Bålpanne

Medlem
15. feb. 2013
Innlegg
87
Sted
Bergen
Hei, folkens - og godt nyttår!
En tanke slo meg her jeg sitter å undersøker litt om bålpanne, dere vet mye om mangt - og jeg banner på noen har erfaringer om hva som er bra/ikke bra i det segmentet
Skal ha den før helgen, så må kunne kjøpes «over disk»
Noen som vil dele erfaringer?
Mange takk!
 
Vi har en Espegard 60. Ser ut til å være grei kvalitet. Har stått ute i vær og vind i over ett år, kun gnistfangeren som har litt overflaterust. Bra utvalg i ekstrautstyr er det også.
 
Takk for svar @Kenneth R - jeg har sett det merket, og at dem kanskje er ledende på feltet?
Har du brukt den på terassedekke? Tenker ift høyde på bålet - og varme fra pannen under eventuelt.
 
Bruker min på terrassen sommerhalvåret, har ikke hatt problemer med det. Har brukt en plate under pannen til å fange glør. Kommer nok til å kjøpe understellet med hjul på til å bruke på terrassen i år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cagney
Nok en stemme på Espegard 60 - kjøpte en på Felleskjøpet for et par år siden, den har siden stått utendørs og er like fin. Emaljeringen virker å være av god kvalitet.

Hva varme under den angår, tror jeg ikke det vil være noe problem - ser det tar sin tid før snøen smelter under den når vi fyrer opp vinterstid, og det er ingen tegn til at gresset og mosen som dukker frem blir misfarget av varmen. (Det forutsetter dog at man bruker (den medfølgende) oppsamleren for glør og slikt under drenshullet i bunnen av pannen; om glør ramler ned på verandadekket vil det jo nødvendigvis sette merker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cagney
Espegaard her også. Kjøpte et trekk til den og den holder seg fint (3.sesong). Hvor varmt det er under avh av hvor langt ned du har den. Uproblematisk for terrassegulv av tre
 
  • Liker
Reaksjoner: Cagney
Takk for alle innspill, folkens - dette var enkelt og greit, espegaard er den jeg skal ha!
Helt korrekt valg :)

Har vært innkjøper av Espegard og kan underskrive på at kvaliteten er svært god. value for money = best in class.
De har i tillegg ALT ekstrautstyr du kan tenke deg - det har ikke de andre produsentene.

OG - Espegard er også et norsk firma, men produseres i Baltikum. Du støtter da også opp om norsk industri selv om selve produksjonen er outsourcet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cagney
80468338-6FE7-4C93-A47E-02C40B3E561E.jpeg

Espegaard her og. Helt topp. Idag blir det burgere.
 
Har en Espegaard på hytta og synes den passer fint inn der, men ville ha noe litt "stiligere" hjemme og gikk for Landmann Ball of Fire. Den kan man også få grillrist til, men har ikke brydd meg. Det grilles noen pølser og marshmellows på den innimellom på spyd, men den er mest for kos. Så har man jo også gassgrillen hjemme om man virkelig skal grille.
Kan anbefale Ball of Fire, den har vært en suksess hos oss :)

Stockfoto fra nettet;
1610630595681.png
 
Middels erfaring fra Landmann. Tåler den å stå ute i all slags vær? Og er den såpass gnist-sikker at den kan brukes en tørr kjørlig sommerkveld tror du?
 
2114FB48-B2C2-4E7B-A8A8-46B46CBC3656.jpeg

Gnistsikkerhet løses om en bruker dette designet. Jeg ofrer gladelig grillkos med ungene for en rødglødende dødsstjerne på plenen.
 
Middels erfaring fra Landmann. Tåler den å stå ute i all slags vær? Og er den såpass gnist-sikker at den kan brukes en tørr kjørlig sommerkveld tror du?
Ikke hatt noen utfordringer med å ha den ute i all slags vær. Litt rust rundt skruer kanskje, men ikke noe sjenerende. Det følger med trekk til den, men synes den mister den dekorative effekten og ser ut som en middels kulegrill med det på - så det er sjelden på. Den fanger gnist, men er jo selvsagt ikke helt uten ett og annet som slipper gjennom. Hos oss er ikke dette et problem da den står på ikke brennbar grunn.