Audemars Piguet: overpriset eller grailemne?

Jeg har også hatt min stilltiende tvil til AP sitt mangekant-design i min tid her på TS. RO i sin klassiske utførelse har riktignok vokst på meg (ROO/Hublot blir i overkant, skyt meg gjerne den som synes at den sammenstillingen der er respektløs :) )

Men alt dette var med utgangspunkt i bilder og flyktige blikk gjennom monterglass. Det var særdeles interessant å være på Adams GTG her nylig, og se hvilken klokke som var star of the show. Rommet bugnet over av fine klokker - inkludert en flekk ny 114060 med plasten på. Men det var så vidt jeg kunne se ChristianN sin ROC som ikke fikk ligge i fred hele kvelden. Den har en magnetisk tiltrekningskraft, og satt utrolig godt på armen.

Jeg tror jeg skjønte greia den kvelden.

(Nå skal det sies at dette var en av relativt få "unike" klokker på dette treffet, SUB-tettheten var stor :) )

Den nye 15202 ligger på 170-180k etter hva jeg har skjønt. Og det er litt mye spør du meg. Da faller valget lett over på Patek sine Nautilus.. Som også er priset way to High.

Sett utenfra kan nok forskjellene når du kommer over et visst prisnivå, muligens rundt 20 - 30, være så ubetydelige at det er vanskelig å forsvare forskjellen. Legg en black bay ved siden av en sub, og det eneste en ikke WIS vil kommentere er at rødfargen kanskje ikke er så pen (?). Opplevd kvalitet er ganske lik.

Gleden ved et fantastisk ur med inhouse urverk og lekre detaljer kan ikke forklares.

Slik er det nok med ap også. Hvis klokka ikke snakker til deg ikke kjøp den, men ikke diss de som kjøper den ;)

Slik jeg leste første post var det ikke et forsøk på å disse AP eiere, men heller å finne ut hva fascinasjonen består i. Selv er jeg ikke voldsomt begeistret for hverken Speedmaster el Orange Monster, men jeg har jo ingen problemer og full forståelse for at andre er det. En AP tror jeg skal på armen en dag, den har en litt magisk tiltrekning på meg :)

Av egen erfaring kan jeg kun anbefale at man får testet en på armen selv først. Finish og følelse får Rolex til å fremstå som de smårøffe tool watchene de er ;).

Spillet i lyset fra lenken og kassen er noe ganske unikt.

Men designet er spesielt. Jeg skjønner godt at folk ikke blir frelst, selv om jeg absolutt er det ;).

Grail? Ja, gjerne. Dette er jo et ikon av en klokke uansett hvordan man vender og vrir på det.
Overpriset? Tja, markedet bestemmer. Gudskjelov.

Leste nettopp om RO i siste WT. Klokken ble på ingen måte noen umiddelbar suksess. Den var priset som et gullur og ble liggende lenge hos forhandlerne. Ifølge historieskriverne ble det ikke fart på salget før den gamle Fiatsjefen, Giovanni Agnelli ble avbildet med RO på armen.

Genta laget skissen i løpet av EN lang natt. APs eget museum hevder at designet baserer seg på et barndomsminne hvor Genta hadde sett at en dykker ble ikledd sin drakt. Fasongen stammer i følge dette fra en dykkerhjelm, og ikke fra kanonhullene på HMS Royal Oak. Sorry, Mr Odets. Det er vel heller tvilsomt om HMS RO i det hele tatt hadde kanonhull, utstyrt som den var med tungt artilleri på alle dekk.

En detalj som er umiskjennelig for RO er de sekskantede skruene. På Gentas originalskisse ser disse ut som skruer med runde hoder og sporet i skruene "går alle veier". Her har noe skjedd fra skisse til ferdig produkt.

Det er sikkert mange av dere som har lest det samme som meg og disse linjene er derfor myntet på dem som ikke har lest siste nummer av WatchTime.

Om man liker designet er jo høyst subjektivt. At AP er langt mer "bang for bucks" enn, nesten alle, andre klokkemerker burde være innlysende for de fleste litt over middels interesserte;)

Ikke bare produserer de med utrolig finish og kvalitet, de lager de lekreste inhouseverk. Og i motsetning til nesten alle produsenter med bittelitt volum er de blant de få som faktisk ikke er kjøpt opp av en større gruppering. Det er like langt fra Seiko til Rolex som fra Rolex til AP IMO;)

Om man liker designet er jo høyst subjektivt. At AP er langt mer "bang for bucks" enn, nesten alle, andre klokkemerker burde være innlysende for de fleste litt over middels interesserte;)

Ikke bare produserer de med utrolig finish og kvalitet, de lager de lekreste inhouseverk. Og i motsetning til nesten alle produsenter med bittelitt volum er de blant de få som faktisk ikke er kjøpt opp av en større gruppering. Det er like langt fra Seiko til Rolex som fra Rolex til AP IMO;)

Sant nok, smaken er som baken. Kunne jeg foresten fått hvilket som helst urverk inn i drømmedesignet mitt hadde jeg valgt Seikos spring drive før Rolex sine any time:p

Så enig, så enig :)

Rolex: overpriset eller grailemne? Rart hvordan Rolex alltid stjeler oppmerksomheten i en klokkediskusjon ;)