Best of both worlds?

Medlem
29. april 2015
Innlegg
104
Hei.
Ivrig leser, men beskjeden innleggsforfatter trenger litt hjelp.

Har for tiden en SubC, og har egentlig vært veldig fornøyd med den. I den siste tiden har jeg i midlertid fått veldig tilbakefall av "watch acquisition syndrome" og den eneste kjente kur er en Pepsi.

Her er problemstillingen:
For å kunne forsvare et klokkekjøp i den størrelsesorden, er jeg nødt til å selge Submarineren. Jeg er derimot ikke helt villig til å gi opp den utrolige kvalitet som disse nye Rolexene bærer preg av, spesielt med tanke på lenken. Spørsmålet blir da følgende; hvilken modell bør jeg lete etter, og er de i det heletatt produsert med solid end & center links før 116710?
 
En 16710 fra etter 2000.
Ingen av disse har noensinne vært produsert med solide midt-ledd.
Men de har SEL fra ca. 2000.
 
Takker for svar! Vil ei slik lenke oppleves mye mer "skranglete" enn de nye?

Hadde selv først moderne lenker (sub og GMT), bruker nå mest klokker med "gammel" lenke, både med og uten SEL.
Hvordan de føles avhenger også litt av hvor slitte (og slarkete) de er. Opplever dog at på litt eldre lenker uten SEL og som er mer brukt, så er også slakken med på å oppveie ulempen av å ikke ha mikro/hurtigjustering, ved at de føles mer fleksible og luftige. Har blitt glad i disse lenkene og, og "skranglingen" er nesten bare sjarmerende.

Når det gjelder lenke med SEL (som ofte er fin og stram da de er nyere), så føles den MYE mer solid/moderne enn uten SEL, og føles nesten som en moderne lenke. Lenken sitter bedre fast i klokken, og det er ikke så mye rom for bevegelser, og endeledd "skrangler/plinger" ikke. Største forskjellen i forhold til moderne lenker blir da nesten låsen, som som nevnt ikke har mikro/hurtigjustering og virker litt mer simpel, men er absolutt ikke noe stort tema. Den er mindre massiv, som også kan være en fordel komfortmessig.

Så oppsummert, hvis du er glad i moderne lenker, gå for en nyere klokke med SEL.

Fordelen er da også at du trolig får praktisk lume som fungerer fint. Synes du vintage er spennende, er det kanskje aktuelt med en eldre variant uten SEL (og trolig lite/ingen lume).

De 5-sifrede modellene er uansett flotte og behagelige på armen (litt mindre/lettere enn de nyeste), og er litt mer nedtonet enn 116710 med polerte midtledd - selv om Batman er en av mine favoritt-Rolexer, og hadde vært en sterk kandidat om jeg bare skulle hatt en Rolex.

Men for all del prøv gjerne forskjellige klokker og lenker på armen før du bestemmer deg! Skal ikke se bort fra at noen her på Sonen kan hjelpe deg ved å la deg prøve, om du legger ut en liten forespørsel der du inkluderer hvor du befinner deg. ;)

Les deg også godt opp på forskjellige varianter av 16710 (og andre referanser), og vit hva som definerer et godt kjøp i forhold til pris (som kan sprike endel på denne modellen), spesielt om du ser etter de eldre versjonene.

Jeg vil også råde deg til, om du har mulighet (f.eks. ved å være tålmodig eller andre "ofringer"), å anskaffe 16710 og samtidig beholde SubC. Mange angrer etter hvert på salg av SubC og kjøper den tilbake på et senere tidspunkt. Også spesielt om det er din første "ordentlige" klokke. En 16710 Pepsi samt SubC er en fin kombo! :)

Lykke til i jakten!
 
Hei. Tusen takk for en meget god og omfattende tilbakemelding! Skal definitivt gjøre mer hjemmelekse før subben impuls-flippes til fordel for en annen klokke. Det første blir å finne noen å klå litt på. Det eneste referansegrunnlaget jeg har på sub vs gmt, blir en kollegas 1978 mod gmt 1675. Selv om denne sammenligningen blir litt i hver sin ende av skalaen med tanke på lenkeslark og "skrangling", er jeg tilbøyelig til å mene at denne referansen har det flotteste utseendet av alle. Kanskje en moderne sub, og en vintage gmt hadde vært noe.. :)