Audemars Piguet

Medlem
7. des. 2009
Innlegg
385
Sted
Oslo
Har begynt å kikke litt på APs Royal Oak i det siste. Har sett lite til denne på tidssonen, og har inntrykk av at dette er et ur folk har et veldig elsk/hat forhold til. Må si at jeg var skeptisk i begynnelsen, men den har begynt å vokse på meg. Men jeg vet lite/ingenting om merket. Er det noen som har noen erfaringer med/synspunkter på APs Royal Oak? Har blant annet fått med meg at noen regner AP som en av tre ultimate sveitsiske merker sammen med patek philippe og vacheron constantin.

Legger ved et par bilder etter en liten prøverunde hos Bjerke.

IMG_0337.jpg

IMG_0338.jpg


(beklager dårlig bildekvalitet, tatt med mobilkamera)
 
AP er vel en av topp merkene, de har fantastisk pene og dekorete urverk. De har ikke noen høy produksjon så urene er eksklusive. Min mening er at det er nydelige ur og verdt hver krone de koster :)
 
AP lager fantastiske ur med nydelige urverk. De modellene du har prøvd er jo klart noe av det mest klassiske de har laget, særlig den helt enkle Royal Oaken med blå skive. Den modellen har jo sett nesten uendret ut siden den kom på midten av 70-tallet. Et av mine drømmeur! :D Du skal vite at å kjøpe disse urene i Norge er en av de dummeste ivesteringene du kan gjøre, prisene i norge er 25-30% høyere enn i f.eks USA. Sikkert på grunn av momsen. Det er ikke noe problem å få litt rabatt i USA, og dermed kjøpe klokkene til 40-50% av nypris i Norge. AP holder seg ikke særlig godt i pris på annenhåndsmarkedet heller, så det kan være lurt å kjøpe nytt med rabatt eller pent brukt. :D

Uansett, AP er et fabelaktig merke! (Uansett hva man skulle mene om mange lett komiske Offshore-modeller, som stort sett har appell hos rappere, nyrike harrytasser og basketspillere) :D
 
Hvem er det som lager urverkene deres?

Ser noe på nettet om Renaud et Papi.
 
Pokker at man allerede har brukt opp klokkebufferen på en god stund....

Royal Oak-designet er IMO et utrolig godt et, jeg liker den rene versjonen veldig godt, er det ikke en slik Juice har (eller hadde? husker ikke SOTC-tråden vår :) )

Den eneste ulempen er kanskje riper på lenke og kasse?
Vet ikke hvordan de oppfører seg over tid og med mye bruk.

Når det kommer til rangering av urmerker har jeg derimot mindre å stille opp med. Det er umulig for meg å plukke ut bare tre merker som tilhører den absolutte Spitzenklasse. Bjerke er nok, med rette, svært entusiastiske overfor AP.
 
AP er garantert en av mine favoritt ur! og Royal Oak 15300 serien som du prøver der på bilde nr 2 er helt klart en av mine favoritt klokker! Men jeg må si at jeg foretrekker AP royal oak på reim. Føler den blir litt utdatert på lenke. legger ved ett bilde på reim! utrolig flott!
15300ORG_%20PhoroshopSS1.jpg
 
Må si at jeg liker Royal Oak Offshore bedre enn Royal Oak.

AP lager noen helt sinnsykt kule klokker og håper for guds skyld at jeg har råd til en, en gang i fremtiden :D
 
Ditto med siste taler.....ROO er noen riktige godbiter og man trenger ikke være rapper, nyrik eller kvalmende for å like dem.......forskjellig smak som det heter...finnes jo masse folk som kjøper Breitling feks! :mrgreen:

Nok om det, AP er som regel rangert som nr 2 av alle merker, følget av kun Patek, så det bør ikke råde noen tvil om dess kvalitet eller status, hvis man nå skulle søke etter det!

Har nylig fått opp øynene for den nye AP ROO med røde visere....riktig lekker bit...eller hvorfor ikke AP ROO "Bumblebee" med carbon kasse.........wow!!
 
Royal Oak kaliberet har 21 600 (?) svingninger i minuttet, mens det vanlige for andre high-end ur er 28 800. Hva har dette å si for nøyaktighet og stabilitet?
 
anhostma skrev:
Royal Oak kaliberet har 21 600 (?) svingninger i minuttet, mens det vanlige for andre high-end ur er 28 800. Hva har dette å si for nøyaktighet og stabilitet?

Meget omfattende spørsmål, anhostma - som ikke lar seg gjøre å svare helt entydig på. Ei heller kortfattet.
Forøvrig er det ikke helt riktig å si at 28.800 vph er "vanlig". Det kommer nok an på hvem man spør - og hvilke ur de man spør innehar :)

Denne linken gir deg imidlertid en god innføring omkring forskjellene i urverkene og deres vph/bph.
http://www.watchtalkforums.info/forums/ ... uracy.html

Ellers vil jeg for egen del nevne jeg har ur fra "høyeste" til "laveste" frekvens mht vph - nevnt i et lite utdrag følgende:
- Zenith Chronomaster GT - 36.000
- IWC Portuguese Automatic (7 days) - 21.600
- Rolex Sea Dweller - 28.800
- Breguet Type XXI Flyback - 28.800
- Blancpain Air Command Flyback Spcialites - 21.600
- Jaeger-LeCoultre Master Compressor Chrono - 28.800

Som du kan se er variasjonen stor, men det er intet ved deres vph som alene avgjør nøyaktighet og/eller stabilitet. Til det kommer bruk, brukstid, anvendelsesområder etc også inn som faktorer.

Uansett; - AP er definitivt et godt high-end merke/urverk.

Og, skulle jeg bevege meg inn på AP i fremtidig kjøp noen gang, måtte det bli den "enkle" RO som du testet ut, dog med skinnrem som "kampa" så pent visualiserte.

"Off Shore"-varianter?
Takke meg til - det blir for mye "bling-bling".... :p
 
Supert Moore! Takk for veldig nyttig lenke. Veldig fint å kunne lære litt om hvordan urene er bygget opp.
 
Hei,


Jeg kan anbefale ref. 15701ST.OO.D002CA.03 (gjør eet Google søk) som er en boutique etd. med rød innerring.
Den kan også fås med blå ring.

Jeg synes selv at ROO chronoene er litt for "vanlige". - Dvs. når man nevner AP, så tenker de fleste umiddelbart på en eller annen chrono modell.

Derfor liker jeg denne time-only modellen som med sin gummireim kan brukes til hverdags. Samtidlig er den absolutt ikke stygt priset hos rette AD!!

BT
 
anhostma skrev:
Royal Oak kaliberet har 21 600 (?) svingninger i minuttet, mens det vanlige for andre high-end ur er 28 800. Hva har dette å si for nøyaktighet og stabilitet?
det finnes mange forskj. kal. i RO:
Chrono Kasparov basert på et Piguet verk
RO 15300: inhouse verk 3120
the one and only RO Jumbo: 2121 verk basert på JLC 920 ( men eksklusivt for AP)
ROO chrono var før en variant av JLC 88X + krono modul ( fra DD vil jeg tro)
etter hva jeg forstår er de nye ROO chrono basert på APs eget kal. men fortsatt med samme modulær konstruksjon.

mener å huske at caliber 2121 har en frekvens på 19800:
jumbo010.jpg


jeg har ingen RO for tiden men er fortsatt like svak for dem, de er desverre ikke akkurat billige i drift ( jeg har tatt vare på en servicefaktura på € 2.600,- fra min eks chrono :( )
 
lobergen skrev:
jeg har ingen RO for tiden men er fortsatt like svak for dem, de er desverre ikke akkurat billige i drift ( jeg har tatt vare på en servicefaktura på € 2.600,- fra min eks chrono :( )

Jeg synes at det er jævlig provoserende at det går an å ta nærmere 20K for service på et vanlig chronograph-verk. Så forbanna ekstra flott er ikke AP. Med tanke på de dårlige annenhåndsprisene på de aller fleste APer, så blir serviceprisene enda grellere. 20K er fort en fjerdedel av verdien på en par år gammel RO chrono. Det er ganske sinnsykt å betale 25% av klokkens verdi på overhaling hvert femte år. Det blir omtrent like dust som å måtte betale 100tusen for service på en 3 årgammel bil med restverdi på 500K.

Jeg mister ærlig talt lysten på en AP når de opperer med så skamløse servicepriser. Faen meg klokkeverdens keiserns nye klær; det vitner om en kombinasjon av skamløshet fra AP og latterlig lite teknisk innsikt hos brorparten av klokkekjøpermarkedet, når sånne priser får passere. Monopolet på deler gjør også klokkeeierene til gissler hos klokkeprodusentene. Hos Bjerke sa de til meg engang at hvis man sender inn en AP til fabrikken for service (imotsetning til å gjøre det i Norge), så har man ingen påvirkningsmulighet på hva som gjøres av delebyttinger o.l. Har du trøbbel med datoen, risikerer du at de itillegg tar en full vanlig service mens de først er i gang, selv om det bare er to år siden sist. Regningen for hele sulamitten får du selvfølgelig. Arrogant og håpløst.
 
Det kan da umulig stemme. 25.000 for en vanlig service? :eek: Jeg skal aldri mer beklage meg over prisen på en Rolex-overhaling...
 
Det tror jeg ganske sikkert er en sminket sannhet. På Bjerke sa de i alle fall at en vanlig service på en standard Royal Oak med dato kostet omlag 10K, og 50-100% mer hvis den ble sendt til fabrikk. Jeg droppet av den grunn å slå til på en 4 år gammel RO, det ble en for stor kostnad oppå kjøpesummen.
 
Jøss. Det var overraskende at servicene er så dyre. Må si dette gjør at jeg også revurderer Royal Oak.
Er det noen som vet om dette prisnivået på service er gjengs på andre high-end merker? Hvordan ligger Rolex, Glashütte, Jaeger LeCoultre og andre når det gjelder pris på service?