Barcelona stoler, kjøpe på nett?

Medlem
18. mai 2009
Innlegg
483
Sted
Oslo
Er på utkikk etter 2 barcelona stoler. Trenger ikke være fra knoll, men skal være så god kvalitet som mulig.
Ekte skinn all over mv.

Noen som har tips til hvor de kan kjøpes rimeligst mulig, med god kvaliet? Hvor kjøpes de på nett, noen tips?

Mvh:)
AW
 
Var innom Alibaba.com idag, og så tilfeldigvis på Barcelona stoler. Der kan du velge mellom rundt 2000 stk mener jeg å huske.. Eneste driten er at du må nok kjøpe ett lite parti... ;)
 
Det ligger noen på finn.no både fra privatpersoner og næringsvirksomheter.
Kjenner ikke til kvalitet etc.

Hvordan ser TS på dette med kopi/homage møbler? Det blir jo mer eller mindre det samme som kopi/homage ur.
Personlig er jeg skeptisk...
 
Som utdannet møbelsnekker synes jeg det er greit å la seg inspirere av andre designere så lenge man henviser til inspirasjonen.Altså Hommage. Dette gjelder seg også kunst imo.
Å få tak på støpeformer, eller å skape en nøyaktig kopi, som utgir seg for å være ekte vare, er fy og skam.
 
Er ikke i det markedet selv, men samboer snubblet over en side - klarer selvsagt ikke finne tilbake dit (icn5, ikonm eller noe slikt)
Tingen er at UK har andre lover rundt dette så 20 år efter designernens død kan man fint reprodusere artikler (mot 50+ ellers) og det er lov å importere til Norge (har det litt friskt i minne siden vi diskuterte akkurat dette og den selgeren hadde lang tekst om det på siden)

Googler du replica design furniture får du sikkert noen treff - så lar jeg det være opp til den enkelte å følge råden eller ikke :)
.......
Leser du disse foreksempel: www.interioraddict.com/blog/2011/01/we-love-designer-classics/
så er det litt samme retorikk som går igjen hos fake-produsenter av ur "hvorfor skal bare eliten ha det"
 
Redigert:
Bare tegningene til Barcelona eller Le Corbusier stoler er fulgt 100%, samt at det er god kvalitet på alle materialer, så kan jeg ikke se at det burde ha noen betydning om de er produsert hos Knoll eller Cassina. Ingen av designerne hadde heller egne fabrikker. Derfor eksisterer det ikke noe som kalles en original stol, bare stoler laget etter originale tegninger.

Jeg betaler iallfall ikke 70k for en Barcelona stol fra Knoll, om jeg kan få en nesten like god stol for 5-7k fra en annen produsent!

Mvh:)
AW
 
Er ikke i det markedet selv, men samboer snubblet over en side - klarer selvsagt ikke finne tilbake dit (icn5, ikonm eller noe slikt)
Tingen er at UK har andre lover rundt dette så 20 år efter designernens død kan man fint reprodusere artikler (mot 50+ ellers) og det er lov å importere til Norge (har det litt friskt i minne siden vi diskuterte akkurat dette og den selgeren hadde lang tekst om det på siden)

Googler du replica design furniture får du sikkert noen treff - så lar jeg det være opp til den enkelte å følge råden eller ikke :)
.......
Leser du disse foreksempel: Classic reproduction designer furniture from Interior Addict | Interior Addict Blog
så er det litt samme retorikk som går igjen hos fake-produsenter av ur "hvorfor skal bare eliten ha det"

Tenker du på Designers Revolt?

De selger ihvertfall replicamøbler etter de originale tegningene her i England. D2 hadde en reportasje for 1-2 år siden av han som startet sjappa. Den finnes her
 
Det er nok litt mer komplisert enn med klokker ja, men det er greit å vite at en stor del av kopiene er boss. Ser like ut, men dårlig kvalitet, og du vil alltid vite at det er en kopi. Når det er sagt så har noen klassikere en så brokete produksjonshistorie at det er omtrent bortkastet å kalle noe original eller kopi, og at dagens "originaler" er mye fjernere fra opprinelig design enn noen kopier, både teknisk, materialmessig og visuelt.