Arvet en eldre Omega Constellation

Medlem
30. nov. 2009
Innlegg
1
Hei,

Har arvet en Omega Constellation "Automatic Chronometre" fra min bestefar som var urmaker. Fikk den i ung alder og har ikke beynt å bruke den før nå, men du så lett den var å like. Min far har sendt den på service og puss engang for noen år siden etter å ha ligget i ro siden 1984 da bestefar døde. Etter to ukers bruk går den fortsall like nøyaktig som da jeg først stilte den inn, antar at "klokke-bestefar" holdt den i utmerket stand så lenge han brukte den.

Nå lurer jeg litt på historien til klokka, for denne ingeniørbragden imponerer stort. Far mener at den må være fra tidlig 60-tallet og dette kan passe godt med søk på nettet, jeg finner derimot ingen bilder av akkuratt "min" klokke som har svart plate, med gullvisere og gullknottiser som indikerer timene. Ramma forøvrig er av stål og gull. Reima er nok noe nytt uorginalt.

Noen bilder:
DSC_2622.JPG

DSC_2625.JPG

DSC_2630.JPG


Har noen noe mer info om akkuratt denne modellen, drivverk, årstall etc? Lurer også på hvor forsiktig jeg må være med den. Kunne tenke med å bruke den som klokke til dagelig da den er temmelig nett og ikke brauter for mye, samtidig som den viser seg å være pålitlig som tid-viser. Må jeg være forsiktig med å bruke den i regnvær her på fuktige vestlandet? Står waterproof på bunnlokket!? Hvor ofte levere man slike gamle travere på service, begynner den å sakke når den vil ha en skvett olje?

Er selvfølgelig også interessant å vite verdien på noe slikt, selv om den nok aldri kommer for salg.
 
Mangler bedre billeder, men jeg ville tro den kan ha fåt ny skive/re-dial dan den var på reperation/puss i sin tid. Jeg synes selve Omega skriften hänger fel sammen - men behöver nok bedre billeder. Där var inte mange sorte tavlor - og de som var har oftest patina i form av stjerner i det sorte/svarte

vh