Arbeidstemperatur på Audi A4 B8 diesel ...snodig svar fra Møller

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Innlegg
3.252
Sted
Asker #nessuno_79
Nettopp kjøpt en så og si ny A4, og merket meg rast at selv med omtrent 0 grader så bruker den alt fra 30-40 minutter på å oppnå arbeidstemperatur på ca 90 grader (når egentlig ikke helt opp da heller, men ikke kjørt lengre turere enn dette enda)

Møller hevder (en Auditekniker) at siden dieselmotoren er så effektiv, avgir den ikke særlig mye varme og dermed bruker lengre tid på å varme seg opp. Og det kjenner jeg jo til fra andre dieselbiler også, men de har jo derfor montert dieselvarmer i motroren for nettopp, og veie opp for lav varmeutvikling. Og dermed sikre at motoren har optimal arbeidstemperaatur på 88 grader ca.
Samme tekniker sa at det var helt normalt at på vinteren så kom temperaturen aldri opp på mer enn 60-67 grader uavhengig av kjøretid og kjøremønster, og det var helt ufarlig, og faktisk slet minde på motoren ... Stiller meg mildt sagt spørrende til dette. Om noen har har noen meninger rundt dette, setter jeg pris på det. Pr nå så har jeg ikke akkurat mye å argumentere mot disse teknikerne, men lukter litt rart det her synes jeg, at Audi skal være så veldig annerledes andre biler. Men, kan jo være de har helt rett og jeg helt feil og?
 
Så en som sto på Statoil Alna og dytta papplater i grillen på en ganske ny pickup, han kan jo glede seg til det blir -20 :D

Men over til saken, det jeg lurer på er hvordan dette vil påvirke partikkelfilteret? Det må jo opp i god temp for å starte forbrenningen. Og problemet generelt med tette filtre og dårlige dieselmotorer er jo at de på mye kortere kjøring ikke blir varme.
 
Det hørtes jo helt feil ut å si at det sliter mindre på motoren at den er kald.. En dieselmotor som ikke blir varm nok vil jo heller ikke oppnå den forbrenningen den er desginet for ved sin optimale temperatur, og da ser det dårlig ut for partikkelfilteret. Ville tatt en kikk på termostaten, kan virke som om den åpner litt vel fort.
 
Ja det er særlig partikkelfiltret jeg er bekymret for. Det trenger jo en viss temperatur for at det skal "blåses rent" som du sier, og i allefall ikke tettes helt. Nå er jo dette et kjent issue med dieselbiler om man kun kjører smått, så bruker alltid muligheten å dra den litt ut på 2. og 3. der jeg kan (men det er jo forutsatt at den er varm først da ...) Er og en del funksjoner på min bil som ikke engasjeres om det ikke er arbeidstemeratur, slik som start/stopp osv. Bare det i seg selv gjør jo argumentet til møller selvmotsigende. Er bilen designet slik da at det feks start/stopp kun vil fungere i sommermnd her oppe i nord?

Hmm, har jo hørt om mange som sier typiske ting som "aldri mer Audi og aldri mer Møller ..." så håper ikke jeg ender opp i samme kategori her snart. Har tross alt solgt unna klokker og tømt sparekontoen for å cashe ut ny bil her, og angrefrist er det vel dårlig med dessverre.

Hatt diesel på både Volvo og Skoda tidligere, og aldri opplevd lignende issue.
 
termostat må vel gå på garantien på en ett år gammel bil med kun 30.000 km bak seg? Forutsatt at det er den da, og ikke vannpumpa eller noe annet artig (vel uansett garantisaker vil jeg tro)

Problemet er jo bare når Møller sier at "nei, det er helt som det skal være det ..."
 
