Auksjonsfunn.. Vintage Omega Chrono-Quartz, Constellation f300

Medlem
7. juni 2008
Innlegg
347
Sted
Stavanger
Et par ganger i året er det auksjon i Sandnes, og jeg pleier å titte igjennom utbudet. Nå sist var det en post som fanget min oppmerksomhet. Det var ikke den utstoppede krokodillen som skulle selges, men lotten merket "Tre eldre Omega armbåndsur, utropspris 1500kr" og dette bildet:

image1440140.JPG


Jeg har alltid vært svak for den store firkantede Chrono-Quartz modellen. Den har et unikt urverk, ikke brukt i noen annen klokke. Det er også den mest spesielle Olympia-modellen til Omega. Spesiallaget for OL i Montreal i 1976. Så, det er nesten en "Birthyear" watch for meg.. Den ble i allefall lansert i begrenset omfang i 1975.

Dette er på en måte "Omega sin Porsche 928".. Et barn av syttitallet som tok opp kampen med et sekstitallsikon. I sin tid var Chrono-Quartz dobbelt så dyr som en vanlig Speedmaster. I dag er den til tross for sin sjeldenhet, rimligere enn en Speedmaster fra samme tid.. En Porsche 928 fra syttitallet kostet ny betydelig mer enn en 911, men er i dag veldig mye rimeligere..

I følge noen kilder har denne modellen kallenavnet "Albatross", basert på fasongen til den doble batteriholderen... Sannsynligvis den eneste klokkemodellen som har kallenavn basert på batteriholderen..
omega1611chronoquartz12.jpg

(Bilde fra http://www.crazywatches.pl/omega-1611-chrono-quartz-montreal-albatros-1975)

Jeg dro innom og sjekket ut klokkene. Seamaster Quartz og Constellation f300 var raskt unnagjort.. Ok stand, ripete glass, men ingen skader.. Ikke noe batteri. Vanskelig/ dyrt å få reparert disse. Ikke den helt store verdien.

For Seamaster Chrono-Quartz'en så fungerte den digitale modulen, mens det gikk kun an å sette timene på den analoge delen.. :( Timene settes ved å trekke kronen ut og skru, mens minuttene settes ved å dytte kronen inn. Ser ut som krone/stem er fast.. Noe som krever en tur til urmakeren.. Kan bli dyrt.. Men mursteinen satt godt på hånden, og jeg følte habegjær... :p

I alle fall, jeg fikk tilslaget.. Strakk meg lenger enn egentlig planlagt. 7200, inkludert salær.

Men, det er flotte klokker. Constellation og Seamaster quartz ble også riktig lekre etter en rens. Endelig har jeg en gullklokke. :) I morgen blir det tur til urmaker med mursteinen og innom Claes Ohlsson for kjøpe nye batterier til Constellation og Seamaster Quartz.

Her er gjengen "as bought"






Etter en rens, og polering av plexiglasset:






Logoen til OL i Montreal på baklokket!


Stemmegaffel, tuning fork, urverk i Constellation. Lisensprodusert, Bulova design.


Innside baklokk på Constellation


Inhouse Omgea quartz verk på Seamaster..


Innside baklokk, Seamaster.


Blir interessant å se hvor dette ender, krysser fingrene for at jeg ikke må ta opp rammelån på huset...
 
Redigert:
Constellation f300 brummer og går med nytt batteri, ser ut til å gå korrekt også. Med fin, flytende sekundviser. :) Seamaster quartz tikker og går med nytt batteri.

Men, urmakeren vil sende Albatrossen til Omega i Sveitz, for å få overslag på reperasjon. Prøvde ikke engang med nytt batteri.. Frykter at det blir temmelig dyrt.

Men i øyeblikket så trives jeg med den brummende Constellation i gulldouble som fulgte med som bonus :) Er det noen som har tips for hvordan ta vare på et "tuning fork" urverk? Hvordan er det med service på disse? Har de godt av å "skrues av/ trekke ut kronen" om natten?
 
