Beste og verste kjøp 2022

Medlem
10. nov. 2020
Innlegg
444
Sted
Der oppe i nord
Siden vi nå er i gang med å drøfte klokkeplaner for neste år, kan det være på sin plass å oppsummere året som gikk.
Kall det gjerne selvangivelse for 2022.
Hva kjøpte vi som vi er ekstra fornøyde med, og/eller vice versa ?
Hvilken blir en "keeper" og hvilken ligger an til å få ny eier ?
Det behøver ikke være det at selve klokka er ekstra god eller dårlig, men rett og slett hva man fikk best og dårligst følelse av og helst en begrunnelse.
Her spiller både smaken og baken veldig sterkt inn, og det som er gull for en kan være gråstein for en annen.


Jeg åpner ballet med den jeg er mest fornøyd med fra året som gikk.
Langt ifra den som kostet meg mest, men den som ga meg desidert best følelse av kongekjøp.

De nakne fakta:
- Zelos Mako V3 Ti.
- Ideelle 40mm diameter.
- Titan kasse, lenke, bezel som er herdet til 1200 Vickers.
- Safirglass.
- Mikrojustering (uten verktøy) på spenna.
- 300 meters vanntetthet (jo, jeg vet det ikke er sikkert det er sånn i praksis, og at det er omregnet fra trykktest i bar (hvem skal i grunnen så dypt?)).
- Nydelig skive. Denne er burgunderrød, med finfint mønster.
- Fargematchet datohjul.
- Skrukrone (med lume !) klokken 4.
- Glimrende lume (ikke at det ville være noen dealbreaker for meg om det ikke var det, men..).

Så litt om "feelingen", herav begrunnelsen:
Klokka er rett og slett deilig.
Veldig bra kvalitetsfølelse.
Faktisk første klokka fruen har kommentert positivt; "den var faktisk fin".
Utrolig behagelig å ha på takket være formen og utførelsen på både klokke og lenke, samt at den er en del lettere enn tilsvarende i stål.
Kostet ikke en halv formue heller, så den har man råd til å bruke i det daglige, også når man ikke bare deskdiver.


1671732942428.png
 
Redigert:
Dette kan bli en spennende tråd! Jeg kjøper/selger sjelden klokker, men blir vel én eller kanskje to i året. Den jeg har nå er jeg superfornøyd med. En Certina DS Action Diver. Liker størrelsen på 38mm og den sitter veldig bra på lanken. Føler også at den er ganske slank. Urverket har en gangreserve på 80 timer, som gjør at jeg lett kan rotere litt uten at tid å dato må stilles. Den har en klassisk bezel i aluminium som gir den litt vintage sjarm, samtidig som skiven er glossy og litt mer «moderne». Den har safirglass, skrukrone og vanntett til 300 meter. For noen kan lug bredde på 19mm være kjipt, men jeg bryr meg ikke. Bruker den foreløpig kun på lenke.



P.S. Finfin Zelos!
9F9140A8-2EB7-4783-992C-55B23E34CD8F.jpeg
37BA7044-2F1D-4132-A4CD-20474C0F33D4.jpeg
F46D8B3F-5B80-42B4-B0AF-E9D85CA77E39.jpeg