Aquatimer 3536

Medlem
6. sep. 2015
Innlegg
512
Sted
Trøndelag
Jeg tenkte jeg kunne bidra med et par ord og bilder av min IWC Aquatimer GST ref 3536-001. Dette er en modell som man dessverre ikke ser ofte på "Dagens Klokke" eller tilsvarende tråder. Om det er få av de eller om ingen ønsker å dele bilder er ukjent, men her kommer ialle fall en bildetråd. Det er lett å bli et medlem som kun leser andres innlegg og kanskje ikke er så aktiv selv. Så her er litt av mitt bidrag nå i påsken.

Dette er en modell fra IWC som fullstendig har gått under radaren hos meg. Jeg ble først klar over modellen for et par tre år siden og har siden da tenkt at dette kan være et ur jeg identifisere meg med; røft og enkel. Med en kasse på 42 mm i diameter og 14,5 mm fra topp til tå. Nådestøtet kom vel etter å ha lest artikkelen hos Fratello Watches i oktober 2018 og jakten på et eksemplar startet. Jeg ønsket å skaffe med en i titan, men var også åpen for modellen i stål.
IMG_0141.jpg


Min klokke har nok vært på en lengre reise før den endte sine dager i mine klamme hender. Ut fra papirene så startet den sine dager i Japan 29.mars 2001 og har trolig vært via 2-3 eiere før jeg handlet den her hjemme. Klokken kom til meg komplett med boks, verktøy, papirer og kvitteringer på servicer.

IMG_20190115_111848.jpg


Nerdene kjenner historien, men jeg nevner noe uansett. Denne serien med GST ble introdusert i 1997ish og Aquatimer ble produsert fra 1998 til 2004. GST(Gold, Steel, Titan) kom som en erstatter for modellene med Porsche Design. 3536 kommer med IWC kaliber 37524, som er basert på ETA 2892 og modifisert av IWC. Denne har gangreserve på 42 timer. Alt annet blir oppgulp fra nett, så les evt detaljene hos Fratellowatches. Ryktene vil ha det til at det ble produsert ca 5000 av Aquatimer GST 3536, fordelt henholdsvis på 2350 stk av -01(titan), 2350 stk av ref -02(stål) og 300 stk av den mer sjeldne stålmodellen med hvit skive som har ref -03. Hvorvidt dette stemmer har jeg ikke peiling på, og det spiller egentlig ingen rolle.

IMG_0131.jpg

Jeg ønsket meg 3536 i titan pga den matte finishen man får med titan. Den blir mer subtil på armen, mer toolwatch og mindre bling. Aquatimer 3536 er så enkel som en diver kan være. Svart matt skive, matt bezel med tall og indikatorer som ligger forhøyet i godset. Dette gir en robust finish og herlige detaljer når lyset treffer skrått inn på bezel. Det at man må trykke bezel ned for å rotere den understreker bare hva klokken er tiltenkt å brukes til. Her kommer man ikke tilfeldigvis borti bezle og roterer den utilsiktet. Man kan være sikker på at når man timer koking av egg så blir det ikke noe føkkøpps.

Adobe_20190126_140542.jpg


Aquatimer 3536 har så enkle visere man kan ønske seg. Enkel visning av tiden blir presentert av tre hvite visere i tritium. Her er ingen BS. Enn så lenge er jeg ingen tilhenger av visere som refererer til sukkertøy og gamle bilmerker produsert i Tyskland. Det at IWC har valgt å vise dato kl 3, med hvite tall på svart bakgrunn, fullfører egentlig det enkle og gjennomførte designet. Her er det ingen detaljer som skriker om oppmerksomhet, men alt er satt sammen til et komplett og gjennomført design. Miksen av tritium og luminova på visere og skiven gir en kul vintage look som så mange produsenter higer etter i disse dager. På de senere modellene av Aquatimer 3635 kom skiven og viserne med kun luminova og hadde skiver som var preget med SWISS MADE, og ikke T SWISS MADE T som de tidlige modellene hadde. Detter er også serviceskiven som blir benyttet.

