Solgt Baume & Mercier Clifton Perpetual Calendar

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.122
Sted
Fredrikstad
Clifton Perpetual Calendar (ref. 10306) er etter min mening noe av det beste og definitivt mest raffinerte Baume & Mercier har produsert de siste 20 årene.

Estetisk er det snakk om en velproporsjonert evighetskalender med karakter, hvor den sølvfargede tallskiven har en dybde og klarhet som oftest forbindes med dyrere klokker. Designet er klassisk, men med flere særtrekk og påkostede detaljer. Dette er ingen “kjedelig” dressklokke, men har karakter nok til å fungere til både jeans og mindre formelle antrekk. Slik jeg selv har brukt den mest.

Kassen måler 42 mm i diameter, og er laget av massivt 18k rødt gull. Med en tykkelse på 11,2 mm føles den slank og komfortabel på håndleddet. Fasongen på kassen, skiveåpningen og proporsjonene gjør at klokken kan oppleves noe mindre på håndleddet enn det diameter kanskje skulle tilsi.

Urverket er levert av Vaucher, som er manufakturet til Parmigiani Fleurier og Hermès. Vaucher kaliber 5401 er et estetisk vakkert mikrorotor-verk med 48 timers gangreserve. Også levert (i litt andre varianter) til blant annet Richard Mille m.fl., og Peter Speake-Marin har gjort en fin gjennomgang av verket her: https://www.thenakedwatchmaker.com/decon-vaucher-seed-5401

Helhetlig byr Clifton Perpetual Calendar ganske enkelt på særpreg og en opplevd kvalitet som jeg mener er på høyde med søskenmerkene IWC og Jaeger-LeCoultre. Det var også dette elementet av "skjult juvel for de som forstår", som var noe av det som tiltrakk meg ved modellen.

Min klokke ble kjøpt av meg i slutten av 2020. Den er norsk, har gyldig stemplet garantikort, og kommer komplett med alt av manualer og bokser. Klokken leveres på original svart alligator-rem med original gullspenne.

Klokken fremstår som pent brukt, men har typiske hairlines og noen småmerker/hakk på lugs fra remskifte. Funksjonsmessig fungerer den som den skal, og service har ikke vært aktuelt i mitt eierskap. Remmen har noe misfarging på undersiden, men fremstår ellers som pen.

Offisiell produktside med med info: https://www.baume-et-mercier.com/us/en/collections/clifton-men/watch-clifton-10306-week-day.html

Clifton Perpetual Calendar har gått ut av produksjon, men etterfølgeren Clifton Baumatic Perpetual Calendar (med samme kasse og layout) koster i dag 300.560 kroner. Denne drives imidlertid av Baume & Mercier sitt eget Baumatic-verk, som er et mer "basic" urverk kjent fra øvrige (og enklere) modeller i kolleksjonen. Etter min mening er det definitivt den opprinnelige Vaucher-versjonen av denne klokken man vil ha, hvor også skiven har et mer tredimensjonalt design.

Kort og godt er dette en sjelden mulighet til å skaffe seg en ekte evighetskalender i massivt gull (og med et kult mikrorotorverk fra Vaucher) til en meget fin pris.

Pris: 149.000 kroner. Nå: 129.000 kroner!

Lytter til bud, skambud og bytteforslag – men er fortrinnsvis innstilt på et rent salg.

baume-et-mercier-clifton-perpetual-calendar-1.jpg


baume-et-mercier-clifton-perpetual-calendar-4.jpg


baume-et-mercier-clifton-perpetual-calendar-2.jpg


baume-et-mercier-clifton-perpetual-calendar-3.jpg


baume-et-mercier-clifton-perpetual-calendar-6.jpg


baume-et-mercier-clifton-perpetual-calendar-5.jpg


baume-et-mercier-clifton-perpetual-calendar-7.jpg


IMG_20210909_154206_2.jpg


IMG_20201216_145617.jpg
 
Redigert:
En glimrende mulighet til å skaffe seg en heftig komplikasjon til en veldig allright pris :) Lytter til alle bud.