Avtalebrudd på finn.no, selger trekker seg.

G

Guest571

Guest
Prøver å hjelpe min søster som bor i utlandet med en kjip sak.

Hun avtalte å kjøpe en stol fra en privatperson på finn.no for noen måneder siden. Både kjøper og selger bor i utlandet, så det ble avtalt at stolen skulle overlevers i julen da begge var i Norge. Min søster overførte hele beløpet på x kr (skiver ikke beløp da annonsen lar seg søke opp).

Dessverre ble det ikke tid for selger i julen så avtalen var at jeg skulle hente stolen ved en passende anledning. Stolen skulle egentlig hentes i dag, men selger trakk seg da "det blir for mye styr" osv osv.

Nå sender selger mail om at han ønsker å trekke seg fra salget da det blir for mye styr, OG at han har fått mange høyere bud som han ønsker å takke ja til. Markedsverdien på stolen er 1,5 - 2 ganger det beløpet min søster har kjøpt stolen for. Han tilbyr seg å overføre kjøpesummen tilbake.

Min søster ønsker ikke å "heve salget" da hun vil ha stolen til den prisen de har avtalt, delvis fordi stolen ikke dukker så ofte opp brukt og delvis fordi prisen var god.

All korrespondanse er "digital" så det er ikke vanskelig å bevise at det er inngått en bindende avtale.

Spørsmålet nå er jo hva vi skal gjøre, forbrukerrådet og den tunge veien eller finnes det andre lovlige alternativer?

Takker for all hjelp enten her eller på PM.
(PS: dette er ikke et forsøk på å få gratis advokathjelp, heller et forsøk på å finne ut hva som faktisk fungerer)
 
Jeg ville tatt kontakt med Finn og spurt.
Dersom Finn skriver en Mail der de oppfordrer til å gjennomføre den bindende avtalen vil dette kansje gi selger indikasjoner på at det blir mer styr å la være å overlevere stolen enn å holde avtalen.

Det er jo ikke sikkert selger vet at dette er bindende, og således ville jeg forklart det (eller la Finn gjøre det) for selger. Kansje vedkommende endrer syn på saken og det kan holdes en hyggelig tone?
 
Selger har jobbet profesjonelt med kjøp og salg i mange år så jeg tipper det kun dreier seg om et ønske om å selge litt dyrere.

Men takk for svar :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
@Mathfjeld et lovlig alternativ er kanskje en melding med henvisning til relevant lovtekst/lignende sak forklart av f.eks forbrukerrådet. Selvsagt ikke som en direkte trussel (i første omgang), men som en orientering til selger om at hen er på bærtur og bryter loven.
 
Utifrå lignende tilfeller råder jeg henne å få tilbake kjøpesummen og glemme hele saken.
Tenker det ellers fort kan bli mye fram og tilbake uten resultat.
Dessverre.
 
@Mathfjeld et lovlig alternativ er kanskje en melding med henvisning til relevant lovtekst/lignende sak forklart av f.eks forbrukerrådet. Selvsagt ikke som en direkte trussel (i første omgang), men som en orientering til selger om at hen er på bærtur og bryter loven.

I enver rasjonell situasjon med en fornuftig selger bør dette holde...Men sjeldent man møtes slike personer har jeg inntrykk av.
 
Pengene tilbake og glem saken eller personlig bestemt oppmøte. De færreste er kapable til sistnevnte meg selv inkludert. Forbrukerråd, advokater og henvisninger til fornuft og regelverk ville jeg påstått var bortkastet tid her.
 
Utifrå lignende tilfeller råder jeg henne å få tilbake kjøpesummen og glemme hele saken.
Tenker det ellers fort kan bli mye fram og tilbake uten resultat.
Dessverre.
Ved nærmere ettertanke er jeg enig med deg.

Du kan risikere at stolen med stor grad av sannsynlighet er videresolgt når forbrukerrådet får saken. Du kan antagelig få dekket "merverdien" du gikk glipp av, men verd tiden og irritasjonen det tar? Nei.
 
Takk for alle svar. Får ta noen telefoner til forliksrådet og forbrukerrådet i morgen og forhøre oss.

@Callahan Merverdien i dette tilfellet er ca. 20.000 kr så er jo et betydelig beløp.

@2JHead Helt ening angående personlig oppmøte, men litt vanskelig pga selger bor i utlandet og vil ikke røpe hvor stolen oppbevares.

@BRIO1368 Helt enig, men når selger på slutten av mailen opplyser om at han ønsker å selge til noen andre etter først å ha skylt på mye styr så heller han bensin på bålet og lysten til å løse det øker betraktelig.
 
Er det 20K det står om så hadde jeg nok giddet litt hassle. Om det var 3000 spenn så ikke. Forbrukerrådet er nok tingen. Prøv å få skriftlig dokumentasjon på hva selger ender med å selge den for, slik at du kan beregne "tapet".
 
Er det 20K det står om så hadde jeg nok giddet litt hassle. Om det var 3000 spenn så ikke. Forbrukerrådet er nok tingen. Prøv å få skriftlig dokumentasjon på hva selger ender med å selge den for, slik at du kan beregne "tapet".
Det blir vel feil anvendt prinsipp? Er ikke det korrekte å beregne tap på hva Mathfjeld må ut med for å skaffe tilsvarende vare, og opprinnelig selger er da ansvarlig for å dekke denne differansen?

Det ville jeg isåfall opplyst om nå, slik at selger kan ombestemme seg.
Det er også vesentlig at man ikke prøver å utnytte situasjonen, men faktisk kjøper tilsvarende produkt og forsøker å få prisen så lavt som mulig slik at differansen er så minimal som mulig.
 
  • Liker
Reaksjoner: oets
Selger har jobbet profesjonelt med kjøp og salg i mange år så jeg tipper det kun dreier seg om et ønske om å selge litt dyrere.

Men takk for svar :)
Er stolsalget som privatperson eller som profesjonell bruktvarehandler? Om det er det siste blir det vel forbrukerkjøp og en enda "sterkere" sak?