Armbåndsur gjennom 110 år

Medlem
2. juli 2008
Innlegg
97
Hei. Det er visst ganske rolige dager her på vintage forumet. Poster derfor et gruppebilde av noen armbåndsur fra perioden 1900 og frem til i dag.

gruppebilde.jpg


Øverste rad fra venstre:
1. Strap-ur med elgin fob ur – ca 1900-1910
2. Cyma trench ur – ca 1915-1920
3. Roamer fra 1920 tallet
4. Benrus deco ur fra 1930 tallet
5. Revue sport fra 1940 tallet
6. Sully fra 1950 tallet
andre rad fra venstre:
7. Bulova fra 1960 tallet
8. Delbana fra 1970 tallet
9. Orex fra 1980 tallet
10. Dufonte quartz fra 1990 tallet
11. Revue thommen fra 2006
Hvis det er andre ur-entusiaster som også liker å leke museum, så er det bare å poste bilder :)
 
Morsom tråd. Håper flere bidrar! Jeg har dessverre ingen historiske ur å bidra med :(

Hei. Det er visst ganske rolige dager her på vintage forumet. Poster derfor et gruppebilde av noen

2. Cyma trench ur – ca 1915-1920

Kan virke litt opplagt pga. design og tidsperiode, men er dette eksempel på ur soldater brukte i skyttergravene under den store krigen?
 
Cyma fra denne perioden ble benyttet under første verdenskrig. Det er det flere referanser til i historisk fag litteratur. Om mitt ur ble benyttet i krigs sammenheng er derimot usikkert siden jeg ikke vet eksakt produksjonsår. Beskyttelses grillen på mitt ur er nok av nyere dato, men er tilnærmet lik de som ble benyttet under første verdenskrig. Det var første verdenskrig og disse urene som fikk menn til å bytte ut lommeuret med armbåndsur.
 
Flott samling! Likte spesielt de tre tidligste. Har du noe peiling på hvor jeg kan få tak i slik "skinnrem" du har på lommeuret nr1
 
Disse strap-remene dukker av og til opp på ebay, tror det blir enkleste stedet å lete. Søk på antikke klokke remer.
 
Cyma fra denne perioden ble benyttet under første verdenskrig. Det er det flere referanser til i historisk fag litteratur. Om mitt ur ble benyttet i krigs sammenheng er derimot usikkert siden jeg ikke vet eksakt produksjonsår. Beskyttelses grillen på mitt ur er nok av nyere dato, men er tilnærmet lik de som ble benyttet under første verdenskrig. Det var første verdenskrig og disse urene som fikk menn til å bytte ut lommeuret med armbåndsur.

En artig historie. Takk for at du deler!
 
Er fremdeles i museum modus, tillater meg derfor å poste en gjeng til fra rundt år 1900 og frem til i dag.

nye110aringr001.jpg


Øverste rad fra venstre:
1. Strap-rem med lite fob ur fra århundreskiftet.
2. H.Moser fra ca 1915-1918
3. Dueber Hampden fra 1925
4. Hamilton cabot fra 1937
5. Ukjent ur, merket Ancre 15 rubis, fra 1940-tallet
6. Girard Perregaux fra ca 1950
Andre rad fra venstre:
7. Tara, sans. fra 1960-tallet
8. Helbros Electric sans. fra begynnelsen av 1970-tallet
9. Bulova quartz fra 1980
10. Glysine quartz fra 1992
11. Victorinox alpnach fra 2007
Dere får si fra hvis dette blir for «sært»?
 
Klokker fra siste 180 år

Hei, flere av oss leker museum.. :)

Nå er de fleste av armbåndsurene mine fra perioden 1945-1975, men tidligere var jeg ivrig på lokale markeder og det har samlet seg opp litt i skuffer og skap :) Her er noe fra perioden før 1945:

Øverst fra høyre: Engelsk spindelur fra 1833 (Roberts), amerikansk Hamden 1890 (arvestykke), sveitsisk dame lommeur (arvestykke 1900), lærarmbånd for små lommeur (1910), omgjort lite lommeur (1910), Ingersoll Wrist Radiolite (1920). sveitsisk dameur i sølv (1920)

Nederst fra høyre: Sveitsisk sølvur (1925), Cyma nikkellegering (1925), NOS Grana (Certina) 1930, Sveitsisk ur merket "H J Knoph Oslo" (ca 1930) noen som har noe info om den?, Eterna hammerautomat fra ca 1940, Tissot hammerautomat 1945, og GSTP Omega militærur også fra 40 tallet.

