnummer?

Jeg fant også ujevnheter av metall(?) på kassen, hva kan dette komme av og vil det kunne poleres bort?

Legger ved bilder og en liten kuriositet som han hadde på reimen sin:
E1278918-C47D-4207-B282-76372B52C0A6.jpeg
CFDFD40D-533B-4F33-8FD2-CDBA25B567F3.jpeg
AA64CF3C-78B1-4C35-9968-D2EEF786203E.jpeg
F68A7BA3-7755-4610-91A6-0036514DA24A.png
35B01995-8FF5-4921-9175-E14205249734.jpeg

På lappen står diverse nyttig info om pårørende, blodtype, adresse, mm.
 
Vil tippe Certinaen er fra første halvdel eller midten av 60-tallet, det kan se ut som den har blitt utsatt for gnister fra sveising eller lignende og kan files/poleres bort men hadde det vært min hadde jeg latt være da dette er et minne fra han som brukte klokka og er med på å gi den særpreg.

Den blir flott med litt oppussing. Har selv noen slike og setter stor pris på de selv om verdien ikke er allverden, kvaliteten på Certina på 50 og 60-tallet var gedigen.
 
  • Elsker
Reaksjoner: MikroKrone
…det kan se ut som den har blitt utsatt for gnister fra sveising eller lignende og kan files/poleres bort men hadde det vært min hadde jeg latt være da dette er et minne fra han som brukte klokka og er med på å gi den særpreg.

Dette kan stemme! Han drev med konstruksjon av broer og var ekstremt handy av seg. Hadde fin verkstedbu med eget sveiseapparat i tillegg.
Skal beholdes 100%!
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Legger ved bilder og en liten kuriositet som han hadde på reimen sin:Vis vedlegg 291146
På lappen står diverse nyttig info om pårørende, blodtype, adresse, mm.

Ah. Dette er en "SOS-kapsel". En sånn kjøpte min mor til meg da jeg skulle begynne på skolen for å fortelle omverdenen at jeg hadde diabetes, dersom noen skulle finne meg besvimt i en grøft. ;) ...eller noe sånt.

Ser at de finnes fremdeles: https://sml.snl.no/SOS-kapsel

 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Da var den tilbake fra urmaker Sutterud. Urverket trengte visst ikke service heller, bare nye pakninger, et NOS glass og oppstramming av visere. Vis vedlegg 307995Vis vedlegg 307997Vis vedlegg 307996
Bestefar sin klokke levere videre og nytes på armen fra første stund! :mrgreen:


Så fin den ble!
Ny pleksi, og en vask gjør underverker for gamle slitere.
Jeg ser også at du har fått på sånn reim som de fleste gamle Omega og Certina endte på.

Grå Perlon er den autentiske Vintageremmen, ikke noe skinn med bare en søm :)

LarsB
 
  • Elsker
Reaksjoner: MikroKrone
Så fin den ble!
Ny pleksi, og en vask gjør underverker for gamle slitere.
Jeg ser også at du har fått på sånn reim som de fleste gamle Omega og Certina endte på.

Grå Perlon er den autentiske Vintageremmen, ikke noe skinn med bare en søm :)

LarsB
Reimen var faktisk noe Sutterud stilte med uten forespørsel. Jeg tok vekk den eksisterende skinnreimen som bestefar hadde brukt før jeg leverte klokken til service.

Enda en ting som gjør at jeg føler meg ivaretatt hos dem og at de virkelig kan det de driver med.