Bør jeg regulere min Rolex 214270?

Medlem
1. aug. 2017
Innlegg
7
Sted
Oslo
Hei

Kjøpte denne klokken ny hos Urmaker Bjerke i mai. Den gikk svært bra i 2 måneder(+0,2 sekunder per dag), men de siste 2 månedene har den økt og klokken går nå ca 10 sekunder for fort per dag.
Har sjekket med kompass for å se om den er magntetisert, og kompasset gir ikke noe utslag.
Har en avmagnetiserings dings fra ebay, burde jeg prøve med denne før jeg gjør noe?

Burde jeg sende klokken min inn til Bjerke for å få den regulert, eller går det over av seg selv etter en stund når klokken er "kjørt inn"?
 
Det tar ikke 2 mnd å kjøre inn en klokke. Jeg ville gått innom Bjerke og bedt de putte den på en Timegrapher. Da får du et godt svar på om den bør inn eller ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Høres ikke normalt ut med det avviket du har. Min 214270 fra 2016 går i snitt ca. +0,1 -> +0,2 sek pr. dag.
Min går litt for fort (ca. +1,0 sek) på dagtid under bruk, og jeg regulerer den ned igjen på natta med å legge den med krona opp.
 
Testen den over kompasset igjen og det gir utslag. Er visst magnetisert allikevel!
Har en billig ebay avmagnetiseringsdings, men er ikke så komfortabel med å bruke den på en så fin klokke. Er det verdt å ta sjansen på å bruke den eller burde jeg bare ta den med til Bjerke?
 
Avmagnetisering av klokke burde ikke koste mye da det tar noen sekunder å gjøre, du får føle selv hvor du selv vil gjøre det. Men vit at det tar noen sekunder å gjøre og burde ikke koste mye penger! :)
Jeg vil anta at det er meget trygt å gjøre det hos en urmaker slik som Urm. Bjerke. Lykke til.
 
+10 sek er over det det skal være (-2/+2). Gangnøyaktigheten er et gjennomsnitt av gangen målt i 5 posisjoner. Tallskive opp og ned, krone høyre, krone ned og krone opp. Alle bruker uret forskjellig, så det er viktig at du oppgir avviket DU opplever. Veldig sjeldent magnetisering er et problem med nyere Rolex klokker pga parachrome.
En ny Rolex er allerede så gjennomtestet at den er "kjørt inn" lenge før kunden kjøper den. Den problemstillingen er mer relevant ved en service (sjeldent også da).

Og ja, det skal selvfølgelig være gratis.