Dette er veldig normalt på dyere dieselbiler. Audi/vw er vel de som har de "kaldeste". Jeg vet at enkelte fabrikanter har flere forskjellige termostater du kan velge mellom, utfra arbeidtemp på motoren. Husker politiet hadde problemer med dette for noen år siden (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...iler-iskalde-mangler-dieselvarmer/a/10075906/)

Jeg kan ikke alt om vag, men så lenge motoroljen som brukes har gode nok smøreegenskaper ved gitte temperature, vil jeg ikke tro at dette har noe å si på motorens holdbarhet. Mest sannsynlig er det mye mer irriterende for deg, når det tar en god time og bli kvitt neglspretten da du setter deg inn i kald bil.

Er det manuell eller automatgir på bilen din? Når jeg skal varmkjøre gjerrige dieselbiler pleier jeg å holde lavt turtall og høy belastning, da blir den fortest mulig varm.
 
Dette er veldig normalt på dyere dieselbiler. Audi/vw er vel de som har de "kaldeste". Jeg vet at enkelte fabrikanter har flere forskjellige termostater du kan velge mellom, utfra arbeidtemp på motoren. Husker politiet hadde problemer med dette for noen år siden (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...iler-iskalde-mangler-dieselvarmer/a/10075906/)

Jeg kan ikke alt om vag, men så lenge motoroljen som brukes har gode nok smøreegenskaper ved gitte temperature, vil jeg ikke tro at dette har noe å si på motorens holdbarhet. Mest sannsynlig er det mye mer irriterende for deg, når det tar en god time og bli kvitt neglspretten da du setter deg inn i kald bil.

Er det manuell eller automatgir på bilen din? Når jeg skal varmkjøre gjerrige dieselbiler pleier jeg å holde lavt turtall og høy belastning, da blir den fortest mulig varm.

@Thomas84 ja redd for at jeg har gått på en liten neglesprett-smell her ...er forøvrig manuelt gir, og prøver jo kjøre så økonomisk som mulig (har og skrudd helt av AC og vifte etc for å gi den mest mulig sjangs til å genrere motorvarme)
 
Redigert av en moderator:
Snakket akkurat med Albjerk/Audi i Drammen, og der sa auditekniker at det sitter en egen elektrisk glødetråd i viften, som gir varmen til kupèen, og dermed ikke trenger å hente varme fra motoren. Det er jo fint i grunn, for det er pent lite varme å hente fra nevnte motor (skal sies at jeg aldri har merket på den snaue uken jeg har hatt den at den ikke blir raskt varm inni, dette gikk mer på slitasje av motor etc grunnet manglende arbeidstemperatur)
Samme tenkinker hevder det samme som de sier hos Møller, nemlig at denne motoren (ulik alle andre) er konstruert for å jobbe like fint på 50 grader som 90 ...(???) og at oljen har smøreegenskaper helt ned på 50 grader, så det er ingen issue. Det er jo derfor de bruker long life oljene som er så tynne som vann, og dermed ikke trenger særlig høy temperatur for å smøre (dvs smører ganske dårlig, og holder i allefall ikke de 30.000km den er oppgitt å holde)

Er nok pent lite jeg kan gjøre med gitt, annet enn å kose meg med ny bil og krysse fingerne for at det faktisk stemmer som de sier, og ting ikke slites mer enn nødvendig. Men, jeg kommer uansett til å bytte olje etter ca15.000km og ikke kun hver nye 30k. I sum er det jo uansett de som vinner på det, da jeg må ut med mer servicekostnader over hele linja.

Men, kommer og bare til å kjøre ny-audi`n til jeg får el-bilen, så da overtar fruen Audi`n.
Og er jo heldigvis ingen ukjente faktorer rundt el-bil og batterierer etc;)
 
AC ville jeg i hvertfall beholdt på. Ac om vinteren tørker luften du blåser på frontruta slik at det dugger mindre. Eneste gangen jeg skrur av ac er når Astraen skal piskes rundt Rudskogen.
 
