Avvik på minuttviseren

Medlem
15. des. 2012
Jeg har sikkert en diagnose men jeg liker at alt skal være perfekt og justerer klokkene slik at når sekundviseren står på 12 så skal minuttviseren stå på minutt merkene. Nå har jeg nettopp fått nytt urverk på garantien og ser nå at akkurat dette med sekund og minutt viserne ikke stemmer på en hel runde med minuttviseren, på deler av en time så står minuttviseren midt i mellom 2 merler når sekundviseren er på 12 mens den andre steder under minuttviserens gange er korrakt. Urverket er Tudor MT5402. Kan noen fortelle meg hva dette skyldes og eventuelt hvilken diagnose jeg har? :)

Redigert:
Ikke så lett å henge med. Kanskje et bilde ville hjelpe.

Men normalt, så kan du stoppe sekundviseren når du trekker ut kronen. Gjør det når sekundviseren er på 12, og så er du nøyaktig når du stiller tiden.

Hokus pokus!

På den annen side: Hvis der er slik du har stilt klokken, og dette kommer i usynk, DA vil jeg tro det må være noe galt med det nye urverket.

8

Ikke så lett å henge med. Kanskje et bilde ville hjelpe.

Men normalt, så kan du stoppe sekundviseren når du trekker ut kronen. Gjør det når sekundviseren er på 12, og så er du nøyaktig når du stiller tiden.

Hokus pokus!

På den annen side: Hvis der er slik du har stilt klokken, og dette kommer i usynk, DA vil jeg tro det må være noe galt med det nye urverket.

8
Jo jeg vet hvordan jeg setter dette, problemet er at det forandrer seg under en runde med minuttviseren, kvart på er den korrekt, kvart over er den midt i mellom merkene på minuttviseren.

• Wow
Reaksjoner: Grendel
Uten å pårope meg allverden av horologisk erfaring har jeg skrudd en del på motionworks. og verk forøvrig nå. Prinsippet er jo likt i nyere tudor som gamle seikoer jeg skrur mest på.

Det er et enkelt prinsipp som veksler/girer centerhjulet over til i at timesviseren henger med i 1/12 del av farten. Denne delen av verket kan det ikke være som skaper trøbbel.
Sekundviseren derimot er direkte koblet i hjulverket og har en direkte kobling med minuttviseren OM Cannonpinion er strammet nok. Er klokken veldig løs og lett å stille tiden på?

Eneste jeg kan komme på er løs canon pinion, at du stiller tiden bakover før du treffer midt på en minuttmarkør og trykker inn krona? (Still tiden fremover i stede).

Eventuelt, noe jeg aldri har vært borti, men en usymetrisk trykket skive? Men det tviler jeg på....

Artig nøtt å knekke...
Neimen ikke sikker på om jeg har knekt den...

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Et snodig problem, dersom det er løs canon pinion vil minuttviseren (og timeviser) stadig sakke akterut, det er ikke det som skjer? Skjer det akkurat på samme måte uansett hvordan du stiller viserne? Skulle nesten da tro at det er markørene på skiva som er plassert feil men det høres også utrolig ut.

Redigert: