Barcelona

Medlem
30. april 2012
Innlegg
395
Sted
CPH/OSL
Setter kurs mot Barcelona om noen uker, og gode tips taes i mot med stor takk. Bruktklokkebutikk og kvalitetssko er prioritet :D
 
Blir en liten tur til Barcelona snart, så jeg hijacker denne tråden litt fremfor å starte en ny ;)

Noen tips til bra fine dining restauranter i Barcelona? Gjerne noe litt spennende ("Moderne katalansk" (?)).

Michelin-stjerner er forsåvidt ikke noe must, men ønsker Michelin-nivå atmosfære og service.
 
Blir en liten tur til Barcelona snart, så jeg hijacker denne tråden litt fremfor å starte en ny ;)

Noen tips til bra fine dining restauranter i Barcelona? Gjerne noe litt spennende ("Moderne katalansk" (?)).

Michelin-stjerner er forsåvidt ikke noe must, men ønsker Michelin-nivå atmosfære og service.

Det du leter etter er en av Carles Abellans restauranter som heter Comerc 24 Carles Abellan
Her møtes katalansk matkulturen matkjemi og resultatet er fantastisk.
Anbefaler tasting-meny eller full syv-retter med vinpakke.
 
Noen tips til bra fine dining restauranter i Barcelona? Gjerne noe litt spennende ("Moderne katalansk" (?)).

Michelin-stjerner er forsåvidt ikke noe must, men ønsker Michelin-nivå atmosfære og service.
Vurdere å dra til Barcelona her forleden og da besøke disse restaurantene:
Moments - Befinner seg inne på Mandarin Oriental hotellet. 2 Michelin stjerner.

Tickets - Ferran Adriàs tapasbar. Er jo nødt til å være bra!

El Celler de Can Roca i Girona hadde ikke ledig bord før april 2014...
 
Hisop ble besøkt på lørdag og anbefales på aller sterkeste. Bedre price-value ratio på fine dining skal du lete litt etter, og oppfyller krav til katalansk mat og stjerne-atmosfære. Tickets skal være veldig bra, men litt vanskelig å få bord. Ellers, sjekk ut Cal Pep
 
Redigert:
Vurdere å dra til Barcelona her forleden og da besøke disse restaurantene:
Moments - Befinner seg inne på Mandarin Oriental hotellet. 2 Michelin stjerner.

Tickets - Ferran Adriàs tapasbar. Er jo nødt til å være bra!

El Celler de Can Roca i Girona hadde ikke ledig bord før april 2014...

Hvordan var Moments var @DJDAN?

Er egentlig denne jeg hadde sett meg ut og har inntrykk av at det er et "safe" valg.

EDIT: Ah, jeg leste feil. Trodde du hadde vært i Barcelona nylig :)
 
Redigert av en moderator:
Hisop anbefales herfra også; katalansk, godt og relativt rimelig.

Men i går gikk jeg "all in", og vel så det: 41 Grados. Dette er søster-sjappa til Tickets, drives også av yngste Adrià-bror, og må vel være det nærmeste man kommer El Bulli etter at de stengte.

Jeg hadde skyhøye forventninger, og de ble oppfylt og overgått med god margin. 50 forskjellige retter i alle mulige og umulige former og fasonger, topp service, perfekt drikke til maten og utrolige drinker etterpå.

Tok lite bilder selv for å ikke ødelegge stemningen, men dette var en viktig del av oppladningen:

Experience 41 Degrees – My Adrià Odyssey | Call Me a Food Lover...

Her fant jeg tipset om Hisop også, pluss litt annet: Barcelona By Tastes - 41 Degrees - kimpluscraig.com
 
Sjekk ut Sant Pau også. Ligger 45 min nord for barcelona, men er definitiv vært kjøreturen. Har 1 stjerne, og er rimelig priset.
 
Omsider tilbake fra en rundtur på havet og et par dager i Barcelona.

Somlet med reservasjonen og fikk derfor ikke plass på noen av de aktuelle 2-stjerne-restaurantene:
- Moments holder for tiden stengt i 1 mnd.
- ABaC og Lassarte kunne bare tilby lunsj på såpass kort varsel.

Noe tilfeldig endte vi opp på Restaurant Gaig (*). Restauranten har nylig flyttet inn i lokalene til nå stengte "Fonda Gaig" som var et mindre formelt restaurantkonsept (vær OBS på forskjellen dersom dere vurderer å spise der og gjør litt forarbeide med å lese reviews på nett), og spesielt inngang og hovedparti holdt Michelin-standard. Veien frem til toalettene og plasseringen av kjøkkenets plassering opplevde jeg som suboptimalt (men det kan naturligvis ha vært vinen ;))

Sala%20Restaurant%20Gaig%208.jpg


Maten var en moderne (men ikke altfor moderne) vri på katalansk cuisine. Ikke noe som fikk deg til å ramle av stolen, men gode råvarer og rendyrkede smaker. Vi gikk for en 6-retters smaksmeny - som med amuse-bouche, ost, petits fours m.m. endte opp på rundt 11 retter.

Noe skuffende hadde de ingen matchende vinpakke, men sommelieren skal ha skryt for å være svært hjelpsom med valget av vin. At han ikke automatisk prøvde å selge inn de dyreste flaskene er et meget godt tegn - da det motsatte trolig er en god indikator på dårlige restauranter. Ønsket noe lokalt og endte opp med et par relativt gode flasker hvitt og rødt.

Personlig syns jeg måltidet var jevnt over solid. Spesielt godt likte jeg deres tolkning av gazpacho, samt signaturretten cannelloni med storfe. Nydelig!

Canelo%20crema%20tofona%20-%20Restaurant%20Gaig.jpg


Ellers er det få ting som matcher enkle ting som et akkurat passe stort stykke grillet foie gras eller skikkelig god spansk olivenolje.

Dessertene ble imidlertid i overkant søte for min smak: En av Chef'ens signaturretter - en vri på crema catalana, og en relativt kraftig sjokoladerett. Her kunne man med fordel hatt noe friskt som stod mer i stil til det som ellers var et temmelig "lett" måltid (i alle fall etter fransk standard).

Crema%20catalana%20-%20Restaurant%20Gaig.jpg


Venezuela%20-%20Restaurant%20Gaig.jpg


Servicen var i snitt god, men variasjonen mellom servitørene gikk fra akkurat akseptabelt (for en slik restaurant) til meget god. Her må det nok tas noen grep dersom man har ambisjoner om flere stjerner, og kanskje de også skal passe seg for en inspektør på en litt dårlig dag ;)

Prisnivået er etter det jeg kan forstå omkring det ordinære for denne typen restauranter i Spania, og sluttregningen endte opp på rundt halvparten av hva et tilsvarende måltid fort beløper seg til hjemme i Oslo.


Karakter 4+