IMG_0045.jpg

Lenke og kasse kommer i titan og selv etter 18 års bruk finnes det nesten ikke merker på klokken. Det strides på forskjellige forum hvorvidt IWC herdet titan på sine klokker, men det spiller egentlig mindre rolle når jeg ser hvor motstandsdyktig den har vært i 18 år. Klokken sitter som et skudd på armen og har en lenke som går i et med armen. Dog mangler denne microjustering, noe som kunne vært en bra upgrade på lenken. Hvis jeg skal sette fingeren på noe, så må det være at jeg ønsker meg en sikrere lås på lenken. Den virker noe enkel og stemmer ikke helt med alt det andre som oppleves solid.

IMG_0162.jpg


Baklokket er kanskje inspirert av av de eldre modellene som for eksempel Aquatimer 812, som har en ubåt godt synlig i senter på lokket. Kronen har den kjente fisken fra IWC. Fisk og ubåt på en klokke kan jo tyde på at den er vanntett og tiltenkt røff bruk.

IMG_20181227_105817.jpg


Det er ikke ofte disse dukker opp, men de kan vel ikke klassifiseres som sjeldne. Og de kommer tidvis til fornuftig og akseptabel pris. Med sine 2000 meter og titan, så blir dette min beater i årene som kommer. Vil tro den tåler litt røft bruk, og hvis ikke får det bli minner til den neste som skal ha den i sitt eie. Dette var vel noe av det siste IWC designet og produserte før Richemont Group tok over?
 
Herlig review på en super klokke, denne har ligget i bakhodet mitt lenge, men endte opp med en 3228 i stede. Har samme lås på min lenke, syns den er fast nok så mulig du kan justere din? Har du forresten halvledd? Det løste mitt problem med at det ikke er microjustering.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ompalompa
Takk for det. Jeg har fått justert lenken med kombinasjon av hele og halve ledd. Det fungerer bra og gjør jobben, men hvis jeg skulle sette fingeren på noe så er det lås og justering av lenke. Men jeg er jo mer enn fornøyd.
 
Takk for flott tekst og fine bilder!
Fint at du tar seg tid til å dele dette.
Veldig flott klokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ompalompa
Takk for at du deler @Ompalompa ! Artig lesing, og helt enig i at dette er en sterkt undervurdert dykker:) Selv vurdert å kjøpe en fra det store utland gjentatte ganger, men dessverre aldri hoppet i det. Sjelden de dukker opp her hjemme ;)
 
Takk for det. Når jeg startet jakten på min 3536, så oppdaget jeg egentlig det samme. Det var svært lite å finne her hjemme, men en og annen dukket opp på utenlandske sider. Ser det er flere litt lengre sør i Europa og i USA. Var ikke dette en slager når den kom og at det kan være grunnen til at så få er i omløp?
Takk for at du deler @Ompalompa ! Artig lesing, og helt enig i at dette er en sterkt undervurdert dykker:) Selv vurdert å kjøpe en fra det store utland gjentatte ganger, men dessverre aldri hoppet i det. Sjelden de dukker opp her hjemme ;)
 
Flott innlegg. Har man vært med lenge nok så husker man disse. Tror ikke de var så poppis i sin samtid heller, men de dukket regelmessig opp på sonen likevel. Hvor de er nå lurer jeg på..
Fantastisk teutonisk stil på den, som viser at IWC er mer tysk enn sveitsisk i design.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj og Ompalompa
Enig i det du skriver @JonasV . Jeg har blitt svært glad i denne klokken og setter virkelig pris på det enkle designet IWC har benyttet seg av. Selv om det kanskje ikke funket like bra tidlig på 2000-tallet, så funker det bra i dag. Jeg lurer ogfså på hvor disse har tatt veien.