Båt

En uke til balja skal på vannet :D
IMG_20210410_141628 (2).jpg
 
Plopp! så var det vann under kjølen.
IMG_20210417_140339 (2).jpg


Noen har gjort noe rett når de konstruerte denne båten, dette er bølgene den lager i ca 20 knop. Konstruktøren var visstnok i usa og titta på "Akopalypse Nå" båtane. Skulle kanskje hatt en Seiko kpt Willard.
IMG_20210417_134316.jpg
 
Ikke lenge igjen til sesong nå
Må ha polerings maskin før sesongen og har sett litt på Rupes bigfoot 12e. Er jo et hav av valg her som med alt annet.
Hva bruker dere av produkter på båtpussen som holder glansen gjennom sesongen?
 
Ikke lenge igjen til sesong nå
Må ha polerings maskin før sesongen og har sett litt på Rupes bigfoot 12e. Er jo et hav av valg her som med alt annet.
Hva bruker dere av produkter på båtpussen som holder glansen gjennom sesongen?

Er alltid nøye med en skikkelig og meget grundig vask før båtene lagres, viktig å få vekk alt av gro, oksidering osv.

Pontongene på rib’en vaskes med spesialvaskemiddel, og settes deretter inn med «finisher». Har brukt et sett fra Polymarine de siste årene, synes det fungerer bra.

Glassfiberen poleres på «vanlig måte», tror egentlig det er det samme hva slags poleringsmiddel du bruker så lenge det er til glassfiber/båt. Har prøvd både rimelige produkter fra Biltema, og dyrere produkter - uten at jeg ser noen forskjell. Skroget holder seg stort sett fint gjennom sesongen, det er verre med resten av båten.

Synes det er viktig med god/ofte vask i løpet av sesongen, og når jeg gidder bruker jeg både vannlinjerens og båtshampo - har også polert litt på innsiden av båtene i løpet av sesongen.

Har også satt bort hele vedlikeholdsjobben noen ganger, med litt varierende resultat. Har jeg tid og lyst blir det stort sett best når jeg gjør det selv - mye er gjort på en helg om høsten og en om våren:)
7730D50B-1DF8-4B35-85C0-07D1DFAD9E0B.jpeg
 
Polering på vanlig måte,er det for hånd eller med maskin? Legger du på voks etter polering?
jeg har en god voks fra Autoglym liggende så tenkte å prøve denne på båten også,
Er nøye med vask på høsten,men for å få opp glansen må det en skikkelig polering til:)
Fin den båten du har der @Consigliere.

jeg er litt mer utsatt for dårlig vær med min.
24E6426C-C3CD-4CC3-A194-F3342BCA8FCF.jpeg
 
Polering på vanlig måte,er det for hånd eller med maskin? Legger du på voks etter polering?
jeg har en god voks fra Autoglym liggende så tenkte å prøve denne på båten også,
Er nøye med vask på høsten,men for å få opp glansen må det en skikkelig polering til:)
Fin den båten du har der @Consigliere.

jeg er litt mer utsatt for dårlig vær med min.
Vis vedlegg 277263

Jeg bruker stort sett alltid maskin på skroget utvendig, og på større flater innvendig - men synes også det er greit å bruke hendene med god, gammeldags poleringsklut. På bilene gjør jeg alt for hånd, har ikke blitt helt venn med poleringsmaskinen på mindre flater og metall. Pleier ikke å legge på forsegling etter polering, men det er sikkert ikke dumt.

Autoglym pleier å være bra, bruker blant annet deres metallpolish på rekkene, fortøyningspunkter osv.

Nordkapp'en er skikkelig lekker, "fiskebåten" vår ble et minste felles multiplum i familien. Jeg vil egentlig ha en rask godværsbåt med midtkonsoll, en Hydrolift X22 står høyt på ønskelisten. Hadde en Yamarin 61CC i mange år, et utmerket konsept - kunne dog vært litt raskere :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Eg Savner ribben . Enkel og uanstrengt transport langs kysten med marsjfart på fine 38knop.
Poleringsmaskin er å foretrekke . Eg pleide å låne en rupes Bigfoot (21) altså ikkje roterende . Synest denne var lettere å jobbe med og å få finere resultat en med roterende. . Forøvrig er det stor forskjell på pads . Ullpads som eg vart anbefalt fungerte helt fint . Motorrom pleide eg å polere for hånd sånn inn i mellom.



2017-10-18 17.40.31~2.jpg

20180907_185354_HDR~2.jpg
 
Blir bra med sommer igjen!
Etter mange år med RIB drevet av et behov for å ha følgebåt til seiling, ble vi enige i familien om å bytte til noe med mer sjarm, bedre plass til store grupper mennesker og med enkle overnattingsmuligheter. Kunne ikke vært mer fornøyd! Savner sjelden fart når jeg sitter bak med rorkulten og tøffer langs land på vei ut til en hyggelig liten holme for å tilbringe dagen på svaberget.

1642590560899.jpeg
 
Jeg bruker stort sett alltid maskin på skroget utvendig, og på større flater innvendig - men synes også det er greit å bruke hendene med god, gammeldags poleringsklut. På bilene gjør jeg alt for hånd, har ikke blitt helt venn med poleringsmaskinen på mindre flater og metall. Pleier ikke å legge på forsegling etter polering, men det er sikkert ikke dumt.

Autoglym pleier å være bra, bruker blant annet deres metallpolish på rekkene, fortøyningspunkter osv.

Nordkapp'en er skikkelig lekker, "fiskebåten" vår ble et minste felles multiplum i familien. Jeg vil egentlig ha en rask godværsbåt med midtkonsoll, en Hydrolift X22 står høyt på ønskelisten. Hadde en Yamarin 61CC i mange år, et utmerket konsept - kunne dog vært litt raskere :)
Ikke komfortabel selv heller med maskin på bil, blir kun for hånd. Men ser ikke helt poenget med maskin polering på nye biler, her er jo poenget å ha en beskyttende hinne på lakken. Etter hva jeg har lest så er polering for å få opp glansen og uten et lag med voks på slutten vil resultatene fort bli dårlig igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Fadern fikk en båt i fjor, som han har pusset på i ledige stunder. Begynner å bli ferdig, men vi har ingen anelse om hva/hvilken båt det er. Noen som kan si no?
Vis vedlegg 315027

Hørte med min far som har ganske god peil på trebåter:
Er en plattgatter, kan være en Furuholmen bygge eller tegning. Slike ble bygget fra flere båtbyggere både i Norge og Sverige. Lanterne på dekk ser amerikansk ut og er mye nyere en båten trolig 70 talls. Slike båter ble bygget fra sen 40 tall til og oppover til 60 tallet

Håper det hjalp litt ‍
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos og Thorvald
Hørte med min far som har ganske god peil på trebåter:
Er en plattgatter, kan være en Furuholmen bygge eller tegning. Slike ble bygget fra flere båtbyggere både i Norge og Sverige. Lanterne på dekk ser amerikansk ut og er mye nyere en båten trolig 70 talls. Slike båter ble bygget fra sen 40 tall til og oppover til 60 tallet

Håper det hjalp litt ‍

konge takk!