Arvet noen gamle lommeur :)

Medlem
12. nov. 2012
Innlegg
99
Sted
Drotningsvik, Bergen
Hei.
Min mor fant tre gamle lommeur i et skap og de kommer mest sannsynlig fra min fars onkel.
Det er to Waltham og en IWC. Den ene Waltham har jeg, ved hjelp av serienummer, funnet ut er fra 1912 mens IWCen er fra rundt 1907-1913. Den siste Waltham fikk jeg ikke helt opp, og ville ikke bruke unødvendig mye makt.
På den ene Waltham sto det 14K, om dette er belagt eller "solid" gull er jeg usikker på. Kanskje noen her vet bedre.
Den andre så jeg så vidt ordet "Sterling" i kassen, så vil anta den er sølv mens den siste så jeg bare et stempel med "0,800".

Ingen av urene går, og to av dem mangler en viser.
Ta gjerne kontakt på PM hvis dere er en urmaker under opplæring og vil se på dem.

A1409030-603F-45D4-BB89-C2591E8FC80C.jpg

IWC lommeur fra 1907-1913 og mangler sekundviser.
301AE6A5-7FB4-430A-8182-45837A9C75E5.jpg

Waltham fra 1912 med 14K kasse og mangler timeviser.
74E7EEE7-26EC-4CB4-9FF6-4E272F242BA0.jpg

Waltham, uvisst årstall med "Sterling" i kassen.

Tar i mot alle spørsmål og eventuell informasjon hvis noen har det :)

-Reidar
 
Urverket i den lille Walthamen ser helt Ok ut, men har nok sett bedre dager. Når jeg prøver å trekke det opp, er det som om fjæren er helt trekt opp og jeg får ikke skrudd noe mer. Når jeg drar kronen ut til andre posisjon(?) kan jeg stille klokken, men det går noe ujevnt syns jeg.
B647E6AF-93B7-4235-A291-F8E60C10EF74.jpg


Den store Walthamen er, som vises litt dårlig på bildet, er hengslet over kl 12. Og det andre bildet viser hvor mye jeg får åpnet den før det stopper. Usikker på om den sitter fast der, eller om jeg gjør noe feil. Vil ikke bruke så mye kraft på det uten å vite sikkert.
Denne klarer jeg ikke å trekke opp da den står helt fast i første posisjon, men klarer å stille den helt fint i andre posisjon. Tror det er litt slark her og, for den havner av og til mellom posisjonene og kan roteres fritt.



Urverket i IWC'en ser og greit ut, men noen tegn til stivnet olje osv. Dette er den eneste av de tre jeg klarer å "trekke opp", men virker som fjæren er knekt. Får ikke stilt den for kronen er løs, så drar hele stemmen med ut istedenfor å endre posisjon.


Håper denne informasjonen og bildene var greie nok, @Superlite :)
Hadde faktisk tenkt å kontakte deg på PM for å se om du ville se på ett eller flere av dem for har sett mye godt arbeid fra deg her inne før :D

-Reidar
 
Redigert av en moderator:
Takk for det!:) Du må dra opp krona kl 12 får å kunne vippe verket helt ut på den store Walthamen.
 
Takk for det!:) Du må dra opp krona kl 12 får å kunne vippe verket helt ut på den store Walthamen.

Takk for det! Fikk åpnet det nå :)
Jeg syns dette var veldig fint på baksiden, og veldig solid og "innebygd"! Virker som jeg får trekt denne opp litt for balansen går en liten stund før den stopper, MEN sekundviseren går ikke selv om balansen går.
Og hvis den listen jeg fant fra Waltham stemmer med serienummeret er den fra 1898! Kan noen vennligst bekrefte dette for meg? :p