Antall produserte Rolex klokker for hver modell.

Tror uansett man konkludere med at antallet er deprimerende mange. Er over 600 annonser på Chrono24 på ref 126610 som ble lansert for noen måneder siden.


Rolex er blitt ett offer for nye klokke "spesialister" som ikke er interessert i klokker.
" THEY DONT SEE THE WATCH, THEY ONLY SEE THE MONEY "
 
Rolex er blitt ett offer for nye klokke "spesialister" som ikke er interessert i klokker.
" THEY DONT SEE THE WATCH, THEY ONLY SEE THE MONEY "

Stemmer jo det. Man må bare akseptere at når noe øker i verdi på den måten Rolex har gjort de siste årene vil det komme inn spekulanter som det gjør med alt som stiger i verdi, det kapitalistiske systemet fungerer slik enten vi liker det eller ikke. Men det er jo fortsatt slik at den absolutte majoriteten av folk som samler på klokker gjør det nettopp pga en genuin interesse.

Investeringsdelen var alltid et lite element i bakhodet for meg også når jeg begynte med klokker for over 30 år siden, men må inrømme at det har blitt mer viktig i løpet av de siste årene. På samme måte som man ser på annenhåndsverdien når man kjøper en bil eller en bolig ser jeg på annenhåndsverdien når jeg kjøper en klokke. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke har interesse for bil eller klokker, for det har jeg i aller høyeste grad!

Dette har blitt diskutert her før, og mange har sterke meninger, og det virker som de fleste ikke vil inrømme at de ser på økonomibiten i det hele tatt men KUN på hva de selv liker, noe jeg finner litt snodig, for vi ønsker jo alle best mulig pris den dagen klokka ligger ute for salg, eller hva? Men klart det er kjempeflott og moralsk høyverdig å nekte for at man tenker slik.

La oss ta et spesifikt eksempel, man skal kjøpe en ny klokke og liker ti ulike modeller, men vet at 5 av disse sannsynligvis vil falle kraftig i verdi den dagen de taes ut av butikken og de fem andre holder verdien eller til og med stiger, ja da vil iallefall jeg forsøke å velge blant en klokke i den siste gruppa, og slik vil det være for mange av oss.

Så dersom jeg f.eks skal kjøpe en Rolex til vil det være interessant å se på produksjonsnummer for de ulike modellene.

Et annet eksempel; jeg vil ha en brukt Rolex (en ny er uaktuelt da jeg mangler "kreditt" hos AD), og står mellom to modeller, jeg like begge modellene like godt, begge er i glimrende stand, begge har boks, papirer og har nylig fått service. La oss si at det står mellom en GMT Master 2 16760 fra 1988 og en 16710 fra 2000, klokkene er veldig like å se på og i praktisk bruk. La oss si at begge koster omtrent det samme. Jeg liker begge to like godt. Da vil jeg nok velge 16760 modellen, siden den har et kortere production run, er eldre og er mer sjelden og vil derfor muligens og sannsynligvis øke mer i verdi enn 16710 som er produsert i et betydelig høyere antall.
 
Redigert:
Så da er det Rolex som sørger for at Jorda går rundt sola , eller som er årsaken til at Jorda er rund..:unsure::unsure:


En del sier at jorden er flat som en Submariner krystal;)
roly.jpg
 
Rolex Yacht Master: "42 jewels", og det er veldig mange juveler...


"ROLEX. AN 18K WHITE GOLD AUTOMATIC REGATTA CHRONOGRAPH WRISTWATCH WITH COUNTDOWN INDICATION AND BRACELET
SIGNED ROLEX, OYSTER PERPETUAL, YACHT-MASTER II MODEL, REF. 116689, CASE NO. V252882,
Cal. 4161 automatic movement, 42 jewels, white dial, applied luminous square numerals, subsidiary seconds, sector for retrograde regatta countdown, tonneau-shaped water-resistant-type case, chronograph and countdown function operated by the revolving bezel and buttons in the band, screw back, screw down crown, 18k white gold Rolex Oyster bracelet and deployant clasp, case, dial and movement signed
43 mm. diam.; overall length of bracelet approximately 195 mm"
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord