Antikk Klokker Longines og Omega verdi?

Medlem
10. feb. 2021
Innlegg
1
Sted
Oslo
Heisann, jeg fant noen klokker hos min avdøde mormor og lurer på om noen som vet hva disse kan være verdt?

1. Longines Conquest
2. Longines Flagship
2. Omega Seamaster Calender

Bare omegaen har original lenke, ingen har bokser eller papirer.
20210210_162722.jpg
20210210_162728.jpg
20210210_162740.jpg
20210210_162740.jpg
20210210_161725.jpg
20210210_161742.jpg
20210210_161833.jpg
20210210_161841.jpg
20210210_163339.jpg
20210210_163343.jpg
20210210_163355.jpg
20210210_163401.jpg
20210210_163414.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer
Kvalitetsklokker alle de her. Verdi er avhengig av tilstand. Siden de har vært i familien ville jeg satt de i stand og beholdt de :)
 
Kvalitet fra A til Å disse klokkene, prisene på disse har økt en god del de siste 5 årene så de har en verdi nesten uansett tilstand. I god stand ser jeg at disse nå går for mellom 7-10k hver. Og en Omega fra 60-tallet med original lenke? Det er meget sjeldent å se...!
 
De er attraktive de modellene der!

Seamasteren og Conquesten er muligens litt vel tungt «patinert», noe som trekker prisene ned en del på disse to vil jeg tro. Conquest ser ut til å ha et hull i glasset, her kan mye ha kommet inn, har det vært slikt lenge? Her kan det ligge en service-bombe.

Men Flagship, med forbehold om bilder og detaljer, ser svært strøken ut, og i original stand. Den burde vekke eventuelle samlere der ute. :) Utrolig pen den der!

Lenka er sjelden og interessant, men jeg er usikker på tilstanden her, og hvilke endeledd den har. Speedmaster og S300-lenker går jo for store summer nå om dagen, vil denne?Jeg er usikker på det. Uten at det skulle bety at lenka i seg sjøl ikke er kul.:cool:
 
Pene ur. Personlig så har jeg ikke noe imot litt patina på et gammelt ur. Men en må være forberedt. Jeg har vært heldig med noen kjøp.

Hvordan var modellhierarkiet til Longines på femti-sekstitallet?

Var Flagship «flaggskipet»? Eller var trestjernes Conquest på toppen? Baklokket, med gullmedalje, er jo mer forseggjort enn for Flagship.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Pene ur. Personlig så har jeg ikke noe imot litt patina på et gammelt ur. Men en må være forberedt. Jeg har vært heldig med noen kjøp.

Hvordan var modellhierarkiet til Longines på femti-sekstitallet?

Var Flagship «flaggskipet»? Eller var trestjernes Conquest på toppen? Baklokket, med gullmedalje, er jo mer forseggjort enn for Flagship.

Jeg har også lurt på dette. Longines hadde også Admiral, som et av sine toppmodeller. Slik jeg har forstått det ligger Admiral noe under de to andre, men har ikke funnet ut hvem som var «best» eller som kostet mest av Conquest og Flagship modellene.
 
Dette er nok mer snakk om markedsføring hvor de har brukt forskjellige modellnavn. Flagship finnes f.eks. i mange utgaver. Det er nok ingen generell regel som tilsier hvilket modelnavn som er best. Alle er kvalitetsklokker.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Dette er nok mer snakk om markedsføring hvor de har brukt forskjellige modellnavn. Flagship finnes f.eks. i mange utgaver. Det er nok ingen generell regel som tilsier hvilket modelnavn som er best. Alle er kvalitetsklokker.

Pussig markedsstrategi...kanskje derfor Longines etterhvert havnet litt i skyggen av Omega, som dyrket en klarere strategi.

Liker Longines som merke, mange av de eldre verkene er enda mer forseggjort enn Omega (Omega 30L vs Longines 12.68z), men det er jo en smakssak. Føler Longines er på rett vei nå, mange fristende modeller.

Ikke minst har Longines sin «femstjernes Admiral», som jeg skal ha i vintagesamlingen en dag. Femstjernes Admiral (Admiral of the Fleet/ Feltmarskalk) bør attpåtil være over Flagship!

407EE038-4004-42B7-8A46-B6BE59908912.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hen, Ompalompa og UJU
Jeg er sikkert polarisert, men jeg mener Longines alltid har vært et par
hakk over Omega når det kommer til urverk finish.

Selv subjektiv (ift Omega), men skal jeg prøve å være objektiv her, er Longines i alle fall par med Omega mtp urverk-kvalitet, historie og modellutvalg.

En ting er kronoene, som går for høye summer (eks 13zn), mer interessant er 35 mm fra 50-60-tallet, typ Flagship, Admiral etc. Her snakker vi inhouse før 1961 og mye snadder kasse- og skivedesign. Og det til priser lavere enn dime-a-dozen Genève Seamastere. Så får vi se hvor lenge den prisdifferansen varer.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og chrgod