Klokkene ligger på et gammelt originaltrykk med et kart. Når kan denne siden ha vært trykket og hva viser kartet?

klokker001.jpg
 
Redigert:
Mange pene og interessante ur du har der. Jeg har et lignende Cyma ur, men med 24 timers skala i blå skrift. Uret merket H J Knoph Oslo bærer vel navnet til han som importerte eller solgte det, antar jeg. Hvis det er fra rundt 1930 så er det fra en tid hvor lommeur var dominerende i Norge og hvor økonomien var i krise med høy arbeidsledighet. Regner med at de fleste i den tiden tviholdt på lommeuret sitt og ikke så seg råd til å kjøpe noe nytt. Et morsomt stykke historie eller dokumentasjon.

Kart har jeg ingen greie på, er litt moderne akkurat på det området og er ivrig bruker av GPS. Siden det står scandia på det, er det vel skandinavia?
 
Redigert:
Klokkene ligger på et gammelt originaltrykk med et kart. Når kan denne siden ha vært trykket og hva viser kartet?

klokker001.jpg

De flotte klokkene dine gjør det vanskelig å lese kartet, men det er kanskje meningen. :) Det ser ut som et gammelt sjøkart over Nordsjøbassenget, med de britiske øyer nede til venstre og svært feildimensjonert skandinavia til høyre i bildet. Men når det kan ha vært laget, er verre å si. Mercators kart har ikke så store projeksjons- og dimensjonsfeil, så jeg gjettet først på noe tidligere; Claudius Clavus eller til og med Ptomeleus. Men siden kartet viser ikke-eksisterende øyer og vannveier i Nordishavet, tipper jeg heller det dreier seg om et kart laget av svindlere: Zeno-brødrene som hevdet å ha oppdaget Amerika før Colombus. I så tilfelle er kartet fra tidlig 1400-tall.
 
Redigert:
De flotte klokkene dine gjør det vanskelig å lese kartet, men det er kanskje meningen. :) Det ser ut som et gammelt sjøkart over Nordsjøbassenget, med de britiske øyer nede til venstre og svært feildimensjonert skandinavia til høyre i bildet. Men når det kan ha vært laget, er verre å si. Mercators kart har ikke så store projeksjons- og dimensjonsfeil, så jeg gjettet først på noe tidligere; Claudius Clavus eller til og med Ptomeleus. Men siden kartet viser ikke-eksisterende øyer og vannveier i Nordishavet, tipper jeg heller det dreier seg om et kart laget av svindlere: Zeno-brødrene som hevdet å ha oppdaget Amerika før Colombus. I så tilfelle er kartet fra tidlig 1400-tall.

Hmm.. mye bra resonnering her :) - Men det er nok en kjent kartograf som snur seg i grava hvis han blir kalt svindler. :) - Abraham Ortelius.

Atlassiden jeg har er ikke utgitt av Ortelius men er hentet fra et italiensk atlas, utgitt ca. 1590. De gamle kartografene kopierte hverandre uten blygsel, men "originalen" til dette kartet over Nordatlanteren er å finne i Ortelius sitt Theatrum Orbis Terrarum, som regnes som det første moderne atlaset.

Artig at du nevner Zeno brødrene. De er opphavet til den fiktive øya sør for Island, Frisland. Øya eksisterte vel rundt 100 år på kartene før man fant ut at den bare var oppspinn. Øya har blant annet flere byer :)

klokker003.jpg



Theatrum Orbis Terrarum - Wikipedia
 
Kul tråd, Girard!
Jeg har vel ingen historie rundt disse, men fikk se din Revue og kom på min fars gamle ur, eller muligens min bestefars. Min far kunne ikke huske hvem han hadde fått de fra, noen som vet ca. år på disse?

EAB0218F-FC21-4039-BF39-E3A444C2F108-4859-000003470421A38A_zps2bd2f0e7.jpg

BD8ED732-A538-42BC-9CF1-17A31C37D12D-4859-000003470F2DDC4A_zps3933e61a.jpg
 
Cyma fra denne perioden ble benyttet under første verdenskrig. Det er det flere referanser til i historisk fag litteratur. Om mitt ur ble benyttet i krigs sammenheng er derimot usikkert siden jeg ikke vet eksakt produksjonsår. Beskyttelses grillen på mitt ur er nok av nyere dato, men er tilnærmet lik de som ble benyttet under første verdenskrig. Det var første verdenskrig og disse urene som fikk menn til å bytte ut lommeuret med armbåndsur.

Veldig interessant!

For en tid tilbake fant jeg en artikkel om klokker og hvordan disse begynte å dukke opp på slike lærreimer allerede under Boerkrigen ca. 1899 og ikke første verdenskrig som først antatt.

Du kan lese mer her.

En utrolig interessant historie.
 
Kul tråd, Girard!
Jeg har vel ingen historie rundt disse, men fikk se din Revue og kom på min fars gamle ur, eller muligens min bestefars. Min far kunne ikke huske hvem han hadde fått de fra, noen som vet ca. år på disse?

Regner med at begge urene er fra 1950-tallet.