Arvet noen klokker

Medlem
3. jan. 2013
Hei, er helt fersk her og har fått 3 klokker via en arv. Regner ikke med det er verdt stort, men om noen har en formening så setter jeg pris på det😊

1. Bulova 23 jewels. Sekundviser går, men aner ikke noe om nøyaktighet el lignende. Står self winding på bakside bl.a.

2. Seikomatic weekdater. Samme her, klokke går men kjenner ikke til nøyaktighet.

3. Mido Commander, ocean star med stållenke. Sekundviser går. Ramme rundt dag/dato har løsnet.

Om noen vet noe hva dette i tilfelle kan være verdt, om noe, så kom gjerne med innspill👍

Vedlegg

• IMG_4116.jpeg
    IMG_4116.jpeg
    162,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_4117.jpeg
    IMG_4117.jpeg
    128,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_4118.jpeg
    IMG_4118.jpeg
    99,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_4119.jpeg
    IMG_4119.jpeg
    102,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_4120.jpeg
    IMG_4120.jpeg
    184,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_4121.jpeg
    IMG_4121.jpeg
    160,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_4122.jpeg
    IMG_4122.jpeg
    152,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_4123.jpeg
    IMG_4123.jpeg
    102,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_4124.jpeg
    IMG_4124.jpeg
    140,9 KB · Visninger: 0
  • IMG_4125.jpeg
    IMG_4125.jpeg
    142,2 KB · Visninger: 0
Verdi er avhegig av tilstand, men fine klokker. Midoen var kul, den kan du gå noen tusenlapper for hvis du får fikset dato vindu. De andre er kanskje begrenset, men verdt et par tusenlapper per stk. i ok tilstand. Andre har kanskje bedre estimater?
@Hoover er den med best erfaring er inne tror jeg

• Liker
Reaksjoner: Erland
Verdi er avhegig av tilstand, men fine klokker. Midoen var kul, den kan du gå noen tusenlapper for hvis du får fikset dato vindu. De andre er kanskje begrenset, men verdt et par tusenlapper per stk. i ok tilstand. Andre har kanskje bedre estimater?
@Hoover er den med best erfaring er inne tror jeg
Tusen takk for svar, det setter jeg pris på, spennende å høre om noen flere har tanker rundt det😊

Veldig fine klokker! Jeg kan også anbefale vintage gruppen på facebook som en annen mulighet for mere info og eventuell salgskanal om du ikke finner det du søker her. Link: https://www.facebook.com/groups/350981641942066

Jeg har ikke noe god kunnskap om modellene, men det er helt klar kjente produsenter og jeg vil tro det er lette klokker å selge om det er det du ønsker.

Her er det chat-gpt sier (som ofte er et bra utgangspunkt for videre googling)
Generelt føler jeg dessverre at AI vurderer vintage klokker til høyere verdi en det som er reel markedsverdi i Norge, men trenger absolutt ikke være tilfellet her. Det er uansett et utgangspunkt.

🕰️ 1. Mido Ocean Star Datoday Commander (ca. 1960–1970-tallet)

• Beskrivelse: Klassisk sveitsisk automatisk herreklokke med “Datoday” (dag + dato). Typisk 36–38 mm kasse, elegant dress-stil, her med sort “clous de Paris”-mønstret skive og mesh-lenke.
  • Urverk: Mido Caliber 828X (ETA-basert, automatisk).
  • Kjennetegn: “Ocean Star” var kjent for sin forseglede, skrufrie bakside og høy vanntetthet for tiden.
  • Verdi (omtrentlig):
    👉 God stand: 2 500–4 000 kr
    👉 Fullstendig overhalt / topp stand: opp mot 5 000–6 000 kr

🕰️ 2. Seikomatic Weekdater 6206-8990R (Japan, ca. 1965–1967)

• Beskrivelse: En av de tidlige automatiske Seiko-modellene med både dag og dato. Sølvfarget sunburst-skive, 26 juveler, Diashock-beskyttelse.
  • Urverk: Seiko Caliber 6206A, automatisk med hacking-mekanisme (tidlig avansert for sin tid).
  • Kjennetegn: Del av den klassiske Seikomatic-serien som ble forgjenger til Seiko 5 og Grand Seiko-designlinjene.
  • Verdi (omtrentlig):
    👉 God stand: 1 800–3 000 kr
    👉 Svært pen/original stand eller nylig overhalt: 3 500–4 500 kr

