Angående pris på service av Oris

Medlem
11. mai 2009
Innlegg
37
Sted
Gjøvik
Håper noen kan bidra med noen vettige synspunkter.

Jeg har levert inn orisen min (divers tt1 chrono m valjoux 7750) til service hos Christensen (i paleet, karl johan).
Prisanslaget jeg ble servert er 4500,- noe som i mine ører høres ut som minimum det dobbelte av en normal pris for rensing og smørning av urverket.

Det er riktignok første gang jeg har den til service. Jeg lurer altså på om noen av dere har en formening, helst basert på erfaring, om hvor mye dette burde koste?

Og selv om det er urelevant; mitt inntrykk av servicen de yter hos christensen oppleves som meget dårlig. Det er en måned siden jeg leverte inn klokken til service. Jeg måtte selv ringe og sjekke opp status (to ganger..). De har enda ikke gjort noe med klokken min.


På forhånd tusen takk for svar og synspunkter.

- Anders
 
4000,- er normal pris for full service på Rolex.. at det koster 500kr mer for en Oris skjønner jeg ikke helt.. hvis ikke de har funnet noe mer som må gjøres da..

ps. selv føler jeg at servicen til Bjerke er meget profesjonell. Har alltid blitt oppdatert med info, priser og leveringstider.
 
En 7750 kan jo serves av de fleste urmakere, jeg ville shoppet rundt. Tidemann har jo dessuten Oris ...
 
Har tidligere fått høre at Bjerke tar ca 5.000,- for service av breitlinger med 7750-urverket. Servicen blir da tatt av Breitling Norge. Når det gjelder oris, så synes jeg at dette kanskje var litt i overkant dyrt. Men jeg har forstått det slik at Christensen på paléet har alt for mye å gjøre på verkstedet og derfor ikke har kapasitet til å få tatt unna det de har av servicearbeid. De sender deg ofte heller videre til andre!

Tror lett man finner noen andre som i alle fall kan gjøre det en del billigere og raskere om man "shopper rundt litt".
 
Det blir omtrent som å måtte betale 50000kroner for vanlig service på en bil til 80000kroner. Ikke særlig tilfredstillende. For å være helt ærlig er jeg nesten ikke sikker på om det er verdt det. Prøv heller å selg klokka til noen andre og bruk det du får pluss 4500kroner på en par år gammel bruk omega eller no... :D

Berg seg den som kan... 8)
 
Jeg leverte Breitlingen min til service hos Bjerke i fjor sommer. De sendte klokken til Ur-Teknikk i Stavanger som er autorisert Breitling serviceverksted. Servicen kostet 5500 kroner og Breitlingen kom tilbake som en helt ny klokke. Dette var en normal service, bare slitasjedeler og pakninger ble byttet og det tok to måneder før jeg fikk den tilbake.

Service på en chronograph er vanligvis dobbelt så dyrt som for et vanlig urverk. 4-5 tusen er ikke en uvanlig pris hos en AD, men det finnes andre urmakere som kan gjøre jobben billigere.

Vet noen hvor mye Bjerke tar for full service på en Rolex Daytona?
 
Der butikkene bruker eksterne urmakere, kan det hende at det er mer lønnsomt å sende direkte til urmakeren som utfører arbeidet. Da slipper du kanskje å betale "handling fee" ved å bruke f. eks Bjerke som mellommann. Går ut fra at bjerke ønsker en bit av den kaken du betaler..

For Swatch group klokker er det f. eks bare å stikke innom swach group nordic kontoret på Kaldbakken (om du bor i Oslo). Hvor mye du evt sparer har jeg ikke oversikt over, men Omega har f. eks en chart på sin nettside som beskriver hva en service skal koste.
 
Er det noe galt med verket? Hvis den går som den skal, så dropp servicen.....

Du er ikke "nødt" til å ta en service hvert 5. år. Selv om forhandlerne sier det.

Jarl
 
Ser meg nødt til å rette opp noen konsekvenser av min, tydeligvis, meget dårlige hukommelse :eek:

Christensen er riktig urmaker.


Jeg beklager den feilaktige omtalen om Bjerke.
Oops! :oops:
 
Jeg har fått et telefonnr og et navn på rette vedkommende som faktisk skal skru på klokken. Kunne ringe i dag for å høre hva som må gjøres på den. Forrige person jeg snakket med hos christensen ga uttrykk for at det kun handlet om service, hun tok seg til med friheten til å "belære" meg om hvorfor service var viktig når jeg stilte spørsmålstegn ved prisen.

Jeg legger jo merke til at flere andre her har hatt chronographer til service og betalt en lignende pris. Jeg mener fortsatt det er litt stivt, men hvis dette er prisen markedet tilsier har jeg ikke store valget.

Vil jo gjerne at klokken skal fortsette å tikke i mange flere år :)

Takk for svar.

- Anders
 
Det kan være en ide å ta kontakt med en av urmakerne i Urmakerlauget for en vurdering eller prisoverslag på en service. Jeg kan anbefale Ossur Soleim i Tordenskioldsgate! Veldig koselig urmaker med over 40 års erfaring.

http://www.urmakerlauget.no/
 
xe3l skrev:
Det blir omtrent som å måtte betale 50000kroner for vanlig service på en bil til 80000kroner. Ikke særlig tilfredstillende. For å være helt ærlig er jeg nesten ikke sikker på om det er verdt det. Prøv heller å selg klokka til noen andre og bruk det du får pluss 4500kroner på en par år gammel bruk omega eller no... :D

Berg seg den som kan... 8)

Men hvorfor i alle dager skulle jeg ville kjøpe en par år gammel omega når jeg allerede har en oris!? :)

Nei, vil ikke selge. Veldig fornøyd med orisen, også betyr den litt for meg.
 
Prisen er det man kan forvente her i Norge. Chronografverk er mer kompliserte og mye mer arbeid. (Også normalt mere slitasje) I tillegg er viserfjerning og ettermontering mer tidkrevende da det krever en enorm friksjon ( spesielt på sek viser på cronografen) når denne nullstilles. Personlig synes jeg det er en stiv pris, derfor sender jeg mine chronografer til Anders Tan hos Gnomonwatches som gjør det mye billigere.
 
Kan jeg spørre deg hvordan du gjør det med retur av klokken tilbake til Norge? Jeg tenker i forhold til toll og bevis på at klokken er din og opprinnelig sendt fra Norge osv.
 
Det gjør man ved å sende med proformafaktura merket "til reparasjon" og når den kommer i retur legges det moms på arbeidet som utført - meget viktig at papirene på utførselen følger med tilbake.

Jeg har sendt flere av mine til US og Italia for service, gjerne ned i 1/3 av pris jeg har fått oppgitt her hjemme. Spesielt når kursen var ned mot 5 kr for en USD var dette gunstig.

LT