Bensin på dieselbil. Hvor mange Rolexer koster det?

Medlem
18. aug. 2008
Innlegg
1.022
Sted
m
Da var jeg så heldig å ha svoger på besøk denne uken. Liker fyren sånn passe lite, noe han nok har plukket opp etterhvert.
Kona lånte ham bilen og han hadde fått et innfall om at han skulle være grei, og presterte å fylle 20 liter bensin på en allerede tom tank. Kjørte til bilen stoppet, og innså tabben da han skulle dytte og det stod TDI på bagasjerommet. At det står diesel både på innsiden av tanklokk og på selve skrukorken gjorde ikke inntrykk.

Hva nå ? Fikk bergingsbil til å frakte den til nærmeste verksted, men de har naturligvis tatt helg. Nå lurer jeg bare på hva herligheten vil koste. Noen anslag ? Forøvrig en 2006 Touran.
 
Forutsatt at dieselpumpe ikke har skjært seg og dyser ennå er i god form vil jeg tippe at rensing av drivstoffsystem og tanken vil koste ca 10% av en ny Sub 116610. :)
 
Full tank, dieselfilter og en times arbeid kanskje :) Blir nokk ikke rare Rolex'n hvis ikke noe har tatt skade av det
 
Kan bli opp til 90% av rolex sub om dere er uheldig, men hva gjør vel det? Fyren du liker sånn passe lite som dekker egenandel og forhøyet forsikringssum.
 
Jeg får krysse fingrene og håpe det er easy fix.

Måtte telle til ti da han la ut om hvordan han hadde hatt store problemer med å velge mellom 95 og 98 oktan. Greit nok, han bor i UK men de har da vel diesel der også.
 
Skal man følge fabrikantens anvisninger snakker vi fort Submariner(e) men dette er for å opprettholde nybilsgarantien.
Dette er jo ikke noe problem i denne saken. Jeg henger meg på 69Variant sitt estimat, men kanskje litt mer enn en times arbeid:)
 
Problemet er jo at bensin er "tørrere" enn diesel, og dermed kan tørke ut og skjære dieselpumpe, forårsake dysetrøbbel osv. Siden han fylte på tom tank, anser jeg faren som lavere for dette, siden bilen antagligvis stoppet før ting havarerte.
En full tank diesel, gjennomskylling+en gjennomgang av pumpe og dyser gjør mest sannsynlig susen, men som nevnt over her har nok vw egne retningslinjer på hvordan det skal utbedres..

Skikkelig kjip situasjon, selvom du ikke ligger "figurn"!
 
Redigert:
Ai ai, kjip situasjon! Dette skjer ekstremt ofte(fikk dette med meg da jeg jobbet deltid på viking redning under utdannelsen).
Her er ett lite tips så du unngår dette i fremtiden :) Dings, har ingen erfaring med denne selv men den hjelper nok godt :)
 
Ai ai, kjip situasjon! Dette skjer ekstremt ofte(fikk dette med meg da jeg jobbet deltid på viking redning under utdannelsen).
Her er ett lite tips så du unngår dette i fremtiden :) Dings, har ingen erfaring med denne selv men den hjelper nok godt :)

Ja den skulle jeg tenkt på litt før :eek:

Trodde de tider var forbi. Lærte min egen lekse da jeg fylte forsvarets Land Rover med diesel. Men glemte å ta med i beregningen andres dumskap.
Prognose fra takstmann fra forsikringsselskapet var at det 98% sikkert ville koste 5k. Dieselfilter + rensing av systemet.
De siste 2% var forbeholdt 90k motorrep !
 
Var selv i denne situasjon for litt siden, selvforskylt i mitt tilfelle.
Hadde kjøpt en -07 Hilux som jeg klarte mesterstykket å missforstå påskriften på pumpen(diesel sto det på siden mot kortautomaten, med en svart pistol på hver kortside av pumpen). Fikk en blanding som var 50/50 bensin og diesel. Oppdaget feilen når jeg så at det sto bensin på siden mot bilen etter en tids fylling. Fant ut at det ville være dumt å risikere en høytrykks dieselpumpe til pent bruk rolex, så jeg dro til et toyotaverksted som ville ha rundt enn en brukt orange monster for å pumpe av mixturen og bytte filter. Skulle man sette igjen mixturen på verkstedet krevde de 10kr/liter for dette.
Fikk med meg mixturen med 50/50 blanding, da jeg har en -84 Hilux og en aldersbetynget Ford 3000 som likere dette iblandet litt mer diesel (ca 3/4 diesel) og totaksolje fra Bilrema.
Har ikke hørt noe klaging fra gammepickupen...
 
Hadde helt glemt denne saken. Hva er vel noen tusenlapper etc..
Morroa kom på 6k + tauing. Dette var Møller, så er vel maks av hva man må betale for pumping og skifte av dieselfilter.
Og så måtte jeg legge til 199,- for et Diesel-Only tanklokk. Bedre sent enn aldri :p

Delte forøvrig regningen med svogers.
 
Hadde helt glemt denne saken. Hva er vel noen tusenlapper etc..
Morroa kom på 6k + tauing. Dette var Møller, så er vel maks av hva man må betale for pumping og skifte av dieselfilter.
Og så måtte jeg legge til 199,- for et Diesel-Only tanklokk. Bedre sent enn aldri :p

Delte forøvrig regningen med svogers.

Pinlig at han ikke tok den alene!!!!!!!!!!
 
Hadde helt glemt denne saken. Hva er vel noen tusenlapper etc..
Morroa kom på 6k + tauing. Dette var Møller, så er vel maks av hva man må betale for pumping og skifte av dieselfilter.
Og så måtte jeg legge til 199,- for et Diesel-Only tanklokk. Bedre sent enn aldri :p

Delte forøvrig regningen med svogers.
Hm....Her hadde du en kjempemulighet til og 'klå' svogeren, og så feiger du ut med et spleiselag du ikke skulle vært en del av:confused:
Edit: Regner med det er kona som trekker i noen tråder her ?
 
Redigert:
Til hans forsvar så var nok dette den første dieselbilen han hadde kjørt. Han kjenner naturligvis konseptet men bor ikke i diesellandet Norge. Og kona følte seg litt ansvarlig med å låne ut en nesten tørr bil uten klare instrukser så det ble som det ble...

Men jeg kommer absolutt til å melke det for alt det er verdt, have no doubt. Blir jo litt lettere å tyne ham når jeg har måttet legge i potten :cool: