Audemars tilkjent erstatning for kopiklokke

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Kom over et interessant innlegg på timezone. Audemars Piguet har blitt tilkjent 9.8m usd i erstatning etter at Swiss Legend har solgt en klokke kalt: Trimix Diver som Audemars mener ligner for mye på deres egen Royal Oak.

Dette er en av modellene det er snakk om:

809808d1346608811-fs-swiss-legend-trimix-diver-_mg_7757.jpg

Selv så synes jeg at det er flott at de slår ned på slik, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er et par andre produsenter som ligger litt svett an hvis dette blir vanlig praksis.

Det står også at de har saksøkt flere produsenter, så det kan kanskje dukke opp flere lignende saker...

Synes dette er bra.

Hadde ikke plaget meg noe nevneverdig om denne forsvant fra markedet også:mrgreen: Har observert en slik på ekte, og ble fælt skuffet når jeg oppdaget av det var en Hilfiger..

13493.jpg

Etter å ha tatt en titt på hjemmesiden deres http://www.swisslegend.com/collection så er det ikke bare Audemars Piguet som burde vært tilkjent en erstatning. Samtlige modeller jo indirekte kopier.
Dette merket, hvis jeg kan kalle det det, er jo bare patetisk...

Nesten bedre å bare kjøpe en top grade replica om man absolutt MÅ ha noe som ser ut som noe en selv ikke kunne kjøpt.... Godt den er borte fra markedet.

@ChrisHarberg Nei, det er ikke bedre å kjøpe top graded søppel kontra vanlig søppel. Søppel skal man ha minst mulig i sitt eie uansett.

Om man ønsker noe som ser fint ut uten å loppe seg finner man seg en ærlig seiko og koser seg med det.

Redigert av en moderator:
Mange av disse billig "vestlig" varemerker faller veldig lav: Nemlig, på sin kne for å "blåse" den Kinesisk marked.
Disse klokker er designet og fullstendig laget/bygget i Kina: Hvor designrettigheter gjelder så mye som alle verdenspatenter....
Eller som NULL.
Der, er det ingen respekt for andre sin eierskap og disse sideproduksjoner skal dessverre fortsette under noen andre tullnavn.

Ken Sato var saksøkt i Japan av Panerai for design tyveri på sin RxW Pam modeller pga låsen: Men hvem saksøker noen i Kina for det samme? Ingen.
AP fikk det til fordi Tommy Hilfiger er basert i USA og Nederland... Og i Hong-Kong faktisk også: Men der kan de bare kose seg med saksøking :rolleyes:

Man kan bare håpe, man kan bare håpe.

Også er vi tilbake til diskusjonen med Squale, Parnis, Steinhart etc. Er f.eks AP "hellig" da i forhold til de andre merkene som har fått sine kloner, sammenlignet er jo Hilfiger'n langt unna AP'n i forhold til de andre nevnte merkene sitt 'lånte/inspirerte kall det hva du vil' design.
(Ikke kødd med AP men gjør hva du vil med Rolex, Panerai, etc etc ?)
IMO.

Også er vi tilbake til diskusjonen med Squale, Parnis, Steinhart etc. Er f.eks AP "hellig" da i forhold til de andre merkene som har fått sine kloner, sammenlignet er jo Hilfiger'n langt unna AP'n i forhold til de andre nevnte merkene sitt 'lånte/inspirerte kall det hva du vil' design.
(Ikke kødd med AP men gjør hva du vil med Rolex, Panerai, etc etc ?)
IMO.

