Arvering, hvilken finger?

Medlem
30. mai 2015
Innlegg
13
Sted
Tønsberg
Hei,

Jeg har tidligere arvet en ganske stor chunky gullring med initialer som har fulgt min familie i mange generasjoner. Da min far ikke brukte denne er jeg litt usikker på hvilken hånd og finger den egentlig skal være på, så jeg googlet selvsagt dette. Dette er svaret jeg fant, men er dette noe som er allment eller er det andre forslag for dette?
Uv9VyQi.png
 
I Storbritannia har den tradisjonelt vært båret på lillefingeren, men regelen tilsier at så sant du ikke bærer giftering, så er ringfinger, til nød langfinger, det beste valget. Hvilken hånd, det velger du selv etter hva du liker.

Selv bærer jeg en ring på høyre langfinger, da den er for stor for ringfinger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Peroni
I Storbritannia har den tradisjonelt vært båret på lillefingeren, men regelen tilsier at så sant du ikke bærer giftering, så er ringfinger, til nød langfinger, det beste valget. Hvilken hånd, det velger du selv etter hva du liker.

Helt enig, selvom jeg i England også har observert signet-/skoleringer båret "stacked" på samme finger som giftering.
Har forøvrig selv en stor, arvet ring jeg bruker på høyre ringfinger den ene gangen i året den tas frem.
 
Jeg arvet en signetring da jeg ble 18 som både farfar og far gikk med. Den er ikke enormt stor, men jeg fikk den tilpasset min venstre ringfinger da jeg fikk den pusset opp/restaurert hos gullsmed (jeg bærer gifteringen på høyre hånd). Jeg tenker at det er litt smak og behag som med alt annet, men er også av den oppfatning at det er kun to ringer en mann skal ha - giftering/forlovelsesring og evt nedarvet signetring/familieskjold/tilsvarende - og man har jo to ringfingre...
 
men er også av den oppfatning at det er kun to ringer en mann skal ha - giftering/forlovelsesring og evt nedarvet signetring/familieskjold/tilsvarende - og man har jo to ringfingre...
Hva med skolering? Siv.ing, krigsskolen etc?
nth-ring+170.jpg

880736&width=424&height=396&zwidth=424&zheight=396&x=213&y=199.jpeg

ring.png
 
Hva med skolering? Siv.ing, krigsskolen etc?
nth-ring+170.jpg

880736&width=424&height=396&zwidth=424&zheight=396&x=213&y=199.jpeg

ring.png

Da må man gjerne prioritere etter situasjon og dagsform. Eventuelt bære to på en hånd og én på den andre. Synes dog ikke signetring og skole/krig/soldat/forening o.l. bør være på samme hånd som signetringen, men det er nå kun min personlige mening.

Jeg synes i utgangspunktet for mange ringer på en mann kan bli litt vel Liberace, men for all del, gjør som man føler for. Skal nå alltids akseptere enhver påfugl, jeg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og krille
Jeg tenkte vel at nevnte typer ringer gikk inn under "tilsvarende". Bytt gjerne ut signetring med skolering eller noe annet som har betydning for deg. Personlig holder jeg meg til en ring på hver hånd av gangen.

Jeg ser ikke ned på folk som velger å blinge opp fingrene med flere (i likhet med @BigT), men jeg synes jo det ofte fremstår som litt voldsomt. Jeg er kanskje litt konservativ, gjør som du selv vil! Alle er unike snøfnugg og alt det der :p
 
  • Liker
Reaksjoner: krille