Arvet Certina DS Automatic + Citizen, trenger oppussingstips

MrFinale

Støttemedlem
Medlem
27. jan. 2013
Innlegg
1.037
Sted
Trondheimsområdet
Hei,

jeg er ny på forumet her. Har lest en del over tid og interessen for klokker er vel litt over middels pluss (øker med noen pluss for hver måned man leser innpå forumet her).

Jeg var så heldig å arve to gamle klokker fra min farfar nå nettopp.
Den ene er en Certina DS Automatic og den andre var en Citizen.
https://dl.dropbox.com/u/2447551/IMG_2434.jpg

https://dl.dropbox.com/u/2447551/IMG_2431.JPG

Begge klokkene har en del riper i glass og kasse. Har sett noen tips om å prøve tannpasta, som jeg tenkte å prøve senere i kveld.
- Er det noen som har sterke anbefalinger mot å prøve dette? Eventuelt om det er noen andre tips som kan prøves?
- Lønner det seg å få byttet glass hos urmaker?

I dag var første dagen Certinan ble brukt en hel dag på over 20 år (minst). Klokka har etter det jeg kan finne ut på Vintage CERTINAs ¦ DS et kaliber 25-45.
Den har nå, siden klokka 07.00 tidlig idag, sakket med ca 6-7 minutter!
- Er dette normalt? Eller bør jeg forvente mer/mindre?
- Kan man "ta inn" noe av tiden med å kjøre en service på klokka?

Citizen-klokka ble visst kjøpt i Japan på 70-tallet. Tenkte å ta med den til den lokale urmakeret for å se om han får startet den opp. På baksiden er det noen referanser.
https://dl.dropbox.com/u/2447551/IMG_2439.jpg

- Er det noen som har tips om opprinnelse på denne klokka?

Er innforstått med at begge er forholdsvis gamle og billige klokker, men de har dog en større affeksjonsverdi for meg.
Jeg prøver derfor å finne litt mer om historien til disse klokkene. Samtidig som det hadde vært artig å fikset dem i ordentlig stand, slik at de kunne brukes til daglig.


Hilsen

ferskt medlem
 
Hei og velkommen til forumet.

Eg arva og ei gammal Certina DS for ei tid tilbake. Leverte denne inn til service, då den ikkje hadde sitt olje på minst 20 år. fekk den tilbake, og den går no perfekt. Service vart utført hos Tusen Tikk i Bergen, men vil tru dei fleste urmakerar kan overhale eit slikt verk. Meinar verkstadsopphaldet kom på omlag 2500+/-. Vel verdt det for arvegods med historie. Plexiglaset kan du prøve å pusse sjølv, og dersom du ikkje vert nøgd så fiksar urmaker dette også. Lukke til:)
 
Certina kal 25-45 er et god gammel slittehest det. Har fixet et par av dem tidligere. Tror nok du må få den renset og oljet. Da vil den nok bli mere presis enn den er i dag. Glasset kan du prøve å pusse med tannkrem. Det tar litt tid, men gir et godt resultat. Når det gjelder vintage Citizen Quartz så har jeg dessverre ikke noe peiling.
 
Certina DS, Doubled Security, var Certinas mest solide klokker. I tillegg til vanlig støtsikring (Incabloc) var hele urverket montert med en gummiring for å absorbere støt. Dette må være en tidlig automatutgave, ca 1960.

Du kan godt prøve å pusse plexiglasset med tannkrem. Nytt glass får du hos en urmaker. Bytte krever spesialverktøy og glass av korrekt type og størrelse.

En rens og service vil sannsynligvis gjøre susen. Certina verk er servicevennlige og en vanlig urmaker kan utføre dette.
 
Velkommen til forumet. Alltid spesielt med ur som kommer en i hende på en slik måte. Ta godt vare på dem :D
 
takker for gode innspill!

Har sett litt mer på nøyaktigheten idag. Og jeg må vel ha vært litt trøtt (sveiseblind) igår, for idag går Certinan med -8 sekunder når det er ca. 12 timer siden jeg stilte den. Det er absolutt akseptabelt! :D

Har bestilt meg to nye lenker fra eBay. Gleder meg som en liten unge til å få pusset den opp ;)
Skal se om jeg får tid til litt pussing med tannpasta ikveld.