Panerai og Rolex vant i retten mot den berømt klokkesamler Takashi "Ken" Sato : Basert på "intellectual property violation" .
Du kan se at dette funker noen ganger: Men ofte basert på design.
Uansett at den Panerai låsesystem har en utdatert patent, siden den er nå erklært som "design" kan det bli beskyttet av lovens lang arm.
Men ikke alle "homages" er basert på rask profitt fra billig produksjon i Kina.
Ken startet i Japan sin første Pam modeller ut av "skuffelse" fordi de første Richemont-Panerai fra 90 taller var ikke etter den gammel standard...
Han sine modeller hadde full pakke: Sandwich dial, antimagnetism, samme proporsjoner...
De Rolex modeller han gjorte var aldri produsert før: US Marines modellen og andre miksering fra tidligere greier.

http://forums.watchuseek.com/f220/w...ates-features-three-rolex-watches-516541.html

http://whatchwhatcher.blog.fr/

Her kan man lese det han skrevet i 2003 om Panerai og forstår sin motivasjon til å skappe de første RxW Pam homages

Original P company and present P brand

What follows is a simple explanation of the difference between the P watch, which is just a modern name brand, and the original P Company which existed since its founding in Firenze in 1860 to 1993.

The company was founded in 1860 in Firenze with the name “Giovanni P Watch Shop”. In its second era it was renamed “Swiss Watch Shop” and became an agent for companies like Rolex and Patek. The family of third era Guido’s wife was in the equipment making business and was also involved in making military equipment. With an epoch making invention he created the P Company. The invention was a torpedo sighting device that made use of radium. Rolex used the dual construction system from equipment like sighting devices, depth meters, and compasses in their dials in 1939. After that, in 1956 the model that was officially sold to the Italian navy (and the Egypt navy as well) was the P Company’s completely original revolving bevel attached round type (same type as the P Company depth meters and compasses). 30 years later, in 1986, the new prototype (round) passed the army test, but recent international stability and reduction in military spending resulted in no official orders being filed. The prototype was thus put on the civilian market as a diver’s watch.

In 1993, the same year that Maria P. (strangely, the last descendant of the P family line) passed away, P Company reduced the size of the 1939 large type 47 mm diameter cushion case to 44 mm in diameter and made a model that simplified the case that had been made from curved planes consisting of complex three dimensional and flowing lines into a straight edge dominated shape (to make mass production possible at a low cost with simple manufacturing). P Company then sold this model to the army as well as risking the fate of the company by branching out into civil sales. However, it did not sell as well as expected on the civilian market, and the company’s financial situation grew worse with reductions in military spending. However, in the world of watch lovers, the value of the Rolex made military model combat diver’s watch (a rarity collection of only 250) has always been such that even if another company’s gears are inside a smaller version of the watch, many people are of the opinion that the legend of the P Company will still have more than enough name value as a “brand”.

In 1997 the group currently known as the Richemont Group (Cartier’s group) bought out the P Company, which was suffering from a broken family line and a mortal blow to its financial reserves. This new P Brand (without the superior technique that the old P Company had developed) in 1997 made a model with Rolex “Caliber 618” movement (They said, “we found this movement in P Company’s attic,” but the real facts are unknown. Doubt is cast upon this because a technician from the old P Company said that this particular Rolex movement was limited to 250 pieces. Even this was not enough pieces, so they had to use movements from Angelus. Thus, I would say that this tale of finding 60 some odd pieces lying around is a little bit odd. The “618” is a pocket watch movement, so if you collect pocket watches with the same movements in them, you can use those. And then all you have to do is rebuild them and you have a new product). For the shape, they decreased the size of the 1938 Rolex wire leg case Ref.3646 from 47 mm in diameter to 45 mm in diameter.

The watch released at the Basel Fair by P Brand, which had not been known outside the boundaries of the world of watch fans, was a strategic model designed to gather the attention of the watch industry (as well as the new watch mania) that, in order to become known outside watch fan circles intentionally used Rolex movement and rode upon the Rolex name.

1998 saw the release of a model with the exact same design as the model which the old P Company had staked its future upon (1993 44 mm diameter simplified case). The movement was a Unitus 6497. Unfortunately, instead of a dual construction dial, the illumination was simply applied on the index by standard printing. After this the new P Brand produced a variety of different watches (chrono and limited models), but to this day have yet to produce a model that has the equivalent functionality as the original (old P Company’s technology and policies). Their basic line of thought is given to precious metal type watches, so the watches stand out only as decorative pieces.

