Ang. forsikring og verditakst

Medlem
6. april 2014
Innlegg
0
Hei,

Har en Rolex-klokke jeg må få forsikret og har motatt et tilbud fra Gjensidige pålydende 480 kr per år. Gjensidige ba om modell, serienummer og kjøpsverdi. I tillegg ber de om følgende "…bekreftelse fra autorisert urmaker på verdi av uret (verdiverding)".

Tips til hvor dette kan gjøres i Oslo? Hva koster noe slikt og hva får man i retur?

Takk for all hjelp!
 
Redigert:
Jeg har tidligere fått taksert klokker hos en urmaker. Da har jeg fått en skrevet verditakst, og implisitt en ektehetsgaranti, de tar helt sikkert med serienummer hvis du ber om det.

For Rolex er vel Bjerke svaret, og jeg tipper de vet hva forsikringsselskapene trenger. Pris kan jeg dessverre ikke si noe om.
 
Om klokken kommer fra Bjerke kan du få det der. Om den ikke er fra Bjerke får du det ikke der.
 
Litt avhengig av hvor klokka er kjøpt vil de hjelpe deg. Du mååå ikke gå til Bjerke, også andre urmakere kan gjøre dette, da forsikringsselskapet ikke ber deg oppsøke den lokale AD. Enkelte ber om innførselspapirer om den er kjøpt utenlands, andre ikke. Pris, en hundrelapp eller to:)
Årsprisen din er ikke så ille, men sjekk opp egenandelen, det er like store forskjeller her som på årspremien.
 
Takk for svar!

Klokken er kjøpt (brukt) fra USA med papirer i orden. Kan dermed ikke bruke Bjerke, etter det jeg forstår. Alf Lie, tar de en verdivurdering på klokker kjøpt i utlandet?
 
Så sant papirene på mva er i orden, kan jeg ikke skjønne annet enn at du vil få hjelp av Bjerke. Ta en telefon i morgen, det er gratis:)
 
Anbefaler Urmaker Erik Sutterud på Bjølsen. Skal forsikre Submarineren min, så leverte den inn hos han for taksering forrige uke. Utrolig flink og veldig god service!
 
Anbefaler Urmaker Erik Sutterud på Bjølsen. Skal forsikre Submarineren min, så leverte den inn hos han for taksering forrige uke. Utrolig flink og veldig god service!

Hei @Mathias, hvordan gikk det? Er i samme situasjon selv her :)

Har hørt lovord om han selv, så det blir nok en tur dit. Skulle ha 500 for en verditakst. Hyggelig fyr!
 
Redigert av en moderator:
Jeg har en annen klokke, litt eldre, som jeg har arva og som jeg hverken har MVA-papirer på eller andre papirer. Får man tatt en skikkelig verditakst da?
 
Rundt 500,- for verditakst er vanlig hos de fleste urmakere vil jeg tro...?

Såvidt jeg har fått med meg ihvertfall.

Men har lest at rensing av en gjenstand er en betingelse for å kunne taksere den, og at da kan gjenstanden få endret patina! Muligens det gjelder andre smykker som halskjeder og ringer, men er det noen her som har erfart dette på klokkene sine etter en taksering? Vil være leit hvis den naturlige patinaen på klokken "ødelegges" av dette :confused:
 
Redigert:
Såvidt jeg har fått med meg ihvertfall.

Men har lest at rensing av en gjenstand er en betingelse for å kunne taksere den, og at da kan gjenstanden få endret patina! Muligens det gjelder andre smykker som halskjeder og ringer, men er det noen her som har erfart dette på klokkene sine etter en taksering? Vil være leit hvis den naturlige patinaen på klokken "ødelegges" av dette :confused:

De gangene jeg har takstet, sjekker de kun ekthet og lager en pris på tilsvarende i dag. Så tror ikke noen skal bekymre seg for dette det takst.

Ved service derimot, da er det greit å presisere at eventuelle delebytter avtales på forhånd!
 
De gangene jeg har takstet, sjekker de kun ekthet og lager en pris på tilsvarende i dag. Så tror ikke noen skal bekymre seg for dette det takst.

Ved service derimot, da er det greit å presisere at eventuelle delebytter avtales på forhånd!

Godt å høre :)

Ja, tenker å legge ved et eget skriv da om å ikke polere klokken, relume skive og visere osv.

Hvor lang tid kan forresten en taksering ta?
 
Holdt på å si 5 minutt :)
Avhengig av type klokke og om det er hos en AD for uret, men tror de bare tar av lenke, eventuelt baklokk, og sjekker ekthet for deretter å skrive ut takst. Har de da prislisten liggende, så tar det kort tid. De gangene jeg har gjort det hos Askeland, Kristiansand så tar jeg en kaffe i Markens og henter/betaler etter en halvtime om ikke takserer blir opptatt med annet.
 
Hehe, 5 minutter ja :D det er vel for en verdivurdering isåfall? Sub´en har vært inne hos urmaker (ikke AD for uret) i to uker nå for taksering. Såvidt jeg har skjønt det så er taksering en mer omfattende prosess hvor de sjekker alle deler, om de er autentiske/originale, og hva klokken er verdt i den tilstanden den er i i dagens marked.
 
Hehe, 5 minutter ja :D det er vel for en verdivurdering isåfall? Sub´en har vært inne hos urmaker (ikke AD for uret) i to uker nå for taksering. Såvidt jeg har skjønt det så er taksering en mer omfattende prosess hvor de sjekker alle deler, om de er autentiske/originale, og hva klokken er verdt i den tilstanden den er i i dagens marked.

Hvem er det som ser på klokken om jeg tør spørre?