B-uhr/flieger

Medlem
29. april 2015
Innlegg
104
Jeg kunne tenkt meg et "B-uhr" i samlingen, og har kommet frem til at Stowa Klassik og Laco Original seriene ligger innenfor segmentet. Er det noen gode argumenter for og i mot de respektive? Selv heller jeg mot Laco med tanke på mer korrekt kasseform, men registrerer at Stowa virker mer populær blant connoisseur’s
 
Både Stowa og Laco var blant de historisk originale produsentene. Det meste av Stowa sin produksjon den gang var med skive i Baumuster A, de fleste Laco med Baumuster B. Ta en kikk på den nye Laco Pro serien, der du kan konfigurere din egen versjon med forskjellige skiver A eller B, med eller uten logo), kassestørrelse, og urverk på websiden deres.

Om du vil ha noe som ser mest mulig lik ut som den originale tilbyr Laco sine Pilot Watch Original, inkludert en med 55 mm diameter…

Jeg har en av hver, Laco Baumuster B og Stowa Baumuster A.
 
Både Stowa og Laco var blant de historisk originale produsentene. Det meste av Stowa sin produksjon den gang var med skive i Baumuster A, de fleste Laco med Baumuster B. Ta en kikk på den nye Laco Pro serien, der du kan konfigurere din egen versjon med forskjellige skiver A eller B, med eller uten logo), kassestørrelse, og urverk på websiden deres.

Om du vil ha noe som ser mest mulig lik ut som den originale tilbyr Laco sine Pilot Watch Original, inkludert en med 55 mm diameter…

Jeg har en av hver, Laco Baumuster B og Stowa Baumuster A.

Takker for utfyllende svar! Det er akkurat det med Original-serien til Laco som fenger meg. De har den unike kasseformen, tilnærmet de originale. Vil du si det er en kvalitetsforskjell mellom de du har, hvv. Stowa og Laco?
 
Takker for utfyllende svar! Det er akkurat det med Original-serien til Laco som fenger meg. De har den unike kasseformen, tilnærmet de originale. Vil du si det er en kvalitetsforskjell mellom de du har, hvv. Stowa og Laco?
De er på samme nivå kvalitetsmessig. Laco sine Basic modeller er noe lavere, spesielt på urverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Morrison
De er på samme nivå kvalitetsmessig. Laco sine Basic modeller er noe lavere, spesielt på urverk.

Da tror jeg muligens Laco går av med seieren. Er det noe å påpeke i forhold til bærekomfort med Laco Original? Lugs ser ikke like ergonomisk utformet ut som på f.eks Stowa
 
Hadde samme valgene, men gikk selv for Laco Leipzig og hadde nok valgt denne igjen hvis jeg bare skulle hatt 1 stykk "B-uhr". Grunnen var enkel for meg, ville ha noe som var mest mulig autentisk utseendemessig.

Har ingenting å utsette på bærekomfort på lacoen. Nå kan jeg ikke sammenligne med Stowa og lugsa der, men er iallefall veldig behagelig med sandblåst stål bakside, kontra glass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Morrison
Da tror jeg muligens Laco går av med seieren. Er det noe å påpeke i forhold til bærekomfort med Laco Original? Lugs ser ikke like ergonomisk utformet ut som på f.eks Stowa
Lugs på Laco Original er ikke like ergonomisk utformet som på andre Laco modeller, eller som på Stowa. Det originale designet var ment å bli brukt utenpå jakkeermet.

Laco til venstre:

03C94739-62CF-4C21-B4A1-0A66B207EB26.jpeg

AA637DF1-7CA8-43CA-BAA2-C5D9714DFF10.jpeg
 
Takker så meget for tilbakemeldinger! Syns likevel Laco er såpass særegen med kasseform (lugs) og sandblåst finish at det må bli vinneren. Bærer de stort i forhold til størrelsen? Jeg prøvde en Laco Replica for noen år siden. Mener den var 45 mm, men husker at den virket meget stor.
 
Med så tynn bezel og så stor skive så bærer de ganske stort, ja. Men så skulle de jo være store også, så hvis motivasjonen din er å ha en mest mulig autentisk klokke så er det vel bare å gunne på. Som en hverdagsklokke så ville den blitt for stor for min del. Har en Stowa Marine handwound i 36 og den ville jeg ikke hatt mye større.
 
Det kommer an på håndleddet. Laco Original kommer i 39, 42, 45 og 55 mm diameter. Om man har slanke håndledd burde man gå for 39 mm, ellers blir det lett overheng. Jeg har ca. 17 cm håndledd og 42 mm er i største laget.

Min er en av de første Laco Baumuster B fra moderne tid. WUS Laco Project Watch fra 2008, der vi designet klokken sammen med Laco. 50 klokker ble produsert, og de ble malen for Laco sin videre produksjon (bortsett fra merkingen på baklokket). Jeg vet at en til av de 50 gikk til en annen nordmann.
68A1DF2E-1369-4293-9A59-3CD5DC569A65.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og Larsnie