Hvilken dieselmotor er det snakk om? Har både 1,6 105hk og 2,0 150hk i garasjen, og det er litt forskjell på dem mtp. oppnådd temperatur. Den minste bruker noe lenger tid opp til 90grader. I 20 kalde får ikke 105hestern arbeidstemperatur annet enn hvis man kjører lange, tunge bakker opp på fjellet. 150hestern blir litt kjappere varm, men de siste dagene med rundt 0grader ute bruker den vel 10-15min :)
Begge er som din, gode og varme i kupeen pga. tilleggsvarmeren.

Syns det hørtes veldig lenge ut å bruke 30-40min i rundt 0 grader :) Består de minuttene av mye køkjøring er det kanskje mer forståelig.

Edit: Har du sjekket oljetemperaturen?
 
Har en litt eldre A4 enn deg men på klimaanlegget er det en "econ" knapp. Hvis denne lyser er bilen i sparemodus å bruker 3 ganger så lang tid på å få opp varmen i cupe'en
 
Høres snodig ut at en motor tar så lang tid på å varmes opp. Her i huset har vi en japsebil med bensinmotor og en Mercedes med diesel, utfra at man kan anta at en bensinmotor varmes opp hurtigere enn en dieselmotor burde japsebilen med bensinmotor smelte isen på frontruta kjappere enn mercedesen, det er ikke tilfelle. Når jeg starter begge biler om morgenen smelter isen på mercen klart mye fortere enn på japsebilen. Mercedesen har isfri rute etter bare 5-10 minutter på tomgang.

Når det er sagt så har jo mercedes alltid hatt best varmeapparatet av alle biler såvidt jeg har registrert....
 
Har vært borti lav arbeidstemp. på dieselbil ja, men det er liksom på -15 og nedover (kaldere) Men er godt mulig Audi har revlusjonert otto motoren og oljeverden, så det smører like bra på 50 som 100 grader. Så lenge 2 forhandlere sier det samme så får man vel bare leve i god tru. Men du gjør deg selv en tjeneste ved å skifte olje + filter hver 15.000 eller en gang i året. Billigste forsikring du kan ha, og mye lettere å få ting på garanti hvis det skjer noe like ved garati utløp. Sikkert en knakanes god bil å kjøre @Nessuno79 kos deg ;)
 
Redigert av en moderator:
Høres snodig ut at en motor tar så lang tid på å varmes opp. Her i huset har vi en japsebil med bensinmotor og en Mercedes med diesel, utfra at man kan anta at en bensinmotor varmes opp hurtigere enn en dieselmotor burde japsebilen med bensinmotor smelte isen på frontruta kjappere enn mercedesen, det er ikke tilfelle. Når jeg starter begge biler om morgenen smelter isen på mercen klart mye fortere enn på japsebilen. Mercedesen har isfri rute etter bare 5-10 minutter på tomgang.

Når det er sagt så har jo mercedes alltid hatt best varmeapparatet av alle biler såvidt jeg har registrert....

Mercedesen har nok elektriske glødetråder i varmeapparatet. Det har i alle fall min. Varme ut fra dysene nokså umiddelbart. Men merkelig nok var 211 raskere varm enn 212.

Arbeidstemperaturen i motoren har jeg aldri ofret en tanke. Hvis ikke noe lyser som ikke skal lyse, kjører jeg bare ;)

Todda
 
Har selv en A3 2.0 tdi. Kjenner meg godt igjen. Motoren blir veldig sakte varm, mens kupeevarmen er på plass etter 3-5 minutter.
Kjører mye kø til jobb om morgenen, og er det kø hele veien (30-45) minutter så blir den ikke mer enn 75 grader. Det trengs litt gasspådrag for og få den til 90 grader.
Tempen synker også en kald vinterdag i lange nedoverbakker uten gasspådrag, f eks nedover en fjellvei.
Fikk høre det samme som som beskrevet da jeg forhøre meg med Møller.

Selv i mildere vær så tar det tid ved tomgang, eller kø.