Redigert:
Nice scoop :cool: må si jeg liker den skjærefjølen av en klokke, cheeky design! Håper det går i orden med rep
 
Takk for kommentarene. :)

Tilslaget på auksjonen ble nok litt for dyrt, men jeg hadde nok angret hvis jeg ikke hadde strukket meg litt. Heldigvis er jeg positivt overrasket over "gull-Constellation f300" og Seamasteren, og kan leke med dem mens Albatrossen er på besøk hjemme i Biel. Biter fingre inntil jeg får dommen derfra. Vil ikke ha en halvdefekt klokke i skuffen, så hvis det blir for dyrt med full reparasjon går den nok ut igjen. :-/
 
Redigert:
Ikke trekk ut kronen på stemmegaffel-uret. Det gir visstnok mer "arbeid" for deler av verket og rask tapping av batteriet. Spør du meg, er det også klokker som går for billig. Sjeldnere enn mekaniske, nydelig flytende sekundviser. What's not to like?
 
En artig forundringspose du fikk.
Uansett så blir bonusen å anse som god, så er det en liten gevinst. Vi krysser fingrene for at dommen i Sveits ikke øker huslånet!

OL klokke skulle alle idrettsfanatikere ha!

:cool:
 
Da er dommen fra den sveitsiske juryen klar... Den er støt og vannskadet, og trenger nye deler som må maskineres. 17 000kr totalt, inkludert full overhaling med to års garanti.. :(

Det var litt mer enn fryktet, og mye mer enn en fullt overhalt Chrono-Quartz koster på f. eks. TZ Sales Corner eller Chrono24. Urmaker hevder dog at en ikke kan bruke klokkeforum og eBay som guideline på pris for slike relativt spesielle ur, og at den etter full overhaling vil være verdt ca 60000kr... Synes det virker litt pussig. Finnes det et hemmelig marked hvor kjøpere betaler firedobbelt pris..?
 
Redigert:
Tja... 60-17=43. Da blir kanskje 50 litt risikofylt pris, men for 40-bærumstiere bør Urmakeren smile bredt og øyne muligheten for en fortjeneste!

Hvis dere virkelig vil ha en Vin-Vin avtale så kan du bytte med han!
Hvis du får en ny Seamaster Co-Axial av han, så kan dere bytte!

Her er det mulighet for god fortjeneste for begge to!!

:cool:
 
Nei, OL-drømmen brast for meg også... Har bestemt meg for at Montreal-OL Chrono-Quartz'en går tilbake til Norge, uten reparasjon.

Så lenge den ikke har noen sentimental verdi for meg, så er det ikke aktuellt med en reperasjon til det dobbelte av det som ser ut til å være markedsverdi. Selv om det hadde vært veldig hyggelig å pusse den opp, så er det viktig å ta en "reality check". Det er mye annet fristende i prisklassen rundt 20000kr, hvis en først skal legge det i enda en klokke..

Får se om den havner I en skuff eller på eBay.. :-/ Noen som vil ha en småsliten, men relativt pen Chrono-Quartz?
 
....
hevder dog at en ikke kan bruke klokkeforum og eBay som guideline på pris for slike relativt spesielle ur, og at den etter full overhaling vil være verdt ca 60000kr... Synes det virker litt pussig. Finnes det et hemmelig marked hvor kjøpere betaler firedobbelt pris..?

Haha, ikke bruk klokkeforum, ebay eller det mest anerkjente nettstedet for omsetting av brukte ur i verden? Stol heller på din lokale urmaker (som mest sannsynlig ikke driver med omsetting av brukte ur)? :p Det faller jo på sin egen urimelighet. :p

Den er sikkert omsatt på Antiquorum, finner du noe der er du hvertfall safe.

Uten å ha sjekket selv, kan umulig tenke meg at den er verdt 30'' en gang når den er ferdig.. Husk også at refurbished er mindre verdt enn NOS. :)