Arvet Rolex…

Medlem
17. juni 2022
Innlegg
2
Sted
Oslo
Arvet denne fra pappa. Med alt av papirer, kjøpte Oslo for over 30 år siden. Lurer på hva den er verdt, og hva gjør man med noe så fint? Forsikre og i hvelv eller på til fine anledninger? Veit ingenting om klokker, og føles uansett rart for det er jo ikke min klokke egentlig..
 

Vedlegg

  • 55CE1C90-5369-46E5-9678-AB95CA46B1A9.jpeg
    55CE1C90-5369-46E5-9678-AB95CA46B1A9.jpeg
    75,2 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei Klokkearver.
Kondolerer.
Vanskelig å se på et litt dårlig bilde, men den ser jo nesten ubrukt ut?
En komplett 16610 er vel verd 100-120K i dagens marked. Vil tro den kostet 25ish for 30 år siden?
Jeg hadde så klart beholdt denne og brukt den, men alle er ikke like.
Uansett hva du velger å gjøre med den, så IKKE selg til de som eventuelt sender deg en melding med bud før du har tenkt deg godt om og eventuelt fått sjekket den hos urmaker om den trenger service.
 
Redigert:
Hei, velkommen! :)
Verdivurdering basert på et bilde er ikke så lett, da verdien avhenger av endel detaljer, både modell, tilstand, om det er originaldeler (f eks om skive er byttet på service), tilbehør/papirer etc.

Men jeg tipper det er en 16800.
Den kom med to forskjellige skiver, i starten ca 1979-1983/84 med "matt" skive (som er mest ettertraktet), og senere med din versjon med hvitt gull rundt time-markørene ca 1983-1986 Men de brukte også slike skiver på service på tidligste modell.

Tipper verdi på ca 90-120k++, og personlig tror jeg disse kommer til å stige mye, sett i lys av verdistigning på de nyeste modellene. Disse gamle "nyere" vintage lages ikke flere av, og er fortsatt "rimelige" i forhold til både eldre og nyere modeller.

Når det gjelder råd opp hva du skal gjøre, så vil jeg oppfordre STERKT til ikke å selge den, uansett hvor fristende det er. Affeksjonsverdi kan ikke gjenskaffes.
Selv om den ikke betyr noe for deg nå, kan det hende den gjøre det i fremtiden. Både ift affeksjon, men også hvis du kanskje får litt interesse for klokker. Det er fortere gjort enn du aner. (Og det fornuftige er å bare være fornøyd med en, og logge seg av alle klokkeforum, ellers kan det fort balle på seg). Og kanskje kan den gå videre i arv en dag...

Med mindre du trenger pengene, skal godt gjøres og investere i noe bedre og tryggere (etter min mening og erfaring siden 2015).

Jeg ville tatt den med til en urmaker, fått den sjekket og trolig tatt service (4-6k) skil at den kan brukes med god samvittighet (inkludert er sjekket for vanntetthet). Men presiser at skive, visere ikke skal byttes, og kasse/lenke ikke skal poleres. Om lenken er skrall, vurder å få tak i en ny/brukt selv om det koster 8-10k+. Og for all del behold den originale. (Dette pga verdi).

En av de bra tingene med Rolex er at det tåler å bli brukt, og når de først er blitt litt ripete, taper de ikke verdi selv om de ripe opp mer (ift normal bruk).

Så bruk den. Kos deg med den, men kanskje ikke i utsatte strøk til utsatte tider... :p

Edit: Ser min hoderegning ikke var på topp i dag, og det er jo stor sannsynlighet for at @Rød har rett med at det er den litt nyere 16610. Men papirer med modell og kjøpsdato(?) (og merking mellom lugs når lenke tas av) vil avsløre dette...
 
Redigert:
Arvet denne fra pappa. Med alt av papirer, kjøpte Oslo for over 30 år siden. Lurer på hva den er verdt, og hva gjør man med noe så fint? Forsikre og i hvelv eller på til fine anledninger? Veit ingenting om klokker, og føles uansett rart for det er jo ikke min klokke egentlig..

Takk for gode svar.
Jeg beholder den og tar den med til Bjerke i Oslo der den er kjøpt, så til safe i banken.

står at den er kjøpt i 1990 i papirene og 16610 ja.
 
Av en eller annen grunn er 1990 et år man ikke ser så mange 16610 fra på markedet. Vet ikke hvorfor. Flott klokke, lurt å beholde den.