Apple vs. Rolex?

iWatch Speedmaster.jpg


8
 
Forbrukerelektronikk som er utdatert i løpet av 1-2 år kan liksom ikke sammenlignes med en flott (mekanisk) klokke. Selv en Seiko til tusenlappen banker en Apple-klokke ned i støvlene. Det er to veldig forskjellige produkter for meg i alle fall, men for andre er sikkert ost ost, klokke klokke osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368 og Preacher
Som en liten techboy jeg er har jeg både mac og pc så vil jeg påstå at å kjøpe mac med de prisene er som å kaste penger ut av vindue, ja det er "brukervennligt" og ja det er pent å se på, men teknologi messigt ligger dem flere år bak andre produsenter type ASUS, Lenovo, HP og Dell. Problemet med Apple er at det er ett mote produkt og must haves for de fleste forbrukerne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
50% av kontoret hos oss bruker Mac for arbeid. De siste 2-3 årene har jeg merket en betraktelig degradering av kvaliteten av softwaren til Apple. Innstillinger som forsvinner, krasj, treghet, ødelagt programvare etc. De siste 6 måneden har jeg merket at iPhone programvaren begynner også å få samme skjebne. Da denne saken kom tikkende inn i epost boksen min i går bekreftet den det jeg følte:
http://sudophilosophical.com/2016/02/04/apples-declining-software-quality/
 
Jeg tror Apple Watch finner sitt naturlige segment. De som vil ha den, kjøper og bruker den. De som ikke vil, lar være. Rolex, Omega, H. Moser & Cie, TAG Heuer, Patek, Vacheron, Nomos, Seiko, Invicta (ja dessverre) og mange, mange andre kommer fortsatt til å eksistere om 10 år. De kommer fortsatt til å lage klokker på den samme måten. Men det skulle overraske meg hvis de ikke har studert og lært noe av Apple Watch (kanskje ikke Invicta). Jeg tror nok at merker som har opplevd quartz-krisen og følt den på "kroppen" følger nøye med på smartklokke-segmentet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Sitter akkurat nå med en Apple Watch på hånden, etter å ha bestemt meg for å gi den en måned på prøve. Etter en uke er inntrykket at dette her blir trøbbel for smartklokkeprodusentene.

Kvalitetsfølelsen på en Apple Watch står rett og slett ikke noe tilbake for Rolex og andre sveitsiske merker, og lenka til Apple løper i ring rundt det meste fra Sveits rent engineeringmessig, Rolex inkludert. Mekanismen for å bytte ledd er rett og slett overlegen.

Selvsagt er det et helt annet produkt enn en mekanisk klokke, men man har bare en klokke om gangen, og jeg merker at jeg de siste dagene har sett litt frem mot å komme hjem og bytte ut JLC Geophysic UT med Apple-klokka. Jepp, jeg sa det.

Jeg kommer til å beholde de fleste mekaniske klokkene da jeg fortsatt er glad i dem, men merker at Suben sitter løst om dagen. Som "en hverdagsklokke absolutt alle har" er en Apple Watch en fullgod erstatning for "bare enda en Sub".
 
Sitter akkurat nå med en Apple Watch på hånden, etter å ha bestemt meg for å gi den en måned på prøve. Etter en uke er inntrykket at dette her blir trøbbel for smartklokkeprodusentene.

Kvalitetsfølelsen på en Apple Watch står rett og slett ikke noe tilbake for Rolex og andre sveitsiske merker, og lenka til Apple løper i ring rundt det meste fra Sveits rent engineeringmessig, Rolex inkludert. Mekanismen for å bytte ledd er rett og slett overlegen.

Selvsagt er det et helt annet produkt enn en mekanisk klokke, men man har bare en klokke om gangen, og jeg merker at jeg de siste dagene har sett litt frem mot å komme hjem og bytte ut JLC Geophysic UT med Apple-klokka. Jepp, jeg sa det.

Jeg kommer til å beholde de fleste mekaniske klokkene da jeg fortsatt er glad i dem, men merker at Suben sitter løst om dagen. Som "en hverdagsklokke absolutt alle har" er en Apple Watch en fullgod erstatning for "bare enda en Sub".
Vel og bra, men drar den damer?!? Det er det vi snakker om, Ref @UJU

;)
 
Sitter akkurat nå med en Apple Watch på hånden, etter å ha bestemt meg for å gi den en måned på prøve. Etter en uke er inntrykket at dette her blir trøbbel for smartklokkeprodusentene.

Kvalitetsfølelsen på en Apple Watch står rett og slett ikke noe tilbake for Rolex og andre sveitsiske merker, og lenka til Apple løper i ring rundt det meste fra Sveits rent engineeringmessig, Rolex inkludert. Mekanismen for å bytte ledd er rett og slett overlegen.

Selvsagt er det et helt annet produkt enn en mekanisk klokke, men man har bare en klokke om gangen, og jeg merker at jeg de siste dagene har sett litt frem mot å komme hjem og bytte ut JLC Geophysic UT med Apple-klokka. Jepp, jeg sa det.

