Autentisk/ekte

Medlem
28. nov. 2025
Sted
Nesodden
Jeg kjøpte en gjeng med klokker til shit og ingenting for jeg så en klokke av et litt mer kjent merke. I pakken med klokker var det en Nomos Neomatik. Dessverre fulgte det ikke med noen papirer på klokka og jeg har ikke så mye peilig på klokker helt ennå så jeg greier ikke å se om den er ekte eller ikke. Er det noen her eller noe sted i nærheten av oslo som kan sjekke om den er ekte? Jeg tok en rask sjekk via en app som heter WatchCert, men vet ikke helt om jeg stoler på det. Legger ved noen bilder så kanskje noen her greier å gi meg noen tips
1000016462.jpg

Vedlegg

• 1000016460.jpg
    1000016460.jpg
    100,3 KB · Visninger: 0
  • 1000016464.jpg
    1000016464.jpg
    93,2 KB · Visninger: 0
  • 1000016461.jpg
    1000016461.jpg
    83,6 KB · Visninger: 0
  • 1000016451.jpg
    1000016451.jpg
    62 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvorfor er bildene av så elendig kvalitet?
Spennen ser hårreisende ut, ikke preget tekst, så den ser i alle fall ikke bra ut.

Edit: trodde også det skulle være open caseback på disse...
Tykkelsen ser også feil ut.

Redigert:
Hei og velkommen!

Det er nok lurt å ta bilder i litt bedre lys, det gjør det enklere å gi en tilbakemelding.

Jeg ville også brukt et skyvelære til å måle klokkens diameter uten krone, klokkens tykkelse og avstanden fra horn til horn. Alternativt forsøke å måle med en linjal.

Jeg tittet innom Chrono24. Der fant jeg ingen med lukket baklokk.
Ta en titt på denne.

Tetra er vel så vidt jeg vet en heelt annen modell fra Nomos:LOL:
Vis vedlegg 415302
Meget godt poeng. Dette ser ikke bra ut.
Nysgjerrig på hva slags urverk som sitter i denne. @Joakim R dersom du har tid og er nysgjerrig, ta den med til urmaker for å få hjelp til å skru av baklokket.

Hva enn du gjør; ikke forsøk å selge denne brukt videre som noe annet enn en forfalskning, med mindre en dyktig urmaker kan gå god for den vel å merke. Men det lukter som sagt litt svidd.

Betalte 650 kr da så jeg har vel aldri hatt helt trua på at det er ei klokke til rundt 30 k på chrono24 xD

Men det virker som om jeg har fått mange gode svar her. Tusen takk alle sammen. Dette blir vel en klokke å ha for fylla xD

(Ps om noen har en ekte nomos orion 1989 så er jeg veldig interresert)