🕰️ 3. Bulova 23 Jewels (USA, ca. slutten av 1950-tallet–tidlig 1960-tall)

• Beskrivelse: Mekanisk selvtrekkende klokke (Automatic), gullbelagt kasse, “sunburst” svart skive, 23 juveler – en av Bulovas mest populære serier før Accutron-tiden.
  • Urverk: Bulova 10BPAC eller lignende, automatisk.
  • Kjennetegn: Ofte med elegant amerikansk design og svært god kvalitet. Serien “23 Jewels” ble markedsført for sin presisjon og holdbarhet.
  • Verdi (omtrentlig):
    👉 Vanlig god stand: 1 000–2 000 kr
    👉 Pen original stand eller nyservet: 2 500–3 500 kr

Veldig fine klokker! Jeg kan også anbefale vintage gruppen på facebook som en annen mulighet for mere info og eventuell salgskanal om du ikke finner det du søker her. Link: https://www.facebook.com/groups/350981641942066

Jeg har ikke noe god kunnskap om modellene, men det er helt klar kjente produsenter og jeg vil tro det er lette klokker å selge om det er det du ønsker.

Her er det chat-gpt sier (som ofte er et bra utgangspunkt for videre googling)
Generelt føler jeg dessverre at AI vurderer vintage klokker til høyere verdi en det som er reel markedsverdi i Norge, men trenger absolutt ikke være tilfellet her. Det er uansett et utgangspunkt.

🕰️ 1. Mido Ocean Star Datoday Commander (ca. 1960–1970-tallet)

• Beskrivelse: Klassisk sveitsisk automatisk herreklokke med “Datoday” (dag + dato). Typisk 36–38 mm kasse, elegant dress-stil, her med sort “clous de Paris”-mønstret skive og mesh-lenke.
  • Urverk: Mido Caliber 828X (ETA-basert, automatisk).
  • Kjennetegn: “Ocean Star” var kjent for sin forseglede, skrufrie bakside og høy vanntetthet for tiden.
  • Verdi (omtrentlig):
    👉 God stand: 2 500–4 000 kr
    👉 Fullstendig overhalt / topp stand: opp mot 5 000–6 000 kr

🕰️ 2. Seikomatic Weekdater 6206-8990R (Japan, ca. 1965–1967)

• Beskrivelse: En av de tidlige automatiske Seiko-modellene med både dag og dato. Sølvfarget sunburst-skive, 26 juveler, Diashock-beskyttelse.
  • Urverk: Seiko Caliber 6206A, automatisk med hacking-mekanisme (tidlig avansert for sin tid).
  • Kjennetegn: Del av den klassiske Seikomatic-serien som ble forgjenger til Seiko 5 og Grand Seiko-designlinjene.
  • Verdi (omtrentlig):
    👉 God stand: 1 800–3 000 kr
    👉 Svært pen/original stand eller nylig overhalt: 3 500–4 500 kr

🕰️ 3. Bulova 23 Jewels (USA, ca. slutten av 1950-tallet–tidlig 1960-tall)

• Beskrivelse: Mekanisk selvtrekkende klokke (Automatic), gullbelagt kasse, “sunburst” svart skive, 23 juveler – en av Bulovas mest populære serier før Accutron-tiden.
  • Urverk: Bulova 10BPAC eller lignende, automatisk.
  • Kjennetegn: Ofte med elegant amerikansk design og svært god kvalitet. Serien “23 Jewels” ble markedsført for sin presisjon og holdbarhet.
  • Verdi (omtrentlig):
    👉 Vanlig god stand: 1 000–2 000 kr
    👉 Pen original stand eller nyservet: 2 500–3 500 kr
Takk for gode tips og utfyllende svar😎 og for at du og dere andre tar dere tid👍 ønsker å selge de, så sjekker ut den FB siden..