Jeg kommer til å beholde de fleste mekaniske klokkene da jeg fortsatt er glad i dem, men merker at Suben sitter løst om dagen. Som "en hverdagsklokke absolutt alle har" er en Apple Watch en fullgod erstatning for "bare enda en Sub".
Jeg har jo egentlig bestemt meg å vente en generasjon før jeg går til innkjøp. Jeg satser hardt på utviklingen til epleklokka kan sammenliknes med IPad 1 og IPad 2.

Dog så er jo dette veldig spennende tanker fra en klokkeentusiast og jeg antar at den sveitsiske klokkeindustrien har tatt utviklingen inn over seg. Hjernevasket som jeg er, så håper jeg at denne finner veien til Basel om noen år:)

Rolex-Submariner-SmartWatch-3.jpg
 
Det jeg har lagt merke til er at de fleste produktene som er freidige nok til å love oss at de er smarte og overlegne i en så direkte måte som å inkludere ordet smart i forkant av produktbetegnelsen faktisk bidrar med en alvorlig fordumming av befolkningen, meg inkludert.Jeg skal love dere at jeg er heftig apple fan, som aldri har hatt annet hele oppveksten, og sitter med en helt velfungerende macbook pro fra 2008 med 2,8ghz intel core duo, 8gb DDR-ram og 500gb ssd.
Sistnevnte er seriøst value for money...Applewatch er jeg mer usikker på.

Vi ser så mye på skjerm i løpet av dagen at det er skummelt. Vi har så mye informasjon tilgjengelig at vi ikke har behov for å huske særlig mye. Vi er så interaktivt sosiale at vi ikke lenger treffes.

La meg ha et analogt forhold til tid.

Selv når klokken blir en ny dating-kanal som kan fylle kjøleskapet, åpne bildøren og overvåke barna mine samtidig som jeg kan sjekke arbeidet mens jeg ligger ved siden av en jente som er mest opptatt av å snakke om vårt romantiske forhold til en av sine venninder på facebook istedenfor å ha en god samtale med han ved siden av som hun skal tilbringe de neste seks timene sammen med som nå har gått fra å sjekke jobb-mailen sin til å se om det er noe ubrukelig skrot han kan fylle hjemmet sitt med som også snakker med den elektroniske klokka hans, siden de gjenstandene han har fra før har ikke fått samme oppdatering som klokka så de snakker ikke lenger sammen og må erstattes og et swipe til siden så er han igang med å undersøke om det finnes noen i den tredje verden som kansje er så idiotisk fattige at de bare har applewatch 1 slik at en så vellykket fyr som han selv som ikke har snakket et uttalt ord med sin livsledsager på fire uker (men har chattet masse med henne) kan selge sine utdaterte automatiske blomstervannere og steketermometere som dirrer i armbåndsuret når maten er ferdig til en som har en slik elgammel smartklokke at han har bruk for slike automatiske smarthusgjenstander som de ikke har enda.. WRÆÆÆL.

Men etter noen sekunders beskuelse av den pulserende balansefjær går pulsen ned. Analoge lydbølger strømmer ut av de passe dype høyttalerne og man tenker for seg selv at den smarteste klokka ikke nødvendigvis er den som bidrar til å måle pulsen din, men som sørger for å senke den.
 
Redigert:
https://www.hodinkee.com/articles/why-jack-forsters-cant-take-off-the-apple-watch
Ganske spennende artikkel det her, og veldig sant mye av det han skriver...
For min del sliter jeg litt med nytte verdien av en Apple watch, selv om jeg som @Entropy er veldig fan av apple sine produkter.
Eneste måtte være å bruke den i jobb, reiser mye rundt i jobben, møter osv. så kanskje den kan brukes som ett arbeidsverktøy med tanke på varslinger osv. Går mye med tlf på innerlomme og er da ikke alltid jeg hører den eller merker at den vibrerer.
Da har man ett bra arbeidsverktøy til jobb, så man glede seg til å komme hjem og "pynte" seg med en skikkelig klokke...
Mulig man burde fått testet en og sett hva man synes, men tror i hvert fall jeg skal vente til neste versjon kommer på markedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
For meg er dette en todelt greie, som gjør at klokkeinteressen min faktisk kan se ut til å vike for Apple Watch.

a) Sveitserne har bitt over for mye. De har konsolidert til store, upersonlige selskaper, de har økt prisene altfor mye, og de har blitt en gjeng kjipinger (f.eks at man ikke lenger selger deler til urmakere). Det føles rett og slett ikke som om det er håndverket som står i sentrum lenger, men å dra mest mulig penger ut av alt og alle. Da blir litt av gleden borte for min del, selv om produktene fortsatt er helt topp.

b) Apple Watch er noe helt nytt som ikke "erstatter" klokka som klokke, men som tar den samme plassen. Den andre grunnen til å samle på klokker (bortsett fra mekanikknerdinga) er at man blir glad hver gang man ser ned på håndleddet. Det gjør vondt å si det, men det har Apple fått til, på en eller annen måte.

