Audemars Piguet-tråden

Fikk tilbake min 15300 fra service i går. Den var hos Audemars i Geneve, og jeg må si at jeg er meget imponert! Finishen er neste på høyde med min nye Nautilus. Skruer er polert, de inn i kasse skiftet. Selv den minste krok er blank og pusset. Den kommer nå med 2 års internasjonal garanti også. Audemars leverer:) Den går spot on nå, og jeg skjønner ikke folk som er redd for skjørheten til 3120 verket. Jeg trodde det var noe av det mest presise og solide på markedet.

• Liker
Reaksjoner: Rød
Noen som vet om diver'en(15703) har samme kasse som resten av offshore modellene? Tenker da på størrelse av Reim og slikt:) spurte Bjerke via Mail men fikk ikke noe svar, kun priser på reimer de kunne tilby...

Jeg hadde en diver med offshorelenke. Den passet iaf utmerket.
63FEFC60-3E14-4AD1-8176-3D5C407E81D8_zpsocuncu9g.jpg

Håper noen kan bistå meg med en litt kjip situasjon. Har nylig handlet meg en AP ROO diver, det viser seg at denne er kjøpt i US i 2010 og det mangler såklart moms papirer. Om det er betalt eller ikke vet jeg ikke og vil nok aldri få vite heller, men saken er den at jeg vill forsikre den. Har kontaktet bjerke ang takst siden de er eneste forhandler, men de nekter jo som "kjent" dette uten papirer for moms. Så hva gjør jeg for å få fatt på takst til forsikringen? Har forhørt meg med min lokale urmaker, men de kunne ikke foreta takst da de ikke fører merket, skal dog "mase" på de en gang til, men ser ikke ut som det blir mulighet.

Så finnes det noen der ute som foretar takst på AP, helst på vestlandet og om ikke det finnes så helst i Norge. Måte på hvor mye en skal bruke på å få taksert uret :p

Kan du ikke få en urmaker til å verifisere ekthet og så da Bjerke til å skrive ut et nypris på tilsvarende ur? Eller bytte forsikringsselskap til koen som ikke bryr seg on det. Du har jo sertifikat?

Eller bytte forsikringsselskap til noen som ikke bryr seg om det?

Hvilket selskap skal det være i så fall?

Kjipt nok er forsikringselskapene mer enn villige til å tegne forsikring på bakgrunn av forsikringstakst fra urmaker, men når det skal gjøres opp kan fort manglende mva-dokumentasjon medføre avkorting i erstatningen.

Hvilket selskap skal det være i så fall?

Kjipt nok er forsikringselskapene mer enn villige til å tegne forsikring på bakgrunn av forsikringstakst fra urmaker, men når det skal gjøres opp kan fort manglende mva-dokumentasjon medføre avkorting i erstatningen.

Den tror jeg ikke stemmer. Har du forsikringstakst og selskapet aksepterer, så ha du din rett uavhengig av eventuell MVA-dokumentasjon. Hvem pokker har det på et brukt ur? Hadde jeg tatt inn en klokke og betalt MVA, så hadde jeg spart på kvittering om noe skulle komme opp i etterkant.
Den nye eieren hadde, om han spurte, fått med en kopi.

Den tror jeg ikke stemmer. Har du forsikringstakst og selskapet aksepterer, så ha du din rett uavhengig av eventuell MVA-dokumentasjon.

Gjensidige har i sine vilkår at manglende dokumentasjon på betalt mva av en gjenstand som er forsikret vil medføre avkortning. Jeg har selv snakket med Gjensidige: Bunnlinjen er at det er enkelt å få en gjenstand forsikret, men at selskapets vedtekter gir dem en mulighet til å slippe unna en utbetaling dersom ikke full dokumentasjon foreligger. Dette gjelder ikke bare mva. Man må også ha et "eierskapsbevis" (her skal en normal kjøpskontrakt mellom kjøper og selger holde).

Har aldri meldt en skade/tap når det kommer til klokker, så tør ikke si hvor tungt dette veier, men det er ingen tvil om at vedtektene tar forbehold som ikke fremgår i det man tegner en forsikring.

Hvorfor i alle dager, og hvordan, skal et forsikringsselskap finne ut om klokken er kjøpt i Norge eller annet land? De har akseptert en gjenstand ut i fra et papir der en urmaker bekrefter nypris/verdi. Om en eller annen person for 5-10-eller 30 år siden kjøpte en klokke på ferie i utlandet, kan man vel ikke forvente at det foreligger dokumentasjon på innbetalt MVA? Klokka kan ha hatt mange eiere siden innførsel.

Jeg har selv brukt forsikring pga. klokke i flisene og det var da aldri snakk om dette på min 30+ år gamle Datejust. Hverken jeg eller forsikringsselskapet har ingen anelse om den er kjøpt i Norge eller i utlandet.

Hvorfor i alle dager, og hvordan, skal et forsikringsselskap finne ut om klokken er kjøpt i Norge eller annet land?

Jeg vet ikke. Har som sagt (heldigvis) ikke behøvd å benytte meg av forsikring så langt. Jeg refererer kun til mitt selskaps vedtekter og hva de har fortalt meg per telefon.

Personlig vil jeg tro at det ligger skjønnsmessige vurderinger til grunn, i.e. forskjell på vintage og fjorårsmodellen, man ser an kundeforholdet osv.

Men at selskapene har gardert seg er det liten tvil om. Det er bare å ringe og spørre det.

• Liker
Reaksjoner: Rød
Ser på villkårene mine og der står det følgende:
a. Spesielle beregningsregler og aldersfradrag Gjenstander kjøpt i utlandet For gjenstander kjøpt i utlandet, som ikke er deklarert i henhold til tollovens bestemmelser kapittel 4.
Tollbehandling, er erstatningen begrenset til gjeldende beløp for tollfri innførsel § 5.1.

Ting med samlerinteresse, som antikviteter, kunstverk, tepper, våpen, mynt-, seddel- og frimerkesamling og lignende. Erstatning settes til markedspris.

For gjenstander som er overtatt som brukt – enten ved arv, gave eller kjøp – fastsettes forsikringsverdien til gjenstandens omsetningsverdi beregnet på skadetidspunktet.

Perler, edelstener, smykker og andre gjenstander av edelt metall (unntatt klokker). Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting.

Når man kjøper noe brukt må regel i uthevet skrift gjelde. Hvordan skal man noen gang finne ut om det er betalt mva på en vare når du ikke en gang har kjøpt den ny selv?