Reported last year at the Basel Fair was a model with only a few pieces received though regular channels within Japan, and case shape and the original size of 47 mm in diameter were the same as the Rolex model. But the essential antimagnetic inner case was not inserted (just a skeleton again!).

The dial was a duel construction system dial, but the base dial didn’t use antimagnetic material. The most depressing element was the dial index. The 12, 3, 6, and 9 characters were incredibly small for such a large dial face, throwing off the balance and spoiling what could have been a good design. It was unthinkable that a sensitive Italian designer could have created this layout. Also, the needle shape was different from the original. All this came to a fixed Japanese price of \880,000, next to premiere attached items of over \1,000,000. I calculated this to have a base production cost of maybe 5% (1/20) of the price. The remaining 95% would probably go towards profit and the brand name.

* Shiny models with diamonds and such have quite the mark up. They easily get in the range of at least 1/30. What a get rich scheme.

Thank you for reading such a long passage. Making the “Marina Militare” at its original size has been my dream since I started my own original watch brand, R.X.W. (formerly PRO-LEX). This project has been 5 years in the planning and has taken 1 year to produce. I can say with confidence that the splendor of this model makes having only one piece available for the 20th anniversary of R.X.W. a unique pleasure.

May 25, 2003
Ginza KEN TRADING Co., Ltd.
President/ Takeshi Sato"

Mange av disse billig "vestlig" varemerker faller veldig lav: Nemlig, på sin kne for å "blåse" den Kinesisk marked.
Disse klokker er designet og fullstendig laget/bygget i Kina: Hvor designrettigheter gjelder så mye som alle verdenspatenter....
Eller som NULL.
Der, er det ingen respekt for andre sin eierskap og disse sideproduksjoner skal dessverre fortsette under noen andre tullnavn.

Ken Sato var saksøkt i Japan av Panerai for design tyveri på sin RxW Pam modeller pga låsen: Men hvem saksøker noen i Kina for det samme? Ingen.
AP fikk det til fordi Tommy Hilfiger er basert i USA og Nederland... Og i Hong-Kong faktisk også: Men der kan de bare kose seg med saksøking :rolleyes:

Spikeren på hodet, Hammerfjord: Kina er ingen rettsstat.

Seriøst folkens? Det er ikke lov å selge falske klokker i Kina. Ja, det lages i Kina, men ingen selger det åpenlyst.
Salg skjer enten fra lagerlokaler eller leiligheter.

[video=youtube;g4NVtji_ReU]https://www.youtube.com/watch?v=g4NVtji_ReU[/video]

[video=youtube;JAM1aUzS6ZU]https://www.youtube.com/watch?v=JAM1aUzS6ZU[/video]

Redigert:
Det er mange som skulle blitt bøtelagt, om det hadde vært et organ som hadde prioritert dette

Seriøst folkens? Det er ikke lov å selge falske klokker i Kina. Ja, det lages i Kina, men ingen selger det åpenlyst.
Salg skjer enten fra lagerlokaler eller leiligheter.

[video=youtube;g4NVtji_ReU]https://www.youtube.com/watch?v=g4NVtji_ReU[/video]

[video=youtube;JAM1aUzS6ZU]https://www.youtube.com/watch?v=JAM1aUzS6ZU[/video]

Det er ikke helt riktig det der! Du får kjøpt flakse klokker midt i Beijing i på silkemarkedet på helt vanlige stand mellom falske Louis Vuitton og falske Peak Performance.

Betyr ikke at det er lov.
Narkotika selges på Karl Johan, betyr ikke at det er lovlig.

http://usa.chinadaily.com.cn/china/2013-12/10/content_17165143.htm

Narkotika selges ikke åpenlyst i butikker på Karl Johan. Vi snakker her om Silkemarkedet, den største markedet i Beijing sentrum som kun selger fake av alt mulig. Blir rart for meg om noen påstår at Kina bekjemper fake industri. De har sikkert gjort noe punktvis for å blidgjøre enkelte og for å få litt bedre omdømme, men Kina eller Tyrkia for den saksskyld blir aldri modeller i fake-bekjempelse. Kina produserer det meste av fake i tillegg.