For meg skjedde det et skille før jul da jeg kjøpte en (for meg) dyr klokke på Bjerke. Det var ikke som før, rett og slett. Trist, men sant.

Jeg kommer til å beholde noen mekaniske klokker og kose meg med dem, men sånn det ser ut nå har Apple fått til det jeg ikke trodde de skulle, i samarbeid med en klokkeindustri som har rota det til for seg.
 
Er det ingen som skal reagere på dette?

"eBay improved from the 27th spot year one to number five on the list."

Snakker vi virkelig om en liste der eBay er det femte beste luksusmerket..?

It makes no sense..
 
Hvis urbransjen i Sveits er kjipe fordi de ikke selger deler til urmakere, hva er da Apple? Maken til walled garden finnes knapt.
 
Jo, i Sveits. Og en Apple Watch kan erstattes for prisen av en reim fra Sveits.

Uansett om Apple er like kjipe så hjelper ikke det sveitserne for meg - dette handler ikke om fornuft men om følelser. Og om jeg ikke lenger føler at jeg er på lag med JLC eller Rolex mot Quartz- og smartgjengen så ser jeg liten glede i å bruke månedslønn etter månedslønn på overpriset stål.

Uansett kan jo ikke Apple Watch slå en sveitsisk klokke på å være en bedre klokke. Men den kan fortsatt vinne plassen på håndleddet, som den er i ferd med hos meg.

"Men Apple Watch holder ikke verdien!" Nei, men jeg betaler heller ikke 5-10.000 hvert femte år for å service den pluss 3.000 i året i forskring.

Jeg er ekstremt glad i de mekaniske klokkene mine, og et par av dem beholder jeg til dovre faller. Men Apple og klokkeindustrien har faktisk klart å ta futten av samlingsviljen min. Apple ved å lage et produkt som faktisk funker veldig bra og føles bra på armen, klokkeindustrien ved å konsolidere og å tråkke over grensa til å bare være kjipe businessfolk ved å la prisene gå i været samtidig som de behandler folk dårlig.

(De to siste JLCene mine har også hatt feil rett ut fra fabrikk, åpenbare stygge feil. Den siste til 140.000 ramla krona av ved første stilling. Sånt holder ikke når det man lever av er følelsen av ekstrem kvalitet.)
 
Redigert:
Man må vel i utgangspunktet være åpen for at en "smartklokke" faktisk er... et nyttig verktøy og "smart" for å finne glede og nytte i den.

De som vil ha Apple Watch, kjøper seg en uansett hva entusiaster måtte mene om dem. De som ikke vil, lar være.

Denne hobbyen handler ikke om fornuft men om følelser. Det blir nytteløst å diskutere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jrm
Nettopp. For meg har følelsen endret seg de siste par årene, med galopperende priser og en industri som i stadig større grad prøver å konsolidere kontrollen. Bekreftelsen kom da jeg kjøpte en JLC Geophysic UT før jul og på ingen måte fikk den samme godfølelsen jeg har fått før. Det har tatt litt tid å innrømme, og jeg har ikke slått fra meg interessen helt, men tviler på om det blir flere store dyre innkjøp på en god stund.

Dette handler bare om følelser, og om ikke følelsen sitter 100% er det ikke så mye igjen av motivasjonen for å kjøpe en skjør, rådyr dings uten praktisk nytteverdi. Da kan man like godt kjøpe den andre dingsen, den til en tjuendedel av prisen som deler følelsen av soliditet men som også gjør nytte for seg, pluss et fint maleri.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Ur er som nevnt før i tråden, mye følelser.

I tillegg er jo armbåndsuret som du bærer, også et "speilbilde" av deg selv - eller hvem/hvordan du ønsker å være/bli oppfattet.
Et mekanisk armbåndsur, i tillegg til å være et fascinerende mikro maskineri, er jo også et sosialt signal til omverden om hvem du er - eller ønsker å oppfattes å være.
Dette går like mye på type armbåndsur som for prisen for uret.

Denne identitetsgiver finner jeg ikke hvilket som helst "smart ur" å kunne være, det blir litt som å ha en Ipad - og hva så?
 
Veldig mange bra innlegg her. Selv mener jeg dette er å sammenligne epler og bananer. Jeg elsker mine ur. Jeg blir varm i hjertet når jeg ser ned på håndleddet mitt. Tenk at man er i besittelse av et mekanisk vidunder som uten hjelp av elektronikk kan holde styr på det gjeveste vi har i verden, nemlig tid.
For våre mekaniske ur er jo så mye mer enn bare en klokke. Lurer du på hvor lenge det er til polet stenger kan du jo like gjerne bare kikke på mobilen. Ingen elektrisk duppeditt med kretskort og batteri kommer i nærheten av det, og iallefall ikke for meg.

Jeg håper du snart blir frisk igjen, @kvasbo! Du har for god smak til å gi